Як змінився ринок праці у Фармі
за час карантину
Ми провели масштабне дослідження фармацевтичної галузі, й ділимося з вами результатами опитування 91 компанії, аналітикою robota.ua,
коментарями учасників ринку та поясненнями визнаних експертів галузі.
Кандидати зменшили активність на 50%,
роботодавці — на 55%, однак знову набирають оберти
У загальній масі нових актуальних вакансій ми спостерігаємо збільшення попиту на менеджерів з продажу, однак зменшення на всіх інших. Доля фарма-вакансій серед усіх на robota.ua зменшилася — цей ринок значно постраждав.
91 фармацевтична компанія відповіла на 27 питань
З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування фармкомпаній. На нашу анкету відповів 91 учасник ринку різного розміру — від маленьких оптик до великих мереж аптек. Різної спеціалізації — від виробників до дистриб'юторів. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дашборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких виробників, так і у великих мережевих компаніях. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яка саме Фарма?
Роль відповідаючих на опитування
Більшість фармацевтичних компаній відчувають кризу
Вони охарактеризували ситуацію як «тривожну». Зберегти стабільність вдалося близько чверті опитаних бізнесів, і менше 5% відзначали покращення ситуації.
З березня 2020 р. фармкомпанії в Україні відчули падіння рівня продажів лікарських засобів. Водночас складності з продажами є як у вітчизняних виробників, так і у міжнародних компаній.

Українські компанії-виробники в період пандемії зосередилися на збереженні кількості робочих місць і нарощуванні розробки, виробництва і споживання вітчизняного продукту.

Близько 50% фармацевтичних компаній в Україні оголосили про припинення найму співробітників на період карантину. З вакансій, які не втратили актуальності, в наш час залишаються фахівці (інженери, хіміки, технологи) і робочий персонал на виробництво, фахівці відділу маркетингу, а також фахівці з реєстрації лікарських засобів. Значно зменшилася потреба в працівниках зовнішньої служби («польових» співробітниках), тому що в період обмежень, пов'язаних з карантином, ці фахівці не можуть виконувати свої обов'язки повною мірою.
Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
Що це означає
Цікаві факти
Тривогу, пов'язану з кризою, відчувають 88,9% опитаних малих компаній.
28,6% середніх фармацевтичних компаній зазначають, що для них нічого не змінилося — все як завжди.
Половина організацій з чисельністю персоналу 500+ зазначають, що в них усе гаразд; стільки ж великих компаній (50%) відчувають занепокоєння.
Дивіться більше інсайтів у нашому
У більшості фармкомпаній погіршилися продажі
Приблизно кожна п'ята компанія зберегла стабільність цього показника, а 13,2% опитаних бізнесів відзначили, що продають навіть більше.
Згідно з опитуванням, зрозуміло, чому 62,5% компаній відчувають падіння своїх продажів. Наразі фармацевтичні компанії в Україні дійсно спостерігають падіння продажів, яке є певною мірою очікуваним – адже на початку карантину спостерігалося пікове навантаження.

У квітні продажі впали більш ніж на 30%, хоча ми продовжуємо працювати, проте кількість споживачів суттєво зменшилася.

Що це означає
Цікаві факти
Погіршилися продажі у 75% великих компаній, 12,5% таких організацій продають в період карантину більше.
У 23,1% малих компаній продажі не змінилися. Така ж ситуація у 20% компаній із чисельністю персоналу до 100 працівників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»
Більше половини фарма-роботодавців «заморозили» всі вакансії
Приблизно кожна п'ята компанія лишила всі вакансії відкритими, кожна десята — продовжує набір «на заміну». Частина компаній відзначила, що вакансії (більшість або деякі) втратили актуальність.
Згідно аналітичних даних, продажі на фармацевтичному ринку в Україні впали в березні-квітні 2020 р. приблизно на 30%, у порівнянні з минулими місяцями. Тобто фармацевтичні компанії в Україні безперечно вступають у кризову ситуацію, яка визвана пандемією COVID-19, і пов'язаними з нею карантинними заходами.

Наразі важко спрогнозувати, скільки ця криза в галузі продовжиться. Тому компанії вже почали і будуть продовжувати відповідні дії, щоб скорочувати витрати на персонал, зменшити наслідки від падіння обсягів продажів своєї продукції.

І не дивно, що насамперед будуть «заморожені» актуальні до цього вакансії — зараз не до розширення штатів, зберегти б існуючих співробітників. Більше половини фармкомпаній зараз зупинили набір персоналу. В нашій агенції кількість рекрутингових проектів зменшилася десь на 70% (!).

Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»
Що це означає
Цікаві факти
Заморозили набір повністю 70% середніх фармацевтичних компаній.
Продовжується набір лише для вакансій на заміну в одній малій компанії.
Всі вакансії залишилися відкритими у половини компаній з чисельністю персоналу 500+. Чверть таких компаній зазначили, що деякі вакансії втратили актуальність (менше половини).
Дивіться більше інсайтів у нашому
Більшість фарма-роботодавців, що продовжили найм, зберегли «докарантинні» пропозиції
Таких 44%. І тільки окремі компанії були змушені запропонувати кандидатам на вакансії або менші суми, ніж раніше, або дещо збільшили їх.
Загалом ситуація є стабільною, адже і фінансові очікування кандидатів залишилися на колишньому рівні: тільки близько 10% непрацюючих фахівців готові знижувати рівень своїх очікувань, розуміючи, що знайти роботу наразі набагато складніше у зв'язку зі зменшенням кількості вакансій в ринку.

Водночас кандидати більше уваги приділяють соціальному пакету роботодавця і додатковим благам.

Що це означає
Цікаві факти
Пропонують докарантинну зарплату 100% великих фармацевтичних компаній (500+); аналогічна ситуація у третини середніх організацій.
Одна з опитаних малих компаній (до 20 співробітників) пропонує кандидатам вищу заробітну плату.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
Як справи у Darnitsa Group під час кризи?
Дмитро Шимків, голова ради директорів Darnitsa Group, розповів нам про те, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.
Загалом продажі на фармацевтичному ринку з початку карантину знизилися приблизно на 20%. Основна причина — відтермінування планових візитів українців до лікарів, а відтак і кількості призначень лікарських засобів.

Водночас це формує явище відкладеного попиту, і щойно планові візити до медичних закладів відновляться в колишньому обсязі — реалізується попит на ліки, і фармацевтичний ринок, на думку експертів, виросте на 6-8% порівняно з минулим роком. Це менше, ніж прогнозовані на початку року 14%, — проте прогноз доволі оптимістичний.

Щодо різних гравців фармацевтичного ринку — ситуація більш-менш стабільна в
більшості з них. Наприклад, завдяки тому, що не відбулося різкого підвищення курсу валют, не справдилися прогнози щодо погіршення ситуації в імпортерів ліків — ціни на препарати суттєво не зросли, попит загалом зберігся. Практично не зачинялися аптеки, за винятком тих, які працюють в торгівельних центрах. Розподіл долі ринку також загалом не змінився. Ймовірно, складнощі, з якими наразі стикаються фармацевтичні компанії, пов'язані насамперед із індивідуальними підходами до управління бізнесом, а не карантинними обмеженнями.
Як коронакриза та карантинні обмеження вплинули на фармацевтичний ринок України?
Дмитро Шимків
голова ради директорів
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію? Чи довелося переформатувати діяльність?
Darnitsa Group не зупинила жодного з проектів M&A, у яких брала участь до початку карантину. Призупинені деякі внутрішні проекти, але тільки задля того, щоб сфокусуватись на стратегічно важливих завданнях.

У березні відбулося різке зростання попиту на жарознижуючі та знеболювальні засоби, і «Дарниця» збільшила виробництво, щоб забезпечити попит. Також сформувався високий попит на противірусні засоби, зокрема — уміфеновір, який в деяких країнах включений у керівництва по лікуванню COVID-19 (входить до складу нашого противірусного препарату «Імустат»).

Ще один стратегічний напрямок — підготовка до виробництва препарату на основі гідроксихлорохіну, що лікарі США, Європи, Китаю застосовують для лікування хворих на COVID-19 у межах клінічних досліджень.
Чи відбулися зміни в системі роботи з людьми?
В умовах карантину ми не зупиняли прийом співробітників. Виробництво почало
працювати за новим планом, з огляду на попит. Усі працівники, звичайно, забезпечені медичним страхуванням та засобами індивідуального захисту.

Офіс оперативно та ефективно переведений на віддалений режим роботи, завдяки
системним інвестиціям у технології: ми використовуємо гібридну ІТ-інфраструктуру,
хмарні технології, електронний документообіг тощо.
Попит на фахівців загалом зберігся, дещо зріс — на «польовий« персонал та продажників
У 17,1% опитаних фармкомпаній структура попиту така ж, як і раніше. Водночас по 5,7% респондентів відзначили, що активніше шукають «польовий« персонал (мерчендайзерів, медичних представників тощо) та фахівців із продажів.
Ситуація із підбором персоналу у фармацевтичних компаніях дещо загальмувалася, оскільки, наприклад, відкриття не такі активні, як було до карантину. Проте це дало можливість зробити підбір більш якісним та укомплектуватись, де не вистачало персоналу.
Що це означає
Цікаві факти
Набір заморожений майже у 39% малих компаній, водночас 5,6% таких організацій шукають фронтлайн-спеціалістів (фармацевтів, продавців, провізорів, касирів).
Є потреба у топ-менеджменті у 14,3% середніх фармацевтичних компаній; 71,4% таких організацій не шукають нікого.
12,5% компаній з чисельністю персоналу 500+ відчувають потребу у медичному персоналі.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»
У частини фармкомпаній поменшало вакансій для топ-менеджерів
А також складських працівників, «польових» спеціалістів, фінансистів тощо. Водночас 16,2% фармацевтичних компаній вказали, що всі їхні вакансії лишилися актуальними.
Зараз значно менше шукають топ-менеджерів — «коштовних» спеціалістів, які б очолювали нові проекти. Зараз не до інвестування у щось нове, компанії прагнуть принаймні зберегти те, що є.

Також значно скоротився пошук «польових» кадрів — медичних представників, мерчендайзерів. Особливо в сегменті представництв міжнародних фармацевтичних компаній та вітчизняних виробників. В умовах карантину такі співробітники не можуть зустрічатися віч-на-віч зі своїми клієнтами (лікарями, фармацевтами), тому намагаються робити це дистанційно (по телефону, відеочату чи месенджеру). А таке спілкування менш ефективне, ніж особиста зустріч.

Тому компаніям зараз немає сенсу набирати «польових бійців». Ба більше, на мою думку, серйозне скорочення подібних кадрів — лише питання часу.

Що це означає
Цікаві факти
Всі вакансії залишаються відкритими у 22,2% великих компаній.
Не відчувають потреби в медичному персоналі у 5,1% малих організацій.
Польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних працівників) стали потребувати менше 14,3% середніх фармацевтичних компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»
Кандидати у фармі або зберегли «докарантинну»
активність, або зменшили її
Різні спостереження щодо інтересу до пропозицій мають по 16,5% опитаних компаній. І тільки 8,8% вказали, що активність пошукачів дещо зросла.
Активність кандидатів зменшилася за відгуками незначної частини роботодавців, адже фахівцям фармацевтичної галузі, з огляду на зменшення кількості вакансій, наразі важливо зберегти стабільність.

Отже, вони зазвичай лишаються на своїх робочих місцях і не вдаються до активного пошуку нової роботи.
Що це означає
Цікаві факти
Призупинили пошук кандидатів, а отже — не можуть відслідкувати активність, 85,7% середніх компаній.
Збільшення активності кандидатів помітили 11,1% невеликих компаній.
Меншу активність кандидатів відзначають у 62,5% компаній із чисельністю персоналу 500+.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
Чверть пошукачів роботи у фармі зберегли фінансові очікування
Водночас майже кожний десятий кандидат, за спостереженнями роботодавців, готовий погодитися на меншу зарплату. І тільки окремі пошукачі збільшили очікування.
Запит на зарплатню залишився фактично незмінним (це стосується мас-підбору). Якщо ж говорити про висококваліфікованих спеціалістів, таких як головний бухгалтер чи фінансовий аналітик, — очікування дещо підвищились. Безумовно, це вплив ситуації, яка склалася.
Що це означає
Цікаві факти
77,8% великих компаній (до 500 співробітників) зазначають, що кандидати просять заробітну плату, яка була до карантину; аналогічна ситуація у третини середніх компаній.
Одна велика компанія серед опитаних вказала, що кандидати згодні на меншу винагороду за працю.
Одна невелика компанія (з чисельністю персоналу до 20 співробітників) зізналася, що кандидати прохають вищу винагороду.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»
Переважна більшість фарма-роботодавців збереже персонал
Такі оптимістичні плани мають більше 85% компаній. В інших або вже відбулися, або заплановані скорочення персоналу, переважно — до 10-20%.
Поки що у фармацевтичних компаніях в Україні масштабних скорочень немає. Переважна більшість роботодавців намагається зберегти свій персонал.

Що буде далі — залежить від обсягу та швидкості падіння продажів компаній у найближчі місяці (що це відбудеться, в мене немає сумнівів) та «запасу стійкості» до подібної кризи.

Великі вітчизняні та міжнародні фармацевтичні виробники мають «жирок» на 3-9 місяців. Тому скорочення персоналу будуть відтягувати якомога далі. Середнім та малим компаніям (менше 100 працівників) доведеться приймати це «непопулярне» рішення значно раніше.
Що це означає
Цікаві факти
90% середніх організацій зазначили, що під час кризи всі співробітники залишаться в компанії.
Вже скоротили/планують скорочення до 10% персоналу 11,1% невеликих компаній.
Про те, що всі співробітники залишаться в компанії, зазначили 62,5% великих організацій, вже скоротили персонал або планують це зробити 37,5% таких компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»
У третині фармакомпаній зросли обсяги роботи для управлінців та маркетологів
Саме такі варіанти відповіді обрали по 15,6% респондентів. Водночас майже в 20% фармацевтичних компаній обсяги роботи лишилися «докарантинними». Також у деяких компаніях побільшало роботи для менеджерів середньої ланки, медичного персоналу, логістів, фронтлайну.
Загалом навантаження співробітників у період карантину особливо не змінилося. Збільшення навантаження більше торкнулося топ-менеджменту компаній і пов'язано насамперед із організацією і переведенням співробітників на віддалений режим роботи, збільшенням витрат часу на комунікацію.

Також про збільшення навантаження заявляють і співробітники відділу маркетингу, які в умовах карантину змушені вносити зміни у стратегію просування лікарських засобів.
Що це означає
Цікаві факти
У 62,5% великих компаній роботи стало більше у топ-менеджменту, та сама ситуація у 42,9% середніх компаній (до 250 співробітників).
Третина компаній (33,3%) з чисельністю персоналу до 50 співробітників зізналася, що в них нічого не змінилося.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
Як справи в GeorgBioSystems під час кризи?
Ми поспілкувалися з Яною Кравченко, менеджером із персоналу GeorgBioSystems, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.
Перший місяць карантину співробітники були переведені на віддалену роботу (офіс, торгова команда частково).

На початку карантину виробництво та центральний апарат управління працювали у звичайному режимі. Коли карантин продовжили, частина співробітників пішла в неоплачувані відпустки. Співробітникам, які працюють, ми продовжуємо виплачувати заробітні плати в повному обсязі.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Яна Кравченко
менеджер із персоналу
Ми відклали пошук, адже виробництво зовсім закрито. Закрили кілька вакансій торгового відділу, навіть одну вакансію керівника, але люди почнуть роботу після закінчення карантину.
Які зміни відбуваються у процесах рекрутингу?
Набір припинений, тому не йдеться про адаптацію. Навчання співробітників не було заплановано на цей період. Ми провели навчання в лютому, чергове — в планах на вересень.
Процеси адаптації працівників — як відбуваються тепер вони?
Ми завжди на зв'язку. Ще на початку розпалу ситуації ми забезпечили наших співробітників масками, антисептиками і «Авіруспреєм» — це засіб нашої компанії GeorgBioSystems для профілактики вірусних інфекцій, а також комплексного догляду за слизовою оболонкою.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Ні. Компанія у нас невелика, всі внутрішні процеси налаштовані та відмінно працюють. Ми використовуємо СRM-систему, але купувати щось іще не плануємо.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)? Які?
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Економити на тому, що не приносить прибуток бізнесу. Інвестувати в людей і маркетинг. Продовжимо розвивати наші таланти, надихати наших співробітників, забезпечувати безпеку на виробництві, створювати нові продукти для здоров'я та краси людей.
Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Ми досить давно на ринку України і пережили не одну кризу. Ми виробляємо тільки якісні продукти, які зарекомендували себе на ринку, і компанія має вічні цінності. Найголовніша з них — це люди: як клієнти компанії, так і наш персонал.
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Тим, кому довелося зовсім припинити свою діяльність. Приватним підприємцям, шахтарям, працівникам виробництва — всім, хто був змушений залишатися вдома без можливості отримувати заробітну плату.
Які бізнеси почувають себе краще за інших?
Продуктовий ритейл, онлайн-освіта, кур'єрські служби — можливо, але не всі.
Чверть фарма-роботодавців зберегли обсяги роботи для всього персоналу
Водночас у частині компаній дещо поменшало роботи для «польового» персоналу, маркетологів, логістів, складських працівників, менеджерів середньої ланки, продажників тощо.
Справді, на жаль, є фахівці, в яких роботи дійсно помешало — так звані «польові» спеціалісти. За особистими спостереженнями — збільшилась кількість спеціалістів напрямку digital-marketing: інтернет-маркетологи, SMM-менеджери. Власне, про це і свідчить графік.
Що це означає
Цікаві факти
Роботи стало менше у польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних працівників тощо) чверті великих фармацевтичних компаній (500+).
Більшість середніх компаній (70%) з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначили, що в них нічого не змінилося.
Аналогічна ситуація у невеликих компаніях (до 20 співробітників) — обсяги роботи залишилися такими, як до карантину, про це зазначають 46,2% опитаних організацій.
Дивіться більше інсайтів в нашому
Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»
Більше чверті фармкомпаній зберегли навантаження працівників
Ще в чверті воно значно зменшилося (на 40-80%). Приблизно в кожній п'ятій компанії навантаження скоротилося на 20%. Водночас більш ніж 16% респондентів вказали, що навантаження значно зросло (до 50% чи навіть у рази).
Це залежить від того, як працюють співробітники в умовах карантину — в офісі чи дистанційно. Якщо, як і раніше, в офісі чи на виробництві — навантаження особливо не змінилося. В деяких компаніях роботи стало більше, тому що треба вирішувати певні ускладнення, пов'язані з карантином.

Дистанційна робота переважно знизила навантаження на працівників. У деяких співробітників значно поменшало роботи і з'явився вільний час. Це певною мірою стало проблемою для керівників, як завантажити таких працівників корисною для компанії активністю, чи відправляти їх у тимчасову відпустку.

Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»
Що це означає
Цікаві факти
Про зменшення навантаження на 20% повідомляють 37,5% великих компаній.
До 50% збільшилося навантаження у 20% опитаних середніх компаній, у 40% — нічого не змінилося.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Зменшилося навантаження на 80% у 11,1% невеликих компаній, зменшення на 40% відзначають у 16,7% таких організацій.
Переважна більшість фарма-працедавців утримали «докризові» зарплати
Таких 71%. Водночас у інших компаніях довелося зменшити фінансову винагороду працівників: або відмовитися від виплати бонусів, або скоротити зарплати (на 10-50%).
За нашими спостереженнями, рівень доходу фахівців фармацевтичної галузі залишився на «докарантинному» рівні. Зниження рівня доходу спостерігається виключно у співробітників відділів продажів, які отримують додатковий бонус при виконанні планів.

В умовах падіння рівня продажів виконати плани практично нереально, і співробітники можуть розраховувати тільки на отримання фіксованого окладу.
Що це означає
Цікаві факти
Скорочення зарплати на 50% відбулося в одній компанії до 100 співробітників, у 80% таких організацій нічого не погіршилося.
На третину скоротили заробітну плату у 5,6% компаній з чисельністю персоналу до 50 співробітників, одна компанія прибрала бонуси.
У 75% великих компаній (500+) змін у заробітній платі не відбулося.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
Більшість респондентів зберегла стабільний дохід
Серед представників компаній — рекрутерів, керівників, власників, HR-директорів тощо, — таких 61,5%. Погіршився добробут третини респондентів, покращився — у 5,5%.
Рівень доходу не змінився в більшості респондентів, які представляють фармацевтичні компанії, — і це відображає загальну ситуацію з зарплатами в галузі.
Що це означає
Цікаві факти
Дохід погіршився у чверті опитаних великих фармацевтичних компаній (500+).
Покращився рівень доходу у 12,8% невеликих компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»
Не спостерігають змін у рівні доходів у більшості середніх компаній (85,7%), у 14,3% — дохід погіршився.
Більшість фармацевтичних компаній збережуть соцпакети
На це вказали 68,1% респондентів. Водночас 18,7% скорочувати нічого — соціальних пакетів у персоналу і не було. Спростити цю опцію доведеться майже 6,6% фарма-роботодавців, а 5,5% навіть покращать її.
Переважна більшість роботодавців у фармацевтичній галузі поки що не планує значно зменшувати соцпакет своїм співробітникам. Це логічно, адже основні витрати на персонал пов'язані не з соцпакетом, а з фінансовою винагородою, а саме заробітною платою, надбавками, преміями, бонусами, і пов'язаними з ними податками.

Така загальна фінансова компенсація становить в середньому 60-70% від загальних витрат на персонал. Тому якщо компанії і будуть зменшувати персональні витрати, почнуть вони з зарплат та бонусів, а не з соцпакету.
Що це означає
Цікаві факти
Соціальний пакет залишається актуальним у більшості середніх компаній (85,7%).
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 500 співробітників відбулося незначне спрощення соцпакету.
Не було соціального пакету у 27,8% малих організацій, у 66,7% — змін не відбулося.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор спеціалізованого консалтингового агентства «ФАРМА ПЕРСОНАЛ»
Як справи в Delta Medical під час кризи?
Ми поспілкувалися з Ольгою Волченко, директором департаменту по роботі з персоналом Delta Medical, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на фармацевтичний ринок України.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію? Чи довелося переформатувати діяльність, якщо так — як саме?
Ольга Волченко
директор департаменту по роботі з персоналом
Delta Medical — один з найбільших в Україні постачальників лікарських препаратів, виробів медичного призначення, інших ліків, які широко представлені по всій Україні. Це означає, що ми безперервно продовжували забезпечувати аптеки препаратами у необхідній кількості: протизапальними і знеболювальними засобами, препаратами для лікування онкологічних захворювань, жарознижувальними засобами, засобами для профілактики захворювань, які передаються повітряно-крапельним шляхом, для зміцнення імунітету тощо.

В умовах карантину, щоб убезпечити наших працівників та мати змогу працювати у штатному режимі, довелось вирішити низку питань, щоб знизити ризики зараження:
    Окрім турботи про власних працівників, Delta Medical безкоштовно надала в березні 7000 наборів з засобами для профілактики застудних захворювань усім, хто того потребував.

    Біля медичних установ та аптек у Києві, Харкові, Дніпрі, Одесі, Хмельницькому, Запоріжжі, Чернігові, Полтаві, Краматорську, Львові тощо всі отримали засоби для себе і своїх близьких.

    Зміни у форматі роботи відбулись у працівників зовнішньої служби, внаслідок карантину довелось перейти на дистанційну роботу і більше застосовувати електронні засоби комунікації.
    Які зміни відбуваються в рекрутингу?
    До карантину ми віддавали перевагу особистим зустрічам, дистанційно проводили інтерв'ю лише з пошукачами з інших міст/країн. З березня Skype-інтерв'ю — основний інструмент рекрутера.

    Світ на карантині, бізнес переживає важкі часи, але ми продовжуємо наймати працівників. Delta Medical — стабільна компанія, яка працює більше 20 років. Ми пережили не одну кризу і добре знаємо — щоб продовжувати успішно працювати і вийти з кризи в 2021, не можна зупинитися зараз.
    Як відбувається адаптація та навчання працівників?
    Ми добре підготували заздалегідь, вже два роки як ми почали автоматизувати процеси і застосовувати технології дистанційної роботи, тому нам було нескладно.

    З самого початку роботи в Delta Medical працівник отримує доступ до корпоративних ресурсів і необхідної інформації. Отже, працювати, навчатися та спілкуватися з колегами можна з будь-якої точки світу.

    Єдине, до чого нас спонукав карантин, — це повністю відмовитись від очного навчання та перевести всі конференції в онлайн-формат. За березень і квітень було проведено 9 навчальних вебінарів. Це дало змогу зрозуміти, які технічні і методичні прийоми найбільш вдалі, а що нам необхідно вдосконалити.
    Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
    Компанія повністю забезпечила співробітників засобами захисту. Лише за два місяці (березень і квітень) ми придбали для співробітників 400 літрів дезінфікуючих засобів, 36 000 масок одноразових і 800 багаторазових, 20 000 пар рукавичок, захисні екрани. І продовжимо забезпечувати і надалі всім необхідним для безпечної роботи.

    Здійснюємо щомісячну доплату в розмірі 2500 грн всім співробітникам.
    Кожен співробітник отримав від компанії декілька наборів з протизастудними і профілактичними засобами для себе та своєї родини.

    Ми забезпечили доставку на роботу співробітників, збільшивши кількість транспорту компанії та спланувавши нові маршрути. Всім працівникам збережено заробітні плати в повному обсязі з дотриманням строків виплат.

    Керівник Delta Medical та керівники структурних одиниць постійно спілкуються зі співробітниками, роз'яснюють плани та подальші кроки, дізнаються про настрій, психологічний та фізичний стан працівників.
    Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)?
    Більш активно використовуємо формати відеозв'язку і вебінарів не лише для внутрішнього навчання, спілкування, а і для роботи з лікарями та фармацевтами.

    Нещодавно було проведено конференцію в онлайн-форматі, участь взяли більше 500 фармацевтів. Лише за квітень у навчальних вебінарах взяло участь 250 співробітників.
    На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
    Delta Medical продовжує інвестувати в залучення і розвиток співробітників, в захист і покращення умов роботи. Також інвестуємо в технології, які допомагають бути ефективними. Інвестуємо в нові і якісні продукти, які покращують життя і здоров'я людей.
    В умовах обмеження роботи муніципального транспорту Delta Medical самостійно вирішила питання безпечної логістики своїх співробітників. Компанія збільшила кількість службового транспорту. Були складені маршрути з урахуванням місця проживання всіх співробітників так, щоб їм не довелося користуватися громадським транспортом.
    Закуплено та надано в користування працівникам дезінфікуючі розчини, маски та рукавички. Для працівників складу, окрім зазначеного вище, — ще й захисні екрани.
    Змінено порядок розміщення працівників з урахуванням дистанції між людьми та графіки роботи.
    Всі зустрічі і наради було переведено в дистанційний формат.
    Вимірюємо температуру всім співробітникам, слідкуємо за станом здоров'я кожного.
    Компанія надає даткові кошти (матеріальну допомогу) всім працівникам на вітаміни та профілактичні заходи, виплати проводяться щомісячно.
    Щодо «недовантажених» працівників фармкомпаній — більшість у відпустках
    У планових — за рахунок роботодавця, а також без збереження зарплати та частково за рахунок компанії. Також серед заходів — зменшення доходу та звільнення (до них вдалися майже 10% роботодавців).
    Значна частина роботодавців відзначила, що їм вдалося зберегти колишній рівень навантаження для керівників, і це відповідає нашим спостереженням. Щодо тих працівників, навантаження яких зменшилося, зазвичай використовуються різні види відпусток — і це також відображає загальну ситуацію на ринку.
    Що це означає
    Цікаві факти
    У заплановану відпустку за рахунок компанії за угодою сторін пішли працівники 16,7% малих компаній (до 50 співробітників).
    Про відпустку за власний рахунок зазначають 14,3% середніх компаній, більшість (71,4%) — нічого не планують робити.
    Лише одна велика компанія (до 500 співробітників) зазначила про зменшення доходу.
    Дивіться більше інсайтів у нашому
    Тім-лідер напрямку «Фармація, медицина», АНКОР
    Більшість працівників фарми, працюючи віддалено, зберегли продуктивність
    Водночас третина роботодавців відзначили, що дистанційний режим погіршив якість роботи колективу, і невелика частина навіть помітила позитивні зміни.
    Оскільки «Подорожник» є національною мережею аптек і, зокрема, мої колеги, регіональні HR-менеджери, працюють по всій Україні, віддалений формат роботи не вплинув на нашу співпрацю. Опираючись на внутрішню аналітику, можу сказати, що моя команда в період карантину результати дещо покращила. Наприклад, ми укомплектували команду там, де це було зробити складніше за попередніх умов.
    Що це означає
    Цікаві факти
    Віддаленість негативно впливає на ефективність роботи у 44,4% великих компаній, у 55,6% — продуктивність не змінилася.
    У 11,1% малих компаній (до 50 співробітників) зазначають, що віддалено колектив працює продуктивніше.
    Дивіться більше інсайтів у нашому
    Керівник відділу рекрутингу, мережа аптек «Подорожник»