Як змінився ринок праці
в Гуртовій торгівлі за час карантину
Ми провели масштабне дослідження торговельної галузі, й ділимося з вами
результатами опитування 125 компаній, статистикою robota.ua,
коментарями учасників ринку та поясненнями визнаних експертів.
Кандидати зменшили активність на 40%,
роботодавці — на 45%, однак знову набирають оберти
У загальній масі нових актуальних вакансій ми спостерігаємо збільшення попиту на менеджерів з продажів та торгових представників. Доля вакансій серед усіх на robota.ua зменшилася — цей ринок вельми постраждав.
125 торговельних компаній відповіли на 27 питань
З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування компаній гуртової торгівлі. На нашу анкету відповіли 125 бізнесів різного розміру — від маленьких до міжнародних. Різної спеціалізації — від будматеріалів до електроніки. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дашборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у невеликих будкомпаніях, так і у великих мережах. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яка саме Гуртова торгівля?
Роль відповідаючих на опитування
Більшість компаній у сфері гуртової торгівлі відчувають кризу
76% опитаних бізнесів охарактеризували ситуацію як «тривожну». Зберегти стабільність вдалося приблизно п'ятій частині опитаних, і лише поодинокі відзначали покращення ситуації.
Зараз в Україні і у світі немає, певно, жодної компанії, яка б не відчувала кризу. Бізнеси, які відчувають її меншою мірою, дивляться в майбутнє, планують різні сценарії своїх дій на випадок погіршення ситуації і продовження карантину. Високий рівень тривожності відчуває малий і середній бізнес, який не має великих запасів міцності і не може надалі дотримуватися карантинних заходів, адже є поточні операційні витрати, які треба покривати «тут і зараз» (або закривати бізнес).

Наявність складських запасів у компаній, особливо з продажу імпортної продукції, в цьому випадку зіграла велику роль. Складнощі в логістиці, а також у тому, щоб завезти товари в Україну, вплинули насамперед на зниження продажів. Найбільший попит мають, як і раніше, товари першої необхідності: продукти харчування, побутова хімія, товари для обслуговування та забезпечення автомобільного транспорту.
Директор та засновник
New Recruiting Group
Що це означає
Цікаві факти
78,6% середніх компаній (до 100 співробітників) відчувають тривогу, в решти (21,4%) все гаразд.
Тривогу, пов'язану з кризою, відчувають 84,9% невеликих організацій.
Ситуація покращилася в 11,8% компаній (500+).
Дивіться більше інсайтів у нашому
У більшості гравців гуртової торгівлі погіршилися продажі
Таких 80%. Тільки 12% компаній зберегли стабільність цього показника, а 4% опитаних бізнесів відзначили, що продають навіть більше.
Результати дослідження цілком відповідають реаліям. Згідно з нашими спостереженнями, ситуація з карантином негативно вплинула майже на всі сфери життя та бізнесу.

Додатковими факторами зниження продажів стали:

Що це означає
Цікаві факти
Продажі не змінилися у третини (33,3%) великих компаній, стали продавати більше теж 33,3% таких організацій.
У 65,4% невеликих організацій (до 50 співробітників) продажі погіршилися, така ж ситуація у 85,7% середніх компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Голова Львівської філії Lugera Ukraine
нестабільний курс валют — значні коливання курсу в першому карантинному місяці;

невпевненість у завтрашньому дні та, відповідно, скорочення закупівель;

закриття торговельних центрів, ринків, магазинів тощо.

Все це призвело до падіння рівня попиту. У стресі змінилася й поведінка споживачів. Ключовим пріоритетом для людей стали безпека, здоров'я та виживання.

На цьому фоні рівень купівельної спроможності українців значно знизився (через кризу та безробіття), що також впливає на зниження рівня продажів, навіть у FMCG-секторі (75% FMCG-компаній підтвердили зниження рівня продажів).

Більше половини роботодавців з гуртової торгівлі «заморозили» вакансії
16,4% компаній лишили всі вакансії відкритими, кожна десята — продовжує набір «на заміну». Частина компаній відзначила, що вакансії (більшість або деякі) втратили актуальність. Нові відкрили 7,5%.
Згідно з отриманою статистикою, інформаційний зріз отриманий переважно щодо малих та середніх підприємств, які більш уразливі до будь-яких ринкових коливань з об'єктивних причин.

Великі та наближені до великих підприємства зі штатом понад 250 осіб мають частку в опитуванні лише 15%, хоча саме вони контролюють понад 70% ринку оптових продажів. Тому наведені показники в інфографіці необхідно сприймати з урахуванням цього розподілу.

Ситуація на ринку оптової торгівлі є досить неоднорідною, оскільки спостерігається падіння промислового виробництва і, відповідно, обсягів продажу продукції металургійної галузі, будматеріалів, важкого машинобудування. Водночас маємо зростання обсягів виробництва на підприємствах текстильної галузі, товарів масового вжитку (особливо в бюджетній ніші), товарів медичного та санітарного призначення і їх похідних.

Щодо тенденцій. Спостерігаємо зниження попиту (аж до повної зупинки замовлень) на підбір персоналу в напрямку оптових продажів будматеріалів, будівельного інструменту, обладнання для HoReCa. Натомість у торгівлі продуктами харчування та товарами повсякденного вжитку спостерігаємо ріст замовлень на підбір персоналу до 12% в окремих галузях.

Переважна більшість замовлень заміна за позицією, оскільки у клієнтів є розуміння процесу вивільнення частки висококваліфікованого персоналу і його появи на ринку. Також відбувається процес адаптації бізнесу до нових реалій та перебудови поточних бізнес-моделей, коли виникає потреба в заміні частини персоналу та залученні фахівців на нові позиції.

Так само вплив на інтерпретацію результатів здійснює категорійний поділ респондентів, зважаючи на те, що оцінку тенденцій по підприємству та відповідні кадрові зміни найбільш фахово та об'єктивно можуть надавати власники/керівники підприємств та керівники з кадрових питань (HRD), а їх питома частка в опитуванні лише 41,6%.

Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff
Що це означає
Цікаві факти
Відкрили додаткові вакансії 21,4% компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників.
У 19,2% невеликих організацій набір продовжується тільки для вакансій на заміну.
Всі вакансії залишаються відкритими у 35,3% великих компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Більшість гуртовиків, що продовжили найм, зберегли «докарантинні» пропозиції
Таких 44%. І тільки окремі компанії були змушені запропонувати кандидатам на вакансії або менші суми, ніж раніше, або дещо збільшили їх.
У цьому питанні компанії орієнтуються на матеріальні апетити кандидатів на ринку праці. За нашими оцінками, приблизно 50% кандидатів претендують на заробітну плату, таку ж або більшу, ніж до карантину. Зазвичай ці кандидати затребувані та працевлаштовані.

30% точно не готові знижувати свої апетити, 20% кандидатів готові розглядати пропозиції з меншими доходами, тому що залишилися без роботи.

Що це означає
Цікаві факти
Докарантинну заробітну плату пропонують кандидатам більшість (88,2%) великих компаній.
Аналогічна ситуація у 66,7% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
5,7% невеликих компаній пропонують кандидатам вищу винагороду за працю.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор та засновник
New Recruiting Group
У частині компаній з гуртової торгівлі зріс попит на продажників
У 16,7% опитаних гуртовиків структура попиту така ж, як і раніше. Водночас 11,5% респондентів відзначили, що активніше шукають сейлзів, в інших зріс попит на менеджерів середньої ланки, працівників, логістики, складу, польових фахівців.
Відповідно до результатів дослідження та нашої експертизи, більшість компаній або заморозили підбір нового персоналу, або ж орієнтуються на закриття вакансій на заміну. Це відбувається через необхідність економії бюджету та нестабільність економічної ситуації, адже в умовах карантину спрогнозувати завтрашній день дуже важко.

Більшість респондентів опитування складають компанії, де кількість працівників не перевищує 50. У кризових умовах одна з найкращих стратегій підтримка стабільності тих процесів та ресурсів, які залишились незмінними. Саме тому компанії схильні заморожувати набір та використовувати вже наявні ресурси для підтримки процесів.

З іншого боку, кризовий період послаблює бізнес. Через це є потреба у розширенні клієнтської бази, пошуку нових клієнтів та ринків збуту, а отже у зміцненні продажів, маркетингу, логістики. У FMCG збільшився попит на польових спеціалістів. Це пояснюється тим, що не всі працівники готові працювати в людних місцях під час пандемії.
Що це означає
Цікаві факти
Половина невеликих компаній (до 50 співробітників) нікого не набирає, у 7,7% таких організацій є потреба в менеджменті середньої ланки.
8,3% середніх компаній шукають співробітників на виробництво (техніків, операторів, електриків), таких спеціалістів потребує третина (33,3%) великих організацій.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Рекрутер Львівської філії Lugera Ukraine
У частини гравців гуртової торгівлі поменшало вакансій для мідл-менеджерів
А також для працівників складу, виробництва, продажів, фінансів і навіть топ-менеджерів. Водночас 13,3% компаній вказали, що всі їхні вакансії лишилися актуальними.
Знизився попит на вакансії менеджерів середньої ланки, особливо в напрямку підтримки продажів. Таких як менеджери договірної роботи, економісти тощо, що загалом відповідає зниженню рівня ділової активності в окремих сегментах ринку.
Що це означає
Цікаві факти
Всі вакансії залишаються відкритими у 26,9% невеликих компаній.
Третина (33,3%) компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників потребує менше польових спеціалістів (мерчендайзерів, торговельних представників тощо).
Не відчуває потреби у працівниках складу одна компанія, у штаті якої до 100 співробітників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Чверть гуртовиків відзначають збільшення кількості кандидатів
Водночас майже кожний десятий респондент відзначив зменшення активності пошукачів. І тільки 6,4% вказали, що активність кандидатів не змінилася.
Роботодавці стали більш обережно обирати нових співробітників, а пошукачі також більш виважено приймають пропозиції. У період кризи кандидати зазвичай вважають, що краще залишатися на поточному місці роботи, і тільки невеликий відсоток людей розглядає кризу як нову можливість для професійного і кар'єрного розвитку.
Що це означає
Цікаві факти
Половина компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників не можуть прослідкувати, наскільки вплинув карантин на активність кандидатів. Оскільки набір заморожений, у третини таких компаній (33,3%) кандидати проявляють меншу активність.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор та засновник
New Recruiting Group
У 9,4% невеликих компаній кандидатів побільшало, таку ж ситуацію спостерігають у 70,6% компаній 500+.
Майже третина гуртовиків відзначили, що пошукачі зберегли фінансові очікування
Водночас майже кожний десятий опитаний бізнес вказав, що кандидати готові погодитися на меншу зарплату. І тільки на думку окремих компаній, пошукачі збільшили очікування.
Результати дослідження вказують, що запити на зарплату від кандидатів суттєво не змінилися. Це пояснюється потребою в стабільності і готовністю призупинити збільшення своїх зарплатних очікувань з боку кандидатів, а в окремих випадках і погодитись на пропозиції з меншою сумою.

На ринку праці ми зараз спостерігаємо такі дві полярні тенденції:

а) кандидати, які продовжують працювати без втрати зарплатні, демонструють надзвичайну лояльність до своїх відповідальних компаній, а отже, неохоче відгукуються на пропозиції щодо іншої роботи та очікують значно більшу винагороду;

б) певна частка кандидатів, втративши роботу, готові погоджуватися на нижчу заробітну плату. Це зумовлено необхідністю в короткий термін знайти роботу, адже втрата доходу відбулася неочікувано, а пропозицій працевлаштування не дуже багато.
Що це означає
Цікаві факти
Третина великих компаній (до 500 співробітників) вказала, що кандидати просять докарантинну заробітну плату.
15,4% невеликих компаній зазначили, що кандидати погоджуються на меншу винагороду за працю.
На те, що кандидати прохають більшу заробітну плату, вказали 21,4% компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний менеджер Lugera Ukraine
Як справи в ГК KIDDISVIT під час кризи?
Ми поспілкувалися з Вадимом Чумаченко, директором з персоналу ГК KIDDISVIT, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на ринок гуртової торгівлі.
Ситуація на ринку звичайно відбилася на компанії. Реформат, гнучкість і адаптивність бізнесу — це must have сьогодні. Зміни на ринку дали нам можливість ще раз зайнятися нашими бізнес-процесами і почати їх активне покращення. Ми швидко адаптувалися до ситуації і навчилися ефективно працювати віддалено. Також завдяки згуртованій і командній роботі нам вдалося знайти товари, які користуються попитом у цей непростий час.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
директор
з персоналу
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
Я вважаю, що рекрутинг — це фактично дзеркальне відображення ситуації на ринку. Втратили свою актуальність майже 70% вакансій. Це дало нам можливість подивитися на призму рекрутингу з точки зору сервісу. Для нас, HR, кандидат — це наш клієнт. Клієнту має бути комфортно з нами на всіх етапах. Ми активно працюємо над змінами наших рекрутинг-процесів убік легкості і простоти для кандидатів. Це одна з наших цілей на найближчий час.

Водночас ми активно дивимося на ринок кандидатів. Не хочемо змарнувати нагоду посилити професіоналами команду ГК KIDDISVIT і MYplay. Вектор пошуку ми робимо на інтернет-продажі (хочемо запросити в команду керівника e-commerce MYplay), IT, закупівлі, маркетинг.
Як відбувається адаптація?
У ГК KIDDISVIT і MYplay ми скористалися затишшям в підборі персоналу і вирішили повністю оновити процедуру адаптації — ми змінили підхід у зборі інформації, взаємодії з усіма учасниками процесу, оновили і прописали покроковий план дій для новачка, наставника, керівника.

Наша Академія оновила безліч навчальних матеріалів для співробітників. Незабаром стартує серія навчань, присвячених процедурі наставництва. Запущений проект «Школа продавця», куди ми запрошуємо всіх бажаючих навчитися особливостям цієї професії (обмеження тільки технічні).
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Ми розуміємо, що перехід співробітників у режим віддаленої роботи, це такий самий виклик, як і сама ситуація на ринку. Тому намагаємося не залишати поза увагою наших працівників і не допускати інформаційного вакууму, який може негативно позначитися на їх настрої.

Ми проводимо челендж-активності на різні теми, корпоративні Zoom-зустрічі, куди запрошуємо всіх бажаючих. Власник ГК KIDDISVIT Павло Овчинніков регулярно записує мотиваційні відеозвернення, завдяки яким співробітники розуміють, куди рухається компанія.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології?
Ми, як і всі, перейшли на спілкування в Skype, Zoom, Viber. Усі завдання і динаміку їх виконання фіксуємо в «Бітрікс». Комунікацію зі співробітниками проводимо через Telegram-канал. Більш активно почали користуватися сервісами Google Docs.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Можу сказати тільки те, що готовність інвестування залежить від цілей бізнесу. Всі проекти, які можуть зробити бізнес ефективнішим, гнучкішим, адаптивним, знаходяться в активній розробці. Все, без чого бізнес наразі може обійтися і спокійно функціонувати, – відклали на майбутні періоди.
Переважна більшість роботодавців у гуртовій торгівлі збереже персонал
Такі оптимістичні плани мають 80% компаній. В інших або вже відбулися, або заплановані скорочення персоналу, переважно до 10-30%. Лише поодинокі представники галузі відзначили, що потреба в персоналі зросла.
Переважна більшість компаній зберегла штат співробітників. 16% компаній були змушені провести оптимізацію свого персоналу, лише 0,8% скоротили штат більш ніж на половину, а 4%, навпаки, відчувають нестачу в робочій силі. На цей фактор напряму впливає товарна категорія, яка складає основу асортименту компанії-працедавця, і відповідно попит на неї. Загалом показник не демонструє особливих відхилень від загальносвітового тренду.
Що це означає
Цікаві факти
З'явилася потреба у додаткових співробітниках у 3,8% невеликих компаній.
У більшості компаній (75%) з чисельністю персоналу до 250 співробітників всі наявні працівники залишаються в компанії під час кризи.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Лише одна велика компанія скоротила або планує скоротити персонал до 10%.
У частини гуртовиків зросли обсяги роботи в управлінців та продажників
Ідеться про менеджмент вищої та середньої ланки, а також представників відділів продажів. Водночас в 41,3% компаній обсяги роботи лишилися «докарантинними». Також у деяких компаніях побільшало роботи для маркетологів, логістів тощо. Є й такі, де роботи поменшало в усіх.
Роботи стало більше в топ-менеджерів, які відповідають за роботу бізнесу загалом, мають правильно розподілити навантаження на співробітників, вчасно отримати зворотний зв'язок, підтримати в нестандартних ситуаціях.

Велике навантаження в поточний кризовий період мають HR-департаменти компаній: необхідно організувати безпечну роботу співробітників, особливо тих, хто працює офлайн і продовжує «живе» спілкування з клієнтами; організувати безперебійну онлайн-роботу бек-офісів.

Не варто забувати про роботу IT-департаментів, без яких ніхто б не зміг якісно продовжити ведення бізнесів у дистанційному режимі.

Ще одна особливість, характерна для малого і середнього бізнесу українських компаній: власники повертаються до оперативного управління, звільняють найманих директорів, оптимізуючи фонд оплати праці.

В іноземних компаніях з'являються досить високі посади, зокрема перших осіб: компанії схильні наймати місцевих українських керівників, вивільняючи експатів, також оптимізуючи ФОП.
Що це означає
Цікаві факти
Третина компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників зазначила, що роботи стало більше у кваліфікованого персоналу (механіків, токарів, слюсарів).
У половини невеликих організацій нічого не змінилося, аналогічна ситуація у більшості (85,7%) компаній з максимум 100 співробітниками на борту.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор та засновник
New Recruiting Group
Кожний п'ятий роботодавець у гуртовій торгівлі зберіг обсяги роботи для всього персоналу
Водночас у частині компаній дещо поменшало роботи для продажників, менеджерів середньої ланки, логістів, кваліфікованого та робочого персоналу, юристів, фінансистів тощо.
Результати дослідження свідчать, що у працівників сфери гуртової торгівлі спостерігається зменшення обсягів робочого навантаження. Це відбувається через значне зменшення замовлень та кількості продажів, а також через те, що більшість підприємств та виробництв були змушені перевести персонал на віддалений режим роботи або й відправити у простій чи відпустки.
Що це означає
Цікаві факти
Лише одна середня компанія вказала, що роботи стало менше у юристів.
Про те, що у всіх стало менше роботи зазначили 9,4% невеликих компаній.
Третина компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників зазначила, що поменшало роботи у менеджменту середньої ланки.
Дивіться більше інсайтів в нашому
Голова Львівської філії
Lugera Ukraine
Більш ніж у половини гуртовиків зменшилося навантаження працівників
На 20-50%. Приблизно в чверті компаній навантаження лишилося стабільним. Водночас 6% респондентів вказали, що навантаження значно зросло (до 50%).
Як у випадку будь-якого кризового явища, найбільше навантаження, пов'язане з розробкою та впровадженням антикризового комплексу заходів, припадає на топ-менеджмент компаній.

Залежно від сектору ринку, відчутно зростає навантаження на персонал, відповідальний за генерацію продажів, що чітко простежується в інфографіці. У решті випадків зростання навантаження є результатом штатної оптимізації і перерозподілу функцій між іншими співробітниками. Зниження ділової активності внаслідок падіння попиту на асортимент продукції закономірно призводить до зменшення навантаженості на персонал загалом.

Знову-таки, у наведеній інфографіці пропорційність не відображає стан усього ринку, оскільки переважна більшість репсондентів представники малого та середнього бізнесу.

Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Що це означає
Цікаві факти
У третини великих компаній зменшилося навантаження на співробітників на 40%.
На 80% зменшилося навантаження на персонал у 7,7% невеликих компаній.
Не змінилося навантаження у 41,7% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Половина працедавців у гуртовій торгівлі втримали «докризові» зарплати
Водночас в інших компаніях довелося зменшити фінансову винагороду працівників: або відмовитися від виплати бонусів, або скоротити зарплати (на 10-50%).
Приблизно половина бізнесів відзначають, що нічого не змінилося, і вони роблять все можливе для збереження заробітних плат співробітників. Проте відзначається скорочення виплат бонусної частини (через зменшення обсягів продажів).

До 8% компаній скоротили заробітну плату на 50%, частина з цих компаній обіцяють співробітникам, що після завершення карантину, коли бізнес почне працювати на 100% потужності, вони зможуть до закінчення року відшкодувати втриману частину заробітної плати.
Що це означає
Цікаві факти
14,3% середніх компаній скоротили заробітну плату працівникам на 50%.
Прибрали бонуси 15,1% невеликих організацій (до 20 співробітників).
Лише одна компанія з чисельністю персоналу 500+ підвищила заробітну плату працівникам.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор та засновник
New Recruiting Group
У половини респондентів, представників гуртової торгівлі, погіршився дохід
Серед представників компаній керівників, власників, HR-директорів, рекрутерів тощо, – таких 50,4%. Покращився дохід лише в 2,4% респондентів, у інших добробут лишився стабільним.
Відповідно до графіку, понад 50% респондентів зазначили, що рівень доходу знизився, що не дивно, адже у торгівлі він напряму залежить від рівня продажів. Із власних спостережень: більшість працівників, які зайняті у сфері співпраці з клієнтами, потерпають від зменшення заробітків, оскільки багато з них працюють на відсотки.

Найбільше «страждають» працівники маленьких компаній (до 20 людей), ймовірно у зв'язку з відсутністю заощаджень, чіткої стратегії та стабільних клієнтів.
Що це означає
Цікаві факти
Половина невеликих компаній (до 50 співробітників) зазначила, що дохід погіршився.
Про покращення рівня доходу повідомила одна середня організація.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Голова Львівської філії
Lugera Ukraine
У 100% великих компаній дохід залишився без змін.
Більшість компаній з гуртової торгівлі збережуть соцпакети
На це вказали 61,6% респондентів. Водночас чверті компаній скорочувати нічого соціальних пакетів у персоналу й не було. Спростити цю опцію доведеться 6,4% роботодавців, а 4% навіть покращать її.
Питання соцпакету особливо не змінилося в наведеному сегменті ринку. В абсолютній більшості малих та середніх компаній персонал працює за напівлегальними схемами, тому про обов'язковий соціальний пакет не йдеться взагалі. Ті ж компанії, котрі мають соціальні зобов'язання, демонструють інертний та консервативний підхід до змін обсягів та наповнення соцпакету, надаючи превагу оптимізаційним процесам насамперед щодо чисельності персоналу.
Що це означає
Цікаві факти
У 64,7% компаній 500+ соціальний пакет залишається актуальним, така ж ситуація у 69,2% невеликих організацій.
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників відбулося відчутне спрощення соціального пакета.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Щодо «недовантаженого» персоналу гуртовиків більшість у відпустках
За рахунок роботодавця (частково чи повністю), а також без збереження зарплати. Серед інших заходів зменшення доходу та звільнення (до них вдалися більше 16% роботодавців).
За можливості співробітники, якщо вони не на «передовій», йшли в чергові тарифні відпустки, що накопичилися за період роботи, а також у соціальні відпустки, якщо такі передбачені законодавством.

Частині співробітників скорочують робочий день, а відповідно знижують заробітну плату; частина пішла в неоплачувану відпустку на весь період карантину (законодавство не забороняє це). Якщо навантаження зовсім маленьке, то працівники скорочуються, а їхнє навантаження розподіляється між тими, хто залишився.

Що це означає
Цікаві факти
Про відпустку за власний рахунок повідомляють 8,3% середніх компаній.
11,8% організацій 500+ відправили таких співробітників у відпустку за рахунок компанії.
Одна невелика компанія (до 50 працівників) повідомила про звільнення недовантажених співробітників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор та засновник
New Recruiting Group
Більшість працівників гуртової торгівлі, працюючи віддалено, зберегли продуктивність
Водночас третина роботодавців відзначила, що дистанційний режим погіршив якість роботи колективу, а невелика частина навіть помітила позитивні зміни.
Відповіді респондентів свідчать, що у період карантину компаніям вдалося ефективно перевести своїх працівників на віддалений режим роботи. При цьому, найкраще це вдалося великим компаніям (понад 500 працівників), оскільки вони мають чітко прописані процеси та процедури, розподілені ролі, точки контролю та звітування, які були ефективно перенесені й на віддалений режим роботи.

З іншого боку, в компаніях з таким штатом часто дуже важлива робота команд і загальний результат, тому це чудове середовище, де можуть проявлятись «соціальні лінощі». Це ефект, який є тенденцією у середовищах з великою кількістю працівників, але його непросто помітити, оцінюючи лише колективний результат без урахування індивідуальних зусиль.
Що це означає
Цікаві факти
Віддаленість негативно впливає на ефективність роботи 38,5% невеликих компаній.
Про те, що продуктивність не змінилася повідомляють 66,7% середніх компаній (до 250 співробітників на борту), аналогічна ситуація у більшості (82,4%) компаній 500+.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний менеджер Lugera Ukraine
Як справи в VIST під час кризи?
Ми поспілкувалися з Ольгою Ольшевською, директором з персоналу VIST, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на ринок гуртової торгівлі.
Під час карантину було зачинено 70% наших клієнтів. 90% співробітників було переведено на віддалений режим роботи, 5% у відпустках без збереження заробітної плати, 5% працюють у повному обсязі. 99% співробітників залишилися в штаті.

Пошук був тільки на заміну співробітників: склад, водії. Адаптація співробітників проходить згідно з планами. Основними показниками адаптації є результати продажів, а також знання, які ми перевіряємо онлайн.

Співробітники мають медичну страховку, яку частково оплачує підприємство. Ми в режимі онлайн проводимо підтримуючі заходи «Який талант я відкрив під час перебування вдома», де співробітники можуть показати свої творчі роботи (картини, вишивання, кулінарні вироби тощо). Компанія забезпечила співробітникам робочі місця вдома.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Ольга Ольшевська
Директор
з персоналу
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Будемо заощаджувати на заходах, які потребують зібрання людей. Більше вкладати в розвиток, використання нових технічних розробок.
Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Наше підприємство має оптимальний штат співробітників, він не «роздутий». Бажання співробітників та бажання підприємства співпали люди боялися за своє здоров'я та здоров'я своєї сім'ї, але хотіли працювати. Підприємство було налаштоване зберегти бізнес, і зробило все, щоб віддалена робота була ефективною. Ті співробітники, що працювали, були забезпечені всіма засобами захисту. Жодна людина не захворіла!
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Гірше за інших тим, хто ризикує своїм життям заради життя інших, адже вони повинні це робити. Це наші медичні працівники. Вони не мають захисту фізично, морально, матеріально. Такі сфери мають бути захищені та забезпечені державою.
Які бізнеси почувають себе краще інших? Чому?
Це сфера поштових послуг, продуктові бізнеси. Їсти, пити, вдягатися, взуватися люди мають завжди!
Більшість гуртовиків поверне персонал в офіси після карантину
Майже 68,8% респондентів запевнили, що повернуться до звичного режиму праці, щойно це стане можливим. 7,2% роботодавців залишать опцію віддаленої роботи для певних категорій персоналу. Лишитися на ремоуті й після карантину планують 4,8%.
Цей ринок відрізняється сталою консервативністю щодо впровадження методик віддаленої роботи співробітників. Це пов'язано з кількома причинами:
Що це означає
Цікаві факти
100% компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників вказали, що планують повернутися до звичайного формату, щойно це стане можливим.
7,7% невеликих компаній зазначили, що й після завершення карантину планують працювати віддалено.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Лише одна компанія (до 100 співробітників на борту) вказала, що частина працівників залишиться працювати віддалено.
Великі компанії мають безперервний робочий процес для більшості лінійного персоналу та менеджменту середньої ланки, котрі займаються логістичними питаннями та забезпеченням продажів. Тому вони не відчувають ефекту від запровадження віддаленої роботи, оскільки цього фактично не відбулося.

Переважна більшість середніх та малих підприємств не готові інвестувати в інструменти віддаленої роботи, а наявні (умовно безкоштовні) рішення не задовольняють у повній мірі потреби в організації та контролі над робочим процесом. Тому цілком закономірним є їх незадоволення подібним методом роботи.

За час карантину бізнес змушений був оцінити як недоліки, так і переваги праці за допомогою засобів віддаленого зв'язку, результатом чого стало виділення окремих ролей та процесів, які можна зі збереженням ефективності частково або повністю перевести на віддалену роботу, що й відбулося.
Більше третини компаній у гуртовій торгівлі не контролюють робочий час
Адже повністю довіряють колегам. Приблизно стільки ж респондентів вдаються до контролю причому превалюють ті, хто використовує спеціальне програмне забезпечення, а не контроль команди «вручну».
Більшість системних і великих компаній використовують програмні системи автоматичного обліку робочого часу. Це дозволяє вести моніторинг роботи, а також виявляти і виправляти неефективні процеси, які можуть бути викликані переходом на віддалену роботу.

Загалом контроль робочого часу доручається лінійним керівникам і HR-ам. Компанії використовують онлайн-зустрічі зі співробітниками, щоденну систему планування та звітності. Деякі торговельні компанії, чиї співробітники раніше їздили у відрядження, здійснюють особисті візити до клієнтів, використовують GPS-навігатори і відстежують переміщення своїх співробітників.
Що це означає