Як змінився ринок праці в FMCG
за час карантину
Ми провели масштабне дослідження галузі споживчих товарів,
й ділимося з вами результатами опитування 55 компаній,
статистикою robota.ua, коментарями учасників ринку та визнаних експертів.
Кандидати зменшили активність на 35%,
роботодавці — на 40%, однак знову набирають оберти
У загальній масі нових актуальних вакансій ми спостерігаємо збільшення попиту на менеджерів з продажів, але зменшення на продавців. Доля FMCG-вакансій серед усіх на robota.ua зменшилася — цей ринок помітно постраждав.
55 FMCG-компаній відповіли на 27 питань
З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування галузі FMCG. На нашу анкету відповіли 55 FMCG-компаній різного розміру — від маленьких виробництв до великих фабрик. Різної спеціалізації — від товарів краси
до алкоголю. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дашборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких виробництв косметики, так і у тютюнових конгломератів. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Які саме споживчі товари?
Роль відповідючих на опитування
Більше половини компаній у галузі FMCG відчувають кризу
58,2% опитаних бізнесів охарактеризували ситуацію як «тривожну». Водночас 40% вдалося зберегти стабільність, і лише один респондент відзначив покращення ситуації.
Згідно з офіційною статистикою, індекс промислового виробництва України за перший квартал 2020 року знизився на 5,7%. У сфері виробництва товарів народного споживання спостерігається вищий від середнього від'ємний ефект. Так, обсяг виробництва продуктів харчування знизився на 6,6%, напоїв — на 6,1%, одягу — на 7%.

Водночас бачимо стрімке зростання обсягів виробництва щодо загального тренду у таких сферах:
Керівник напрямку рекрутингу, компанія Golden Staff
Що це означає
Цікаві факти
75% компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначили, що у них все добре.
Відчувають тривогу, пов'язану з кризою, 75% невеликих організацій.
Все як завжди у 100% великих компаній (до 500 співробітників).
Дивіться більше інсайтів у нашому
Виробництво товарів медичного застосування — +12%
Додатковий від'ємний вплив на галузь беззаперечно мали чинники законодавчого обмеження каналів реалізації готової продукції, зниження купівельної спроможності населення, логістичні ускладнення.

Переважна більшість компаній, представлених в опитуванні, працюють у сферах, що показали спад обсягів виробництва у першому кварталі 2020 року. Відповідно, мають певну песимістичність щодо тенденцій розвитку ситуації в галузі на поточний рік.

Наведені показники щодо кризи в компаніях є абсолютно відповідними тенденціям по ринку загалом, і напряму залежать від розмірів компанії, товарної категорії та сегменту ринку. І, безперечно, карантин та введені обмеження вплинули практично на всі компанії галузі. Це чітко простежується за діаграмою тверджень щодо обсягу продажів (58,2% респондентів вказали на падіння обсягів реалізації). Показник тривожності є досить чітким маркером наявності або відсутності антикризової стратегії в компанії та чіткого плану дій на коротко- та середньострокову перспективу.
Виробництво гумової продукції (в основному ЗІЗ) — + 15,8% (за березень 2020)
Хімічне виробництво — + 14,8%
Більше половини гравців сфери споживчих товарів відзначили погіршення продажів
Таких 58,2%. Тільки 20% компаній зберегли стабільність цього показника. А 10,9% опитаних бізнесів відзначили, що продають навіть більше.
Звичайно, продажі впали в усіх напрямках. У середньому на 30-40%. FMCG-компанії не є винятком, незважаючи на те, що попит на товари загалом зберігся (особливо на продукти харчування та засоби гігієни).
Що це означає
Цікаві факти
Чверть великих компаній продають в період карантину більше.
У 45,5% невеликих організацій продажі погіршилися, аналогічна ситуація у більшості (75%) компаній до 100 співробітників на борту.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Майже третина роботодавців з FMCG «заморозили» вакансії
21,1% компаній лишили всі вакансії відкритими, стільки ж — продовжують набір «на заміну». Частина компаній відзначила, що вакансії (більшість або деякі) втратили актуальність. Нові відкрили 10,5%.
У ситуації турбулентності ринку і неминучого падіння продажів компанії намагаються максимально заощадити або навіть скоротити витрати. Найм персоналу для більшості представників FMCG-галузі, як великих, так і менших компаній, наразі — неактуальна стаття витрат. Якщо штат загалом укомплектований, то необхідності в залученні нових співробітників немає. Ймовірно, в умовах спаду ринку компанії можуть реалізувати поточні завдання за рахунок наявних ресурсів.

Відкрито насамперед ті вакансії, які є важливими для бізнесу та істотно впливають на динаміку бізнес-показників, наприклад, позиції в сфері виробництва, продажу, логістики.

Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку», АНКОР
Що це означає
Цікаві факти
Всі вакансії залишилися відкритими у чверті середніх компаній.
50% невеликих організацій (до 50 співробітників на борту) заморозили набір повністю.
Деякі вакансії втратили актуальність (менше половини) у третини великих організацій.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Більшість FMCG-компаній, що продовжили найм, зберегли «докарантинні» пропозиції
Таких 69,1%. І тільки окремі компанії були змушені запропонувати кандидатам на вакансії або менші суми, ніж раніше, або дещо збільшили їх.
Більшість компаній галузі дотримуються консервативного підходу в цьому питанні і не здійснювали перегляд рівня заробітних плат кандидатам. Зміни стосуються щвидше застосування жорсткішого відбору кандидатів внаслідок росту пропозиції на ринку робочої сили, що дозволяє отримати більш якісного кандидата без підвищення бюджету по вакансії.

Загалом по галузі кардинальних змін не відбулося.

Що це означає
Цікаві факти
Більшість (75%) компаній з чисельністю персоналу 500+ пропонують кандидатам докарантинну заробітну плату.
Така ж ситуація спостерігається у 100% компаній до 100 співробітників.
Половина невеликих організацій нічого не пропонують кандидатам, оскільки набір заморожений.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
У частині FMCG-компаній зріс попит на працівників виробництва та продавців
У 22,8% опитаних роботодавців структура попиту така ж, як і раніше. Водночас частина респондентів відзначили, що активніше шукають співробітників на виробництво, в продажі, логістику, фінанси, польових спеціалістів, менеджерів середньої ланки тощо.
У більшості компаній зараз призупинено набір персоналу, нових працівників не шукають, а намагаються втримати той штат, який є.

Актуальними, як і раніше, залишаються вакансії в маркетингу та продажах. Додались також вакансії в логістиці, тому що збільшилися обсяги доставки, і деякі компанії стали пропонувати це як додатковий сервіс.
Що це означає
Цікаві факти
Чверть невеликих компаній (до 50 співробітників на борту) шукають працівників на виробництво (техніки, оператори, електрики).
Лише одна компанія (до 250 співробітників) вказала, що з'явилася потреба в менеджменті середньої ланки.
8,3% компаній 500+ шукають топ-менеджмент.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
У частини гравців сфери споживчих товарів поменшало вакансій для менеджерів
Як середньої ланки, так і топ-управлінців, та деяких інших категорій фахівців. Водночас 21,9% компаній вказали, що всі їхні вакансії лишилися актуальними.
Менш затребуваними наразі є представники керівної ланки. Це не дивно, адже навіть у докризовий період роботодавці FMCG-галузі (особливо це стосується міжнародного бізнесу) намагалися розвивати внутрішніх співробітників і промоутувати їх на більш високі ролі всередині компанії.

В поточних обставинах залучення управлінців — це не тільки фінансово витратно, але і потребує значного часового ресурсу, якого в компаній зараз немає. Діяти необхідно швидко і рішуче, часу на введення в посаду і адаптацію не передбачено; ризикувати, наймаючи нових неперевірених співробітників на відповідальні ролі, бажаючих вкрай мало.
Що це означає
Цікаві факти
72,7% невеликих організацій зазначили, що нікого не шукають взагалі.
Чверть компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників повідомили, що потреба в менеджменті середньої ланки зменшилася, у половини таких організацій всі вакансії залишаються відкритими.
Не потребує польових спеціалістів (мерчендайзерів, торговельних представників) лише одна компанія 500+.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку», АНКОР
Майже 44% FMCG-компаній відзначають збільшення кількості кандидатів
Водночас майже кожний десятий респондент відзначив зменшення активності пошукачів. І стільки ж вказали, що активність кандидатів не змінилася.
Оскільки загалом по галузі спостерігається загальний спад обсягів виробництва, що є причиною вивільнення частини трудових ресурсів, маємо підвищення пошукової активності кандидатів. Ринок це чітко фіксує (більше 50% фіксують сталий рівень або ріст запитів кандидатів щодо можливості працевлаштування).

Окремим фактором, що впливає на загальний показник активності кандидатів, є транспортні обмеження, котрі ускладнюють внутрішню трудову міграцію, та перерозподіл трудових ресурсів усередині країни.
Що це означає
Цікаві факти
У 75% компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників кандидатів стало більше, аналогічна ситуація у чверті невеликих організацій.
Чверть середніх компаній (до 100 співробітників на борту) зазначають, що кандидати проявляють меншу активність.
Про те, що в них все як і до карантину, говорять чверть компаній до 50 співробітників у штаті.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Більше третини FMCG-роботодавців відзначили, що пошукачі зберегли фінансові очікування
Водночас по 12,7% опитаних бізнесів вказали на різні ситуації: або що кандидати готові погодитися на меншу зарплату, або збільшили очікування щодо винагороди.
Кандидати озвучують зарплати, як і до карантину, кардинальних змін немає. Ті кандидати, які зараз знаходяться в активному пошуку, можуть зменшувати свої очікування. Більшу зарплату декларують кандидати, на яких високий попит, і їх намагаються переманити.
Що це означає
Цікаві факти
У чверті невеликих компаній зазначили, що кандидати погоджуються на меншу винагороду за працю, у половини таких організацій набір заморожений.
Половина середніх компаній (до 250 співробітників) вказали, що кандидати розраховують на докарантинний дохід, аналогічна ситуація у 100% великих організацій.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Як справи в «Першій Приватній Броварні»
під час кризи?
Ми поспілкувалися з Інною Іщук, директором департаменту по роботі з персоналом «Першої Приватної Броварні», і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на ринок FMCG.
З середини березня ми щодня отримували виклики, пов'язані з ускладненням роботи команди, яка працює по всій території України. Нова ситуація вимагала додаткових швидких рішень, наприклад, впровадження дистанційної роботи, перегляду графіків, пошуку альтернативного транспортування тощо.

У кожному підрозділі ми неухильно дотримуємось рекомендацій щодо соціального дистанціювання та необхідності використання додаткових засобів захисту, що вже стало звичним. Тому наразі компанія адаптувалась до змінених умов та повністю виконує заплановані показники виробництва й продажів.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Інна Іщук
директор департаменту по роботі з персоналом
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
Наразі ми спостерігаємо значне зростання кількості кандидатів на посади, які не вимагають досвіду роботи. Щодо кандидатів з високою кваліфікацією, то вони більш відкриті до пропозицій. Також підвищився рівень закриття вакансій за програмами рекомендацій серед знайомих.

Ми є українською компанією, яка зростає й турбується про свою команду, тому всі робочі місця збережені, та на час високої бізнес-активності ми проводимо додатковий набір персоналу.
Як відбуваються адаптація та навчання працівників?
Всі нові колеги без виключення мають пройти обов'язкове навчання на місцях задля безпечної роботи. Проте значну частину тренінгів (групових та необов'язкових) ми відклали до закінчення карантину. Також активніше працюємо над онлайн-форматом тренінгів для регіональних команд.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Злагоджена та стабільна робота команди — наразі найголовніше, тому ми вважаємо важливим надавати актуальну інформацію стосовно діяльності компанії та її результатів, для впевненості колег в міцності бізнесу, а отже й у стабільності їхніх робочих місць та заробітної плати. А керівники відділів проводять регулярну комунікацію з підлеглими щодо чіткої постановки завдань та допомагають у всьому необхідному для їх виконання.
Чи почала ваша команда використовувати активніше технології (для HR-процесів і не тільки)?
Оскільки ми є національною компанією з багатьма регіональними офісами, то дистанційна робота вже була налагоджена, зокрема, з HR-функцією. У зв'язку з обмеженням відряджень та зборів у компанії, команди почали ще активніше користуватись ІТ-інструментами, проводити більше відеоконференцій. Наразі ми розробляємо єдину багатофункціональну комунікаційну платформу, що буде доступною зі смартфонів працівників.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
У зв'язку з новими викликами, компанія значно збільшила бюджети на перевезення працівників, закупівлю засобів захисту та інші заходи для безпечної роботи персоналу. Також було збільшено бюджети на проекти соціальної відповідальності, зокрема, за рахунок перерозподілу бюджету на рекламу. Ми діємо за принципом «допомогти тим, хто поруч»: регулярно допомагаємо із закупівлею ЗІЗ для лікарень у Радомишлі та Львові, де розташовані виробничі майданчики. А також допомагаємо сім'ям, які опинились у скруті під час карантину.
Більшість роботодавців сфери споживчих товарів збереже персонал
Такі оптимістичні плани мають 69,1% компаній. А 10,9% представників галузі відзначили, що потреба в персоналі зросла. В інших або вже відбулися, або заплановані скорочення персоналу (на 10-50%).
Тішить, що більшість FMCG-компаній мають на меті максимально зберегти персонал. Така тактика характерна для транснаціональних і великих стабільних вітчизняних компаній. Це ті учасники галузі, які мають міцні позиції на ринку і вже сформований бренд роботодавця.

Думаю, ці компанії мислять стратегічно і розуміють, що скорочення персоналу може серйозно нашкодити репутації в майбутньому. А це, своєю чергою, спричинить труднощі в наймі нових співробітників після відновлення бізнес-активності. Криза залишиться в минулому, а спогади про «несумлінного» роботодавця залишаться надовго.

Крім того, залучення і навчання нового персоналу може обійтися дорожче, ніж збереження наявного: навченого і лояльного.
Що це означає
Цікаві факти
Про те, що всі співробітники залишаться в компанії під час кризи, вказали більшість (91,7%) компаній 500+.
Менше 10% середніх організацій зазначили, що скоротили/планують скоротити персонал на 10%.
З'явилася потреба в додаткових співробітниках у 18,2% невеликих компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку», АНКОР
У чверті FMCG-гравців зросли обсяги роботи в управлінців
Ідеться про менеджмент як вищої, так і середньої ланки. Водночас у третині компаній обсяги роботи лишилися «докарантинними». Також у деяких компаніях побільшало роботи для маркетологів, продажників, фінансистів, логістів, робочих тощо.
Як і в інших галузях, роботи додалося переважно вищому менеджменту компаній, що пов'язано з розробкою та впровадженням антикризових та протиепідеміологічних заходів.

Загалом ситуація з перерозподілом навантажень є умовно стабільною, свідченням чого є низький показник міграції робочої сили всередині галузі (майже 70% респондентів повністю зберігають штат, кількість компаній, що скорочують та збільшують штат, пропорційно рівна 10,9% та 9,1% відповідно) та показник перерозподілу навантаженості на наявний персонал, де ріст та зниження теж умовно тотожні.

Оптимізаційні процеси та зменшення навантаження на працівників пов'язані щвидше з напрямком діяльності компанії, товарною групою, розміром компанії та її діловою активністю. Без чіткого виділення групи професій у галузі, по яким існував би 100% тренд.
Що це означає
Цікаві факти
Роботи стало більше у низькокваліфікованого персоналу (випускників ПТУ) лише в одній невеликій компанії.
Половина середніх організацій (до 100 співробітників) зазначила, що побільшало роботи у робочих спеціальностей.
Чверть великих компаній вказала на те, що стало більше роботи у топ-менеджменту, в половини таких організацій нічого не змінилося.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Третина роботодавців у сфері споживчих товарів зберегли обсяги роботи для персоналу
Водночас у частині компаній дещо поменшало роботи для продажників, менеджерів середньої ланки, низькокваліфікованого та кваліфікованого персоналу, робочих тощо.
У більшості компаній роботи менше не стало. В певних департаментів у самих компаніях, наприклад, IТ та HR, роботи стало навіть більше.

Поменшало роботи, звичайно, у відділах продажів, адже продажі знизилися. До того ж робота менеджерів з продажів залежить від особистих зустрічей із замовниками, особливо з новими клієнтами.

Стало менше роботи у низькокваліфікованого персоналу. Адже, наприклад, коли не працюють БЦ, ТРЦ, немає роботи для прибиральниць, додаткової охорони тощо. Компанії оптимізують свої фінанси і частково відмовляються від послуг таких робітників.
Що це означає
Цікаві факти
Роботи стало менше у менеджменту середньої ланки 25% компаній до 500 співробітників.
У 71,4% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників нічого не змінилося.
Про те, що дистанційна праця не передбачає зменшення навантаження, говорить чверть компаній до 50 співробітників.
Дивіться більше інсайтів в нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Більше третини FMCG-гравців зберегли навантаження працівників
У 13,6% компаній навантаження збільшилося до 50%. Інші респонденти вказали, що навантаження значно зменшилося (на 20-80%).
У компаніях, які зберегли в період карантину активні позиції на ринку, навантаження на більшу частину персоналу не тільки не зменшилося, але навіть збільшилося. Йдеться про компанії FMCG-галузі, насамперед, великих міжнародних та українських виробників продуктів харчування і побутової хімії/гігієни, з локальним виробництвом.

Оскільки в більшості роботодавців цієї категорії найм частково призупинено, відбувся перерозподіл навантаження між діючими співробітниками, в них додалися нові зони відповідальності. Для деяких працівників розширення функціоналу пов'язане з появою проектів, що виникли ситуативно, як відгук на поточні складнощі: наприклад, для відділу маркетингу та IT — необхідність переводити всі комунікації в онлайн-режим.

Інші ж компанії цієї галузі вимушено зайняли позицію очікування, швидше за все, знизили навантаження на персонал, або воно лишилося приблизно на тому ж рівні.

Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку», АНКОР
Що це означає
Цікаві факти
Лише одна невелика компанія зізналася, що навантаження збільшилося в рази.
21,4% середніх організацій (до 250 співробітників) вказали, що навантаження на персонал зменшилося на 40%.
Збільшилося навантаження до 50% у 16,7% компаній 500+.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Більше половини працедавців у FMCG втримали «докризові» зарплати
Водночас у інших компаніях довелося зменшити фінансову винагороду працівників: або відмовитися від виплати бонусів, або скоротити зарплати (на 30-50% і навіть більше). Підвищили винагороду тільки двоє опитаних гравців.
Ситуація щодо заробітних плат та соціального забезпечення на ринку загалом є стабільною, що підтверджується інформацією з графіків. Безперечно, присутні антикризові заходи, що полягають у перегляді мотиваційних схем, особливо для підрозділів що здійснюють функцію підтримки та супроводу діяльності. У професій, які задіяні в безпосередньому генеруванні результату (виробництво, продажі), особливих змін у мотиваційній складовій не спостерігається.

Безперечно, слід оцінювати ситуацію по кожній окремій компанії комплексно: розмір, напрямок діяльності, товарна група, організація та затратність процесу впровадження протиепідеміологічних заходів на виробництві, логістика робочої сили тощо. Але загалом у галузі превалює збереження рівня доходу працівників на докризовому рівні.

Аналогічна ситуація і з соцпакетом, коли фактичне його скорочення або погіршення умов зафіксоване лише у 5,4% відповідей респондентів.
Що це означає
Цікаві факти
Нічого не погіршилося у 58,3% великих компаній, у 16,7% таких організацій прибрали бонуси.
Скоротила заробітну плату на 50% лише одна компанія з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
Чверть невеликих організацій скоротили працівникам зарплату на 30%.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
У 40% респондентів, представників сфери споживчих товарів, погіршився дохід
Ідеться про представників компаній —керівників, власників, HR-директорів, рекрутерів тощо. Водночас у більш ніж половини (56,4%) добробут лишився стабільним. Покращився дохід лише в двох респондентів.
Спостерігається ситуація майже 50/50. У когось дохід погіршився, у когось залишився незмінним. Тих, у кого він покращився, — мінімальна кількість.
Що це означає
Цікаві факти
72,7% невеликих компаній зазначили, що дохід погіршився, у чверті таких організацій змін не відбулося.
Про те, що дохід погіршився, повідомили 42,9% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників, лише одна така компанія повідомила про покращення доходу.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Рівень доходу залишився без змін у 75% компаній 500+.
Більшість компаній з FMCG збережуть соцпакети
На це вказали 70,9% респондентів. Водночас 18,2% компаній скорочувати нічого —соціальних пакетів у персоналу й не було. Іншим доведеться спростити цю опцію, і лише два гравці навіть покращать її.
У більшості компаній соцпакет залишається незмінним. Є невеликий відсоток тих, хто взагалі готовий від нього відмовитися. Є компанії, які частково оптимізують соцпакет: переглядають медичне страхування, бонуси, навчання (тренінги) тощо.
Що це означає
Цікаві факти
Соціальний пакет залишається актуальним у 71,4% середніх компаній (до 250 співробітників).
Незначне спрощення соцпакету відбулося у чверті невеликих організацій.
Лише одна компанія 500+ значно спростила соціальний пакет, ще одна така організація зізналася, що й до кризи в них соцпакету не було.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Щодо «недовантаженого» персоналу в FMCG —більшість у відпустках
За рахунок роботодавця (частково чи повністю), а також без збереження зарплати. Серед інших заходів — зменшення доходу та звільнення. Водночас 45,5% вказали, що роботи достатньо в усіх, тому потреби в таких заходах немає.
Загалом по галузі чітко простежується бажання та готовність працедавців до збереження персоналу.

Застосування ж оптимізаційних інструментів та заходів відбувається відповідно до обраної компанією стратегії, фінансових ресурсів та категорії посад, до яких застосовується оптимізація. Застосування інструменту «відпустка» та «відпустка за власний рахунок» чітко вказує на очікування працедавців на позитивні зміни в галузі в короткостроковій перспективі, і пожвавлення ділової активності.

Що це означає
Цікаві факти
Нічого не планують робити, оскільки у всіх достатньо роботи, 100% великих організацій.
Про зменшення доходу для таких працівників повідомляють 18,2% невеликих компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник напрямку рекрутингу, компанія
Golden Staff
Така ж ситуація у чверті організацій до 100 співробітників у штаті.
Як справи в «Оріфлейм» під час кризи?
Ми поспілкувалися з Мартою Свистун, HR & Training Manager «Оріфлейм Україна», і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на ринок FMCG.
«Оріфлейм» є компанією прямих продажів. Досвід роботи під час карантину засвідчив, що наша бізнес-модель є гнучкою та готовою до переформатування в режим онлайн.

Працівники головного офісу в Києві, а також офісів у Львові, Харкові, Дніпрі та Калинівці (Київська область), перейшли на дистанційну роботу. Працівники дистрибуційного центру та складу в Калинівці продовжили роботу з дотриманням усіх обмежувальних карантинних вимог української влади та вживанням усіх запобіжних заходів безпеки. Працівники сервісного центру у Києві, закритого на період карантину, розпочали дистанційне навчання в інформаційному центрі компанії, щоб взяти на себе частину їхніх задач. Інформаційний центр компанії продовжує свою роботу в штатному режимі, але всі оператори знаходяться вдома.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
HR & Training Manager
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
На час карантину рекрутування в компанії призупинилось. У нас не дуже висока плинність кадрів загалом, і середній стаж 150 співробітників компанії складає 11 років!

Традиційно, при появі вакансій, оголошуються внутрішні конкурси, і більшість позицій закриваються внутрішніми кандидатами. У першому кварталі таких вакансій було дві, обидві були закриті за допомогою внутрішнього кадрового резерву.

Нам довелося несуттєво зменшити кількість змінного персоналу на складі в Калинівці, але немає жодної посади, яка втратила під час карантину свою актуальність.
Як відбуваються адаптація та навчання працівників?
Дистанційно.
Як компанія загалом та керівники підтримують співробітників?
Двічі на тиждень відбуваються онлайн-зустрічі керівництва — для обговорення усіх поточних завдань. Кожен керівник підрозділу має регулярні зустрічі з командою на платформі Teams. Як HR, я час від часу також беру участь у зустрічах різних команд. Це допомагає мені і краще розуміти специфіку їхньої роботи, і бути на зв'язку для вирішення питань співробітників.

Також у нас є спільний чат у Telegram, де ми підтримуємо контакт одне з одним, ділимося серйозною і розважальною інформацією, вітаємо колег з днем народження та іншими пам'ятними датами, влаштовуємо різноманітні виклики. Наприклад: виставляли дитячі фото і вгадували, хто це; або влаштували конкурс #укогобільше — змагались, у кого більше вдома продукції нашої компанії (переможцем була власниця 235 продуктів!); або ділились фото своїх домашніх улюбленців тощо.
Чи почала ваша команда активніше використовувати технології?
У цьому році глобально наша HR-команда почала використовувати платформу CornerStone — але це не пов'язаний з карантином процес. Усі зустрічі зараз проводяться на платформі Teams (Teams Meeting та Teams Live).
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Досвід карантину показав, що ми можемо заощаджувати на поїздках — і по Україні, і за її межі. Можна зменшити, без втрати для бізнесу, кількість офлайн-заходів. Також можна економити на традиційній рекламі — сучасні медіа-технології пропонують дуже цікаві та оптимальні за вартістю рішення! Інвестувати ми продовжимо у наші бізнес-можливості для консультантів та партнерів компанії,у забезпечення їх сервісом високого рівня, а також у навчання, розвиток, фізичне та емоційне здоров'я наших співробітників з метою забезпечення їх різностороннім та незабутнім досвідом праці — те, що тепер модно називати Employee Experience!
Чому ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Бізнес-модель компанії виявилась готовою до роботи онлайн, тому обмеження карантину несуттєво вплинули на бізнес-показники.
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Медикам, бо вони зараз незахищені та позбавлені системної підтримки з боку держави. Щодо бізнесів — дуже важко туризму, перевізникам, готельно-ресторанному бізнесу, культурно-розважальним закладам.
Які бізнеси почувають себе краще інших? Чому?
Торгівля продуктами харчування, медикаментами, засобами гігієни, інтернет-торгівля та доставка товарів до споживача. На них не накладено карантинних обмежень.
Більшість працівників сфери споживчих товарів, працюючи віддалено, зберегли продуктивність
Водночас чверть роботодавців відзначили, що дистанційний режим погіршив якість роботи колективу, а невелика частина навіть помітила позитивні зміни.
Згідно з графіком, продуктивність у більшості компаній не змінилася. У чверті компаній вона впала, адже не всі можуть себе організувати; це особливо важко зробити тим, у кого вдома маленькі діти. Крім того, у співробітників бувають психологічні складнощі в роботі віддалено.

Контроль KPI став одним із ключових питань, коли колективи перейшли на віддалену роботу. Працедавці з одного боку не хотіли вдаватись до мікроменеджменту, з іншого — важливо залишатися ефективними. Тому ми бачимо, що все-таки більшість віддала перевагу рішенню не контролювати колег, розраховуючи на їхню відповідальність. Більше 32% не перейшли на віддалену роботу. Компанії залишилися працювати в офісі або на виробництві, враховуючи всі норми захисту. Дехто працював у режимі чергування по відділам та департаментам.
Що це означає
Цікаві факти
Половина середніх компаній вказала, що віддаленість негативно впливає на ефективність роботи.
Продуктивність не змінилася у 75% невеликих організацій, аналогічна ситуація у 100% компаній до 500 співробітників на борту.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Country manager компанії Antal Ukraine
Майже половина FMCG-гравців поверне персонал в офіси після карантину
47,3% респондентів запевнили, що повернуться до звичного режиму праці, щойно це стане можливим. 18,2% роботодавців залишить опцію роботи для певних категорій персоналу.
Дистанційна робота на FMCG-ринку підходить для невеликих компаній, що мають представництва на території України. Ймовірно,такі компанії вже знайшли переваги роботи в режимі «домашнього офісу».

Якщо ж ми говоримо про основних гравців галузі, що мають власні виробництва, для них віддалена робота просто неможлива.

У період карантину більшість виробничих компаній працювали в звичайному режимі з повним залученням персоналу, забезпечуючи своїм співробітникам необхідний захист, створюючи спеціальні умови для безпечного перебування на території компанії, такі як додатковий транспорт, харчування тощо.

Що це означає
Цікаві факти
Третина компаній 500+ зазначила, що дистанційна робота корисна не для всіх, але частина співробітників залишиться працювати віддалено.
Планують продовжувати працювати віддалено й після карантину 7,1% середніх компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Керівник групи консультантів з підбору персоналу, галузь «Товари щоденного вжитку», АНКОР
75% невеликих організацій планують повернутися до звичайного формату, щойно це стане можливим.