Як змінився ринок праці в IT
за час карантину
Ми провели масштабне дослідження IT-галузі, й ділимося з вами
результатами опитування 260 компаній, статистикою robota.ua,
коментарями учасників ринку та поясненнями визнаних IT-експертів.
Кандидати зменшили активність на 30%,
роботодавці — на 50%, однак знову набирають оберти
У загальній масі нових актуальних вакансій ми спостерігаємо збільшення попиту на QA-інженерів та системних адміністраторів. Доля IT-вакансій серед усіх на robota.ua також збільшилася — цей ринок постраждав найменше.
260 IT-компаній відповіли на 27 питань
З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування IT-компаній. На нашу анкету відповіли 260 IT-компаній різного розміру — від маленьких студій до ентерпрайзів. Різної спеціалізації — від продуктової розробки до аутсорсу. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дешборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких аутсорсах, так і у великих продуктових компаніях. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Від малих до ентерпрайзів
Від аутсорсу до продуктів
Від власників до рекрутерів
Більше половини
IT-компаній
не відчувають кризи
У них все стабільно добре. Водночас значній частині IT-бізнесів так не пощастило – вони охарактеризували ситуацію як тривожну.

А деякі, вочевидь, навіть знайшли нові можливості та покращили стан справ.
Половина компаній відчуває тривогу за те, як криза вплине на їх бізнес. І справді певну кількість компаній, особливо дрібних і без достатнього фінансового запасу, може чекати не найкраща участь. Проте для більшості, хто працює в сфері ІТ, проблеми будуть мати короткостроковий характер, і в результатах відчувається вплив нагнітаючого медіапростору, що є давньою проблемою в Україні.

Є зворотня залежність між розміром компанії і відчуттям кризи в ній, що цілком логічно, зважаючи на більш довгий горизонт планування, в тому числі і фінансового.
Директор з продукту
в TECHIIA Holding
та WePlay! Esports
Що це означає
Цікаві факти
70% великих IT-компаній не відчувають кризи.
Криза більше вплинула на маленькі студії, ніж на великий аутсорс.
Найбільш тривожно власникам малих компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Продажі більш ніж третини IT-компаній впали
Зберегти «докарантинні» показники вдалося також приблизно третині опитаних.

А незначна частина IT-бізнесів стала навіть більш успішною з погляду продажів.
Графік показує, що у 38% респондентів продажі впали. У 34% компаній продажі лишилися на колишньому рівні – це, мабуть, e-sport, e-commerce (не всі, а насамперед маркетплейси), gaming, gambling, security, healthcare, digital-маркетинг для певних сфер, хмарні технології, телекомунікації, інтернет-провайдери тощо.

Відповідно, далі йдеться про те, що 42,6% компаній заморозили найм. І дійсно, в перший місяць карантину в нас, як рекрутингового агентства, впали inbound-продажі та відмінилися близько 30% вакансій від клієнтів із найбільш вразливих сфер – наприклад, авіаперельотів. Але поступово з'являлися вакансії від поточних клієнтів, а до середини квітня пожвавилися клієнти з Європи та України.
Що це означає
Цікаві факти
Продажі погіршилися в чверті великих компаній та майже в половини маленьких.
Жодна велика компанія не відчуває збільшення продажів.
В більшості геймдев-компаній продажі не змінилися, а дехто навіть продає більше.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Найбільший відсоток компаній, які відчули погіршення продажів, — серед студій веб-розробки.
Більшість IT-компаній заморозили чи скоротили рекрутинг
Близько чверті не змінили активність щодо залучення новачків, а деякі IT-бізнеси навіть підсилили рекрутинг, відкривши нові вакансії.

Проте більшість – повністю зупинили найм або закрили окремі позиції, адже вони втратили актуальність.
Рішення заморозити вакансії або продовжувати найм часто залежить від: а) сфери компанії і, відповідно, затребуваності її послуг у період карантину; б) чи працювала компанія віддалено, якщо ні, то чи може вона швидко адаптуватися до такого формату.

В нас у перший місяць відпало близько 30% вакансій. У другий місяць ринок активізувався. Ще не на минулому рівні, але з позитивних моментів бачу, що приходять клієнти, які впевнені в необхідності найму і мають бюджет на зростання команди. Висновок - вакансій менше, але результат той самий.

Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Що це означає
Цікаві факти
Лише 11% великих IT-компаній заморозили набір повністю.
Приблизно половина маленьких та великих компаній зараз не набирають людей.
Чверть великих аутсорс-компаній набирають ту саму кількість людей, що і до кризи.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Більшість великих геймдев-компаній не скорочували кількість вакансій.
57% маленьких студій веб-розробки повністю заморозили набір.
Майже половина
IT-компаній зберегли «докризові» зарплати
Такі компанії не тільки продовжили залучати таланти, а і пропонують пошукачам «докризовий» рівень винагороди.

Водночас незначній кількості IT-бізнесів довелося зменшити фінансову пропозицію.
Зміна зарплат, як бачимо, на данний момент малопопулярний і ризикований інструмент в ІТ.
9 з 10 компаній, яким довелося скорочувати витрати, вибрали варіант заморозити найм. Також показово, що половина компаній навіть у кризу продовжує набір, що гарно ілюструє стійкість сфери до поточної ситуації.

Серед компаній >100 людей ~86% компаній продовжують набір, що вказує на значно менший ефект на великі компанії.

Також цікаво, що 80% серед Game-Dev компаній продовжують набір. Це пов'язано з довгим циклом розробки ігор і отриманими до кризи довгостроковими інвестиціями.

Що це означає
Цікаві факти
36% маленьких IT-компаній та 86% великих пропонують ті самі зарплати, що і до карантину.
Майже 12% аутсорс-компаній почали пропонувати менші зарплати кандидатам.
Лише одна з опитаних компаній під час карантину пропонує більші зарплати.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор з продукту
в TECHIIA Holding
та WePlay! Esports
80% компаній з 500+ людьми на борту не змінили пропоновані зарплати.
Структура попиту
на фахівців
не змінилася в чверті IT-компаній
Дещо менше опитаних підсилили рекрутингові зусилля в напрямку розробки, програмування, проектування.

Водночас для окремих IT-компаній стали більш актуальними інші напрямки.
Непогано себе почувають у кризу онлайн-торгівля і онлайн-розваги: e-sport, e-commerce, gaming, gambling, крім того, активізувалися питання security і healthcare.

У нас повернулися з вакансіями клієнти по обробці даних і аналітиці; компанії по digital-маркетингу і відкриттю онлайн-магазинів - не на наші ринки, а, наприклад, на Британію і США; телекомунікації та інтернет-провайдери - теж не стільки наші ринки, скільки Європа. Також затребувані фахівці, які можуть перевести оффлайн-світ у цифровий.
Що це означає
Цікаві факти
57% великих компаній шукають ті ж спеціальності, що і до карантину.
Попит на розробників більше за все виріс в середніх по розміру компаніях.
Великий аутсорс почав більше шукати розробників, маркетологів та тестувальників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Більше чверті
IT-компаній пропонують
ті ж вакансії,
що і до «нових умов»
У незначної кількості IT-компаній, що продовжили найм, зменшилася потреба в деяких фахівцях (наприклад, у менеджерах, фахівцях із маркетингу, оптимізації та просування, фінансів тощо).
Графік відображає реальність – деякі компанії заморозили найм повністю, поки не перебудують бізнес-модель, не визначаться з новими джерелами доходу.

Не можу виділити окремі посади, які стали менш затребуваними в IT. Швидше, якщо закривається проект (наприклад, спрямований на туризм, авіа тощо), то скоротити можуть усю команду – і керівників, і розробників, і тестувальників.

Якщо в бізнесу все добре, він потрапляє в 26,8% тих, що відповіли «всі вакансії залишилися на місцях» (наприклад, в геймдеві, як бачимо, таких дійсно більше – 57,1%). Хоча в перший місяць навіть такі компанії часто залишали вакансії в роботі, але фізично не наймали людей – потрібен був час, щоб зрозуміти, як проводити онбордінг у форматі віддаленої роботи, від закупівлі техніки до інтеграції в команду.
Що це означає
Цікаві факти
Компанії, які більше ніж удвічі скоротили набір людей, менше шукають рзробників, керівників та рекрутерів.
В 14% геймдев-компаній зменшилася потреба в маркетологах.
Маленькі компанії менше потребують рекрутерів, розробників та дизайнерів.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Великі та середні компанії менше шукають розробників та керівників.
Потік кандидатів на
IT-вакансії збільшився
Це підтвердили майже у третині опитаних IT-компаній – вони продовжують найм і можуть оцінити активність пошукачів.

Приблизно кожний п'ятий респондент не помітив змін, а деякі навіть відзначили, що активність кандидатів скоротилася.
Кандидати зараз можуть самі подаватися на вакансії і надсилати резюме, що в IT до кризи було рідкісним явищем, так як зазвичай був прямий пошук. Для пошуку таких фахівців, як Data Engineer, Database Architect, Senior Python, СТО тощо потрібні ті ж зусилля, що і раніше. Іноді навіть більше - під час кризи кандидати бояться змінювати роботу, якщо в їхній компанії все стабільно.
Що це означає
Цікаві факти
У 35% великих IT-компаній стало більше кандидатів на вакансії, в 37% — все так само, як і до карантину.
10% продуктових та 6% аутсорс-компаній відчувають меншу активність кандидатів.
24% геймдев-компаній вказали, що кандидати проявляють менше активності.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Найбільше зростання активності кандидатів відчули середні за розміром компанії.
На думку третини
IT-компаній, кандидати зберегли зарплатні очікування
Тільки окремі респонденти зауважили, що вони змінилися: або зменшилися, або, навпаки, зросли порівняно з «докарантинними».
20% кандидатів згодні на меншу зарплатню, розуміючи, що кількість кандидатів на ринку стрімко збільшилась. На мою думку, з часом цей відсоток може ще збільшитись, враховуючи, що вихід із кризи буде поступовим, а ринок праці був "перегрітий" до початку кризи. Також зараз у сферу ІТ прийде велика кількість нових людей початкового рівня, що вирішили змінити свою сферу діяльності з туризму, обслуговування і т.д.

Тут кореляції ніякої не має. І це лише підтверджує, що всі компанії працюють на одному ринку.
Що це означає
Цікаві факти
Пропорції тих, хто прохає меншу, таку саму та більшу зарплатню, приблизно однакові для компаній різного розміру.
Кандидати більше схильні погоджуватися на меншу зарплатню в аутсорсі та для студій веб-розробки.
32% компаній, які пропонують менші зарплати під час кризи, вказали, що кандидати згодні на меншу зарплату.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор з продукту
в TECHIIA Holding
та WePlay! Esports
Як справи в Binotel під час кризи?
Ми поспілкувалися з Іриною Сидорчук, Human Resources Director в Binotel,
і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула
на ринок в IT.
Binotel зараз працює у штатному режимі, оскільки ми підтримуємо важливі організації, діяльність яких не може зупинитися в період карантину. До 20% співробітників виявили бажання знаходитися вдома, ми їх підтримуємо в такому рішенні та зберігаємо за ними робочі місця. Почали безкоштовно підключати державні установи та Червоний хрест.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Human Resources Director
Спілкування з кандидатами проводимо онлайн, лише фінальні домовленості потребують особистої зустрічі. Перейшли на онлайн-співбесіди за допомогою Skype та Viber. Першочергово шукаємо кандидатів, які проживають неподалік від офісу.

Всі нові співробітники насамперед проходять через відділ навчання, і тільки потім потрапляють до свого відділу. Програма навчання триває від 2-х до 3-х тижнів. Двічі на місяць проводимо навчання для співробітників, щоб вони мали змогу працювати ефективніше та розвивалися у своїй професії.
Які зміни відбуваються у процесах рекрутингу?
У нас розроблена програма адаптації, за допомогою якої проводимо адаптаційні зустрічі з певною періодичністю та оперативно реагуємо на емоційні або професійні відхилення від норми наших працівників. Також періодично проводимо онлайн-тестування на рівень лояльності та задоволеності співробітників, і допомагаємо у вирішенні різних ситуацій.
Процеси адаптації працівників – як відбуваються тепер вони?
Керівний склад підвозить співробітників до роботи та додому. Люди не мають проблем з тим, як дістатися до офісу, ми вирішили це питання. Ми пропонуємо різні програми мотивації та щоденно підтримуємо комунікації з усіма співробітниками.

Роздаємо співробітникам маски та рукавички. Також щодня зранку вимірюється температура і контролюється стан здоров'я кожного співробітника. Якщо помічаємо, що якісь із показників здоров'я працівника не відповідають нормі, – миттєво ізолюємо його та щодня контролюємо стан.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Ми IT-компанія, тому завжди використовуємо технології на високому рівні. На цьому етапі розробляємо програму онлайн-навчання, щоб мати можливість навчати наш персонал віддалено.

Планування робочого дня відбувається на щоденній основі. Щоранку відбуваються наради. Всі дані щодо ефективності роботи працівників ми можемо відстежувати у внутрішніх програмах.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)? Які?
Більшість IT-компаній планують зберегти команди
Водночас частину опитаних криза змусила скоротити людей (або такий захід заплановано) – від 10 до 50% співробітників і більше.

Компаній, які планують розширяти штат, серед опитаних обмаль.
І в цьому дослідженні, і в опитуванні, яке проводили ми, близько 15% компаній скорочують співробітників, і близько 30% ще думають про це. Деякі компанії тримаються на своїх запасах і поки шукають нових клієнтів або способи продажів, щоб протриматися до виходу на стабільний дохід.

Зазвичай «подушки безпеки» вистачає на 3-6 місяців - тому якщо компанії не почнуть заробляти, ми ще можемо побачити нові хвилі скорочень у травні-липні.
Що це означає
Цікаві факти
Потреба розширятися з'явилася лише в маленьких та середніх компаніях.
Найбільш стабільний — геймдев, в усіх компаніях усі співробітники залишаються на місцях.
Лише 10% маленьких аутсорс-компаній були вимушені скоротити людей.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Лише декілька великих компаній не змогли уникнути скорочення штату.
У чверті IT-компаній співробітникам зберегли обсяг обов'язків
У багатьох компаній завдань стало більше в окремих професійних напрямках (наприклад, у маркетингу чи в управлінні).
Стало більше роботи у топ-менеджерів - перебудова бізнесів під віддалену роботу, пошук нових ринків та інструментів продажів. Також у деяких маркетологів. З'явився більший попит на DevOps через різке зростання рішень по організації віддаленої роботи з працівниками та клієнтами, онлайн-платформ для продажів, стрімінга, медицини. Буде приріст основних гравців на ринку хмарних рішень - компанії мігрують в хмару, навіть, якщо до цього пручалися. Також зросте потреба в обробці цифрових даних, ще потрібнішими стануть data-аналітики.
Що це означає
Цікаві факти
Навантаження на системних адміністраторів помітно збільшилося лише в великих компаніях.
У маркетологів роботи не побільшало лише в геймдеві.
Про зростання навантаження на розробників більше за інших кажуть продуктові компанії.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
У маркетологів 27% компаній, в яких продажі покращилися, побільшало роботи.
Як справи в Treeum під час кризи?
Ми поспілкувалися з Ольгою Яковенко, Human Resources Director в Treeum,
і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула
на ринок в IT.
Ми, як і більшість компаній, перейшли на віддалену роботу. Для нас це не було викликом. Крім того, у нас кілька підрозділів працюють віддалено постійно, і офісні співробітники могли працювати з дому. Звичайно, ми прописали правила віддаленої роботи. Але швидше для того, щоб зафіксувати очікування одне від одного і мінімізувати можливі непорозуміння.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Human Resources Director
Спочатку повністю перейшли на Skype-інтерв'ю, і це теж був для нас звичний формат. А потім «заморозили» вакансії.

У нас не було співробітників, які вийшли на роботу нещодавно, але були люди, у яких закінчувався випробувальний термін. Їх адаптація і підбиття підсумків випробувального терміну проходили як завжди, тільки онлайн.
Які зміни відбуваються в процесах рекрутингу?
З квітня ми стартували онлайн-навчання для менеджерів компанії. Карантин прискорив запуск і мотивував надати спочатку модуль з управління змінами. Навчання проходить у закритій групі в Telegram у форматі microlearning. Кожен тиждень присвячений одній темі, щодня даємо невелику кількість інформації по темі та завдання.

Крім щотижневих оперативок, керівники двічі на день зустрічаються зі своєю командою. Вранці – стендап: обговорюють завдання і пріоритети на день, ввечері підбивають підсумки дня.
Процеси адаптації працівників – як відбуваються тепер вони?
Як сказав наш СЕО: «Одне із завдань керівника – це давати визначеність у нестабільному і мінливому світі». Тому щотижня СЕО пише до всіх співробітників листа, в якому розповідає про те, як ми досягаємо наших фінансових цілей і які ще події та досягнення відбулися за тиждень.

Також піклуємось про здоров'я співробітників - щорічно обираємо провайдера по ДМС для всіх. Тому ще до карантину наші люди були застраховані. Щойно ми дізналися, що COVID-19 вже в Україні, закупили антисептики, роздали маски, респіратори з високим ступенем захисту.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Щодо технологій, ми використовуємо Google Chat. Зателефонувати можна прямо з листування або призначивши зустріч через Google Calendar. Виявилося, це дуже зручно і нам не довелося купувати додаткові сервіси і вчити співробітників користуватися ними.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)? Які?
Завдань для HR
та рекрутерів стало менше
Насамперед цю категорію фахівців вказали IT-компанії, де зменшено обсяг роботи співробітникам.

Також поменшало роботи в деяких інших напрямках окремих компаній.
Тут ситуація доволі пропорційна. Виділяється тільки рекрутинг, який тепер має менше роботи у світлі заморозки набору нових людей. При затягуванні кризи буде зменшуватись навантаження і на операційний/обслуговуючий персонал.

У великих компаніях лідерами по зменшенню навантаження стають розробники. Пов'язано це з тим, що більша частина ринку — аутсорс, і кількість замовлень від інших бізнесів теж різко зменшується в умовах невизначеності майбутнього.
Що це означає
Цікаві факти
У маленьких та середніх компаніях роботи, в першу чергу, стало менше в рекрутерів, у великих компаніях — у розробників.
В 57% геймдев-компаній у жодного співробітника навантаження не зменшилось.
Середі керівників більше за все роботи поменшало в студіях веб-розробки.
Дивіться більше інсайтів в нашому
Директор з продукту
в TECHIIA Holding
та WePlay! Esports
Навантаження більш ніж половини
IT-працівників
не змінилося
А от у третині IT-бізнесів певні зміни все-таки відбулися: зокрема, навантаження або незначно зменшилося, або суттєво зросло (до 50%).
Кардинально змінилося навантаження в небагатьох компаніях.
За моїми спостереженнями, навантаження більшості IT-працівників дійсно не змінилося. Проте ті самі завдання займають більше часу, адже через віддалений режим потребують додаткового обговорення та узгоджень.

Водночас у галузях, які через карантин ще активніші – наприклад, e-commerce, кіберспорт, дейтінг – навантаження дійсно зросло. І це також ілюструє дешборд, якщо подивитися окремі сектори, зокрема, геймдев. Зменшилося навантаження насамперед там, де було багато офлайн-івентів.
Що це означає
Цікаві факти
Найбільша стабільність по навантаженню співробітників — у великих компаніях. В 72% таких компаній навантаження на співробітників не змінилося.
Майже в чверті геймдев-компаній навантаження на співробітників збільшилося в півтора рази.
В аутсорсі, в порівнянні з продуктовими компаніями, менш відчутні зміни в навантаженні на людей.
Дивіться більше інсайтів у нашому
В 25% компаній, в яких погіршилися продажі, зменшилося навантаження.
Більшість IT-компаній зберегли винагороду співробітникам
Водночас деякі бізнеси змушені вдатися до непопулярних рішень та оптимізувати винагороду — зокрема, відмінити бонуси та скоротити зарплати (на 20-50% і навіть більше).
Далеко не всі компанії переглянули ставку, швидше бонусну частину. Але якщо людина потрапила під скорочення, то часто вона готова стартувати з оплати на 10-20% нижче, ніж зазвичай. Наприклад, C-Level кандидати, Product Managers, деякі розробники і фахівці початкового рівня готові працювати за меншу зарплату, ніж до кризи.
Що це означає
Цікаві факти
15% маленьких і середніх компаній відмінили бонуси для працівників.
Маленькі компанії почали скорочувати зарплати працівникам на 20%, тоді як середні та великі втримуються від таких дій.
Криза більше вплинула на маленькі студії, ніж на великий аутсорс.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
У 91% великих компаній працівники не відчули жодних змін на своїй заробітній платі.
Дохід більшості респондентів
з IT-компаній зберігся
Їм вдалося втримати стабільність. Але майже третина вказали на зміни зі знаком «мінус».

Є й ті, хто навіть покращив фінансову ситуацію, проте їх небагато.
На графіку 28,8% респондентів вказали, що рівень доходу погіршився. Це логічно, тому що деякі компанії скорочують персонал, інші відправляють співробітників у неоплачувану відпустку або прибирають бонусну частину, рідше - переглядають зарплату в сторону зменшення (на нашій практиці компанії зазвичай пропонують щось натомість).
Що це означає
Цікаві факти
Рівень доходу представників маленьких компаній значно погіршився, тоді як у деяких середніх він навіть покращився, а 85% великих компаній взагалі не відчули змін.
У 53% опитаних із маленьких аутсорсингових компаній дохід погіршився, тоді як у 64% неаутсорсингових залишився без змін.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Генеральний директор
в Indigo - Tech Recruiters
Більшість IT-компаній зберегли наповнення соцпакетів
Частина IT-бізнесів спростила соцпакети (значно або незначно), деякі взагалі відмовилися від них або навіть покращили.

Частині компаній не довелося вдаватися до цього заходу, адже соцпакетів у них і не було.
Тільки 17% компаній, в яких був соцпакет, вирішили його переглянути. Близько третини від тих, хто заморозив набір. Ця стаття витрат не є основною у них, а погіршення умов для існуючих співробітників — точно не серед перших кроків по оптимізації витрат у світлі дорогого і довгого процесу формування команди.

Тут, як і багато в чому іншому, виділяються компанії 100+ людей, які мають запас міцності. Тільки 6% спрощують соцпакет, а 5,7% його навіть покращують, що вчергове показує, наскільки його відносна вартість у великих компаніях зменшується, порівняно з усіма іншими витратами. Також роль відіграє важливість збереження репутації роботодавця в довгостроковій перспективі.
Що це означає
Цікаві факти
Маленькі і середні компанії почали спрощувати соцпакети, тоді як деякі великі поліпшили.
Більше за все змінам піддалися соцпакети студій, менше за все — в геймдеві.
У 18% студій та продуктових компаній соцпакету не було й до кризи.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Директор з продукту
в TECHIIA Holding
та WePlay! Esports
Значна частина «недовантажених» працівників
IT-компаній –
у відпустках
З повним та частковим збереженням зарплати або за власний рахунок. Серед інших заходів – перекваліфікація, зменшення доходу та звільнення.
Водночас приблизно третині IT-бізнесів вдалося зберегти навантаження на працівників.
Якщо IT-компанії не можуть забезпечити повноцінне навантаження, популярний захід – відпустки за свій рахунок та скорочення зарплат (я знаю про випадки в аутсорсингових компаніях – на 20-30%). Але це дуже залежить від фахівців, ситуації в бізнесі, політики компанії – знаю кейс, коли тімлід, аби не скорочувати своїх програмістів, відмовився від своєї зарплати на їхню користь (на період карантину).

Ротації, переведення на інші види діяльності, залучення в адміністративні питання, на які раніше бракувало часу, також практикуються.
Що це означає
Цікаві факти
51% великих компаній відправили своїх недовантажених співробітників у оплачувану відпустку.
У 40% маленьких і середніх компаній роботи достатньо і недовантажених працівників немає.
Маленькі і середні компанії почали звільняти недовантажених працівників, тоді як великі - ні.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Маленькі і середні компанії відправляють у відпустку за свій рахунок, тоді як великі намагаються оплатити відпустку своїм недовантаженим працівникам повністю або частково.
У 50% аутсорсингових середніх компаній недовантажених працівників немає, тоді як у неаутсорсингових їх значно більше.
Як справи в Avocado Technology
під час кризи?
Ми поспілкувалися з Андрієм Григоренко, генеральним директором
в Avocado Technology, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину,
і як криза вплинула на ринок в IT.
Наша компанія перейшла на віддалений формат роботи ще у 2018 році, тому із впровадженням карантину кардинальної зміни організаційної складової ми не відчули. Щодо рекрутингу, то ми вимушено відмовились від пошуку нових інженерів і перерозподілили команду між існуючими проектами. Паралельно ми вирішили посилити команду відділу продажів і відкрили вакансію на менеджера по розвитку бізнесу.

В першу чергу "інвестиції" зараз будуть спрямовані в команду. Це своєчасна виплата заробітної плати в повному обсязі та певні індивідуальні презенти для підтримки настрою співробітників під час карантину.
Опишіть, будь-ласка, як справи у вашої компанії?
Генеральний директор
Важко диференціювати себе по шкалі "Середня ситуація по ринку", адже багато компаній неохоче розповідають про актуальний стан справ. Згідно з дослідженнями INDIGO Tech Recruiters, ми є серед:
Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
53,1% компаній, які не звільнили співробітників.
53,1% компаній, які не збираються зменшувати ЗП.
34,4% компаній, що не зазнали втрат клієнтів (кількісно).
65,6% компаній, де є «просадка» в продажах.
Гірше за все тим, хто гірше за всіх адаптується. Це стосується як компаній, так і людей. Частково криза є каталізатором нових явищ та змін, проте в першу чергу вона інтенсифікує вже існуючі.
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Компанії, що надають послуги в сфері хмарних інфраструктур, сховищ даних, телекомунікацій. Тому що через збільшення попиту на все, що "онлайн", необхідно підтримувати безперебійність функціонування сервісів та доступу до них. Електронна комерція (рітейл, доставка), адже вагома частка замовлень товарів та послуг мігрувала в онлайн. Розваги (ігри, онлайн кінотеатри). Тому що через відсутність звичних способів проводити дозвілля люди змушені шукати альтернативи з того, що доступно і вдома.

Крім існуючих бізнесів, які себе гарно почувають, варто також очікувати появу нових, що з'являться не через адаптацію до кризи, а де криза та супутні явища будуть іх фундаментом.
Які бізнеси почувають себе краще інших? Чому?
Більшість
IT-працівників
віддалено працюють
не менш продуктивно
Водночас майже чверть IT-бізнесів вказали на погіршення продуктивності, а деякі – навпаки, на її зростання завдяки ремоуту.
Тут ІТ сектор - у великому виграші порівняно з більшістю інших сфер за рахунок того, що працівники вміли користуватись і були звичні до потрібних інструментів і комунікації в цифровому вигляді. Тільки 22,8% відчули негативний вплив від віддаленої роботи, але цей відсоток з часом може ще знизитись.

Тільки 11,4% великих компаній (>100 працівників) відчули негативний вплив. Це означає, що побудовані і сталі процеси, притаманні великим компаніям, значно легче переводити в виключно цифровий вигляд.
Що це означає
Цікаві факти
Лише 5% великих компаній вважають, що віддалена робота сприяє продуктивності, в той самий час
у маленьких та середніх компаніях цей показник - 14%.
Чим більша компанія, тим більша впевненність, що продуктивність працівників не змінилась з переходом на дистанційну роботу.