Як змінився ринок праці
в Агрогалузі за час карантину
Ми провели масштабне дослідження агропромислової галузі, й ділимося з вами результатами опитування 145 компаній, статистикою robota.ua,
коментарями учасників ринку та поясненнями визнаних експертів галузі.
Кандидати зменшили активність на 25%,
роботодавці — на 35%, однак знову набирають оберти
У загальній масі нових актуальних вакансій ми не спостерігаємо значної зміни попиту на якісь конкретні професії.
Доля промислових вакансій серед усіх на robota.ua майже не змінилася — цей ринок праці майже не постраждав.
59 агропромислових компаній відповіли на 27 питань
З 22 по 26 квітня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування агрокомпаній. На нашу анкету відповіли 59 бізнесів різного розміру — від маленьких ферм до концернів. Різної спеціалізації — від виробників добрив до фермерів. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дашборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких постачальників їжі, так і у великих трейдерів. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яка саме агропромисловість?
Роль відповідаючих на опитування
Переважна більшість агропромислових компаній не відчувають кризу
Зберегти стабільність вдалося більш ніж 70% опитаних бізнесів, і менше третини респондентів охарактеризували ситуацію як «тривожну».
За нашими спостереженнями, агросектор найменше постраждав від карантину. Це стосується виробничих підприємств, постачальників насіння, ЗЗР та інших товарів. Агро — один із найбільш інвестованих секторів, тому проблем із фінансуванням більшість великих компаній не відчувають.

Інша ситуація у невеликих фермерських господарств. Оскільки деякі постачальники насіннєвого матеріалу через карантин припинили кредитні продажі, то у них можуть бути проблеми з закупівлею матеріалу. Виходить замкнене коло: немає матеріалу — немає врожаю і продажів, немає продажів — прибутку також не буде. В такому разі існування компанії під загрозою.
Наталія Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
Що це означає
Цікаві факти
Більшість великих та середніх агрокомпаній не відчувають кризу — 87,5% і 85,7% відповідно вказали, що у них все як завжди.
Меншим компаніям (зі штатом 20-50 співробітників) важче — лише 60% із них вказали, що у них все стабільно.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Відсоток агрокомпаній, які зберегли обсяги й продажі, — вищий
Вдвічі більше компаній мають стабільні обсяги виробництва продукції; на кілька відсотків переважають і ті, хто зберіг показники продажів. Більше 10% виготовляють та продають/тільки продають навіть більше.
Оскільки агробізнес має свої процеси, жорстко прив'язані до сезонності, він не може собі дозволити почекати з чимось на карантині. Більшість компаній повноцінно працюють. Якщо агрохолдинги працюють, то дистрибуційні та сервісні компанії — також.
Що це означає
Цікаві факти
12,5% компаній зі штатом 500+ вказали, що вони виробляють та продають більше продукції, ніж у докарантинний період.
Більш ніж у половини фермерських господарств обсяги продажів не змінилися, у трейдерів навпаки — 50% компаній вказали, що обсяги погіршились.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Партнер рекрутингової компанії AgriPersonnel
Третина агрокомпаній лишила відкритими всі вакансії
Ще третина відзначила, що деякі вакансії втратили актуальність (менше половини), майже кожна п'ята опитана компанія заморозила набір (ситуація залежить від того, чи відчуває компанія кризу).
Логічно, що в агросекторі ситуація з рекрутингом більш оптимістична порівняно з іншими галузями, де багато вакансій «заморозили». В агробізнесі дорога ложка до обіду: набір персоналу прив'язаний до сезону, який у нашій компанії, наприклад, розпочався наприкінці лютого. До того ж, аграрна сфера годує країну (наприклад, ми виробляємо цукор, борошно, гречку) — причому не тільки свою, тому на неї не розповсюджується низка обмежень, які зачепили інші бізнеси. Агрокомпанії не можуть заморозити набір у розпал сезону, адже саме це — критично для успішності врожаю, а відтак і бізнесу.

Щодо найму на перспективу, такі проекти також зазвичай не відстрочуються — адже йдеться про успіх та ефективність наступного сезону.

Що це означає
Цікаві факти
У 41,7% великих агрокомпаній усі вакансії залишаються відкритими.
28,6% компаній зі штатом до 50 співробітників вказали, що повністю заморозили набір. У компаній 500+ таких виявилось менше — 12,5%.
Жодна з національних компаній не призупинила набір співробітників.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Переважна більшість агро-роботодавців зберегли «докарантинні» пропозиції пошукачам
Таких майже 85%. І тільки 5% компаній були змушені запропонувати кандидатам на вакансії менші суми, ніж раніше.
Карантин мінімально вплинув на рівень пропонованих заробітних плат у великих і середніх гравців у агросекторі. Не варто забувати і про професійну експертизу пошукачів. При наймі професіоналів роботодавці особливо не торгуються в фінансових питаннях.
Що це означає
Цікаві факти
Переважна більшість компаній зі штатом 500+ пропонує кандидатам докарантинну зарплату — таких 91,7%.
Майже чверть компаній зі штатом 20-100 співробітників вказали, що наразі не пропонують кандидатам нічого, оскільки заморозили набір.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Наталя Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
Як справи в «ІМК» під час кризи?
Ми поспілкувалися з Анастасією Сень, начальником адміністративного департаменту аграрної компанії «ІМК», і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на аграрний ринок України.
Карантин припав на весну, період посівної, тому про зупинку роботи не могло бути й мови! Головні зміни стосувалися посилення безпеки та режиму праці. Виробничий персонал було переведено на бригадний тип роботи з мінімальною кількістю особистих контактів, забезпечено усіма необхідними засобами захисту (маски, дезінфектори, рукавиці тощо). 80% усього невиробничого персоналу було переведено на дистанційний режим роботи.

Період адаптації до нових умов тривав 2 тижні. Головним викликом було перебудувати комунікації та засоби інформування працівників. На мою думку, нам це вдалося.
Слід зазначити, що ще кілька років тому адміністрування багатьох бізнес-процесів в ІМК було переведено в онлайн, введений електронний документообіг, і це зараз допомагає нам працювати, маючи доступ до інформації та документів з будь-якої точки світу.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
начальник адміністративного департаменту
Компанія «ІМК» при дотриманні певних умов безпеки персоналу мала змогу проводити посівну компанію і відвантажувати зерно покупцям. Тобто основні бізнес-процеси не зупинялись під час карантину.
Чим ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Тим, хто відкрив власну справу і в нинішніх умовах змушений припинити її через напівлегальний характер та соціальну незахищеність малого та середнього бізнесу. Це велика прикрість!
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
Ті бізнеси, що отримують надприбуток.
Які бізнеси, на вашу думку, почуваються краще за інших? Чому?
Останні роки компанія ІМК найбільше інвестує в нову сільськогосподарську техніку та покращення умов роботи працівників у регіональних відділеннях. Щодо персоналу, то ми заощаджуємо на статтях, які неможливо реалізувати за даних умов, а саме мотиваційні поїздки, тімбілдінги, масові навчання тощо. Вся увага прикута до перебігу посівної, адже її результати мають великий вплив на найближче майбутнє.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
Спочатку була глибока стурбованість, ніхто не знав, наскільки інтенсивно буде розповсюджуватися хвороба. Керівники служб готувалися до найгіршого сценарію. Тому процеси активного рекрутингу (співбесіди, прийняття нових працівників) були призупинені. Основну увагу зосередили на питаннях кадрового діловодства. Зараз поступово повертаємося до звичного режиму роботи: проводимо онлайн-співбесіди, приймаємо нових працівників. 70% вакансій до карантину стосувалися робочого персоналу (механізатори, водії, диспетчери тощо). Жодна посада не втратила актуальності.
Попит на фахівців загалом зберігся, дещо зріс — на робочий персонал та продажників
У третині опитаних агрокомпаній структура попиту така ж, як і раніше. Водночас по 10,3% респондентів відзначили, що активніше шукають робочий персонал та фахівців із продажів. Значна частина компаній активніше шукає менеджмент, інженерів, кваліфікований персонал.
Відповідно до результатів опитування, компанії відчувають збільшення попиту на різні категорії персоналу — тобто це залежить від потреб певного бізнесу. Так, наша компанія має потребу в залученні кваліфікованого персоналу та керівників, насамперед — агрономів та директорів елеваторів.

Варто зазначити, що в цей період залучати фахівців стало простіше — наприклад, є кейс, коли досвідчений менеджер по роботі з ключовими клієнтами за період карантину вдвічі зменшив зависокі для ринку очікування щодо зарплати. Ми залучили інженера з вузькою спеціалізацією (вакансія була відкрита протягом року) тощо. Щодо «синіх комірців» — потік кандидатів також зріс, а вимоги стали більш гнучкими. Ринок тимчасово повернувся до ринку роботодавця, проте це явище — тимчасове.

Наразі, з огляду на загальну ситуацію, людям важливіша синиця в руці, а не журавель у небі. Це легко помітити навіть під час співбесід — пошукачі ставлять більше питань про підтримку компанією людей, шукають стабільності та безпеки.
Що це означає
Цікаві факти
11,1% регіональних компаній шукають топ-менеджерів, у національних компаніях також потребують спеціалістів такого рівня — це 14,3% з них.
Більше половини національних компаній нікого не почали шукати більше, але у 14,3% також є потреба у топ-менеджменті.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Представництва міжнародних компаній шукають інженерів — на це вказали 18,2% респондентів.
У частини промислових та виробничих компаній поменшало вакансій для низькокваліфікованого персоналу
А також для робочих, менеджерів, фінансистів. Водночас третина агрокомпаній вказали, що всі їхні вакансії лишилися актуальними.
Згідно з графіком, можна зауважити падіння попиту в частині компаній на низькокваліфікований та робітничий персонал. Це відповідає нашим спостереженням і пов'язано, швидше за все, з тим, що кандидатів на вакансії стало більше і, певно, компанії загалом встигли укомплектувати штати.
Що це означає
Цікаві факти
7,4% регіональних компаній стали менше потребувати менеджерів середньої ланки.
28,6% малих компаній вказали, що взагалі зараз нікого не шукають, така ж ситуація в 16,7% компаній зі штатом 500+.
Дивіться більше інсайтів у нашому
У фермерських господарств 60% вакансій залишаються відкритими та актуальними.
Близько третини агро-роботодавців відзначили, що кандидатів стало більше
Дещо більше третини вказали на те, що активність кандидатів не змінилася. Навіть менший рівень активності пошукачів спостерігають майже 17% працедавців.
Аграрний сектор — один із найбільш високооплачуваних і популярних серед кандидатів. Якщо пару років назад більшість фахівців хотіли перейти в ІТ-сектор, то зараз агро поступово стає лідером.

За нашими спостереженнями, особливо активізувалися кандидати робочих спеціальностей. Це пов'язано з масовим поверненням «заробітчан». Конкуренція на вакансії робочих спеціальностей дійсно збільшилася.

Щодо кваліфікованого персоналу, ситуація залишається без змін. Хто активно шукав роботу до введення карантину — продовжують розглядати нові професійні можливості.
Що це означає
Цікаві факти
36,4% компаній зі штатом 250+ помітили збільшення кількості кандидатів.
Половина середніх компаній вказали, що кандидати навпаки проявляють менше активності.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Наталя Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
35,7% компаній зі штатом до 50 співробітників вказали, що не відслідковують активність кандидатів, оскільки призупинили пошук.
Більшість пошукачів роботи в агропромі зберегли фінансові очікування
Водночас кожний п'ятий кандидат, за спостереженнями роботодавців, готовий погодитися на меншу зарплату. І тільки окремі компанії зазначили, що пошукачі збільшили очікування.
Загалом запити кандидатів не змінилися. Водночас щодо вакансій, які вимагають релокації, — в аграрній сфері кандидатів стало суттєво важче переконувати переїжджати, навіть пропонуючи їм вищі зарплати, ніж до карантину.

Що це означає
Цікаві факти
Серед маленьких компаній (до 50 співробітників) 57,1% вказали, що кандидати прохають докарантинну зарплату. А в одній навіть зізнались, що прохають тепер більше.
Майже 30% компаній зі штатом 500+ вказали, що кандидати погоджуються на меншу зарплату.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Партнер рекрутингової компанії AgriPersonnel
Переважна більшість агро-роботодавців збереже персонал
Такі оптимістичні плани мають майже 85% компаній. В інших або вже відбулися, або заплановані скорочення персоналу, переважно — до 10-20%.
Так, загалом агрокомпанії дійсно не планують скорочення — знову-таки, з огляду на те, що бізнес переживає кризовий період відносно стабільно. Припускаю, що більшість заходів з оптимізації агрокомпаній, якщо вони і плануються, — пов'язані насамперед із стратегією та HR-стратегією самого бізнесу, а не загальною економічною ситуацією в країні.

Графіки показують, що ситуація у великому бізнесі дещо стабільніша, ніж у малому та середньому; певно, через те, що такі компанії зазвичай мають «фінансову подушку», запас міцності, і тому легше переживають навіть скрутні часи.

І, звичайно, важлива політика роботи з людьми загалом: збереження ключового персоналу в період карантину — це стратегічне рішення, яке допоможе подолати майбутні кризи.

Що це означає
Цікаві факти
85,7% маленьких компаній вказали, що всі наявні співробітники залишаються працювати у період кризи.
Така ж ситуація і у великих компаніях — майже 90% із них залишають усіх співробітників у штаті під час карантину.
20% середніх компаній зізналися, що скоротили штат або планують це зробити.
Дивіться більше інсайтів у нашому
У значній частині агрокомпаній зросли обсяги роботи для управлінців та продажників
Водночас майже у третини агропромисловців обсяги роботи лишилися «докарантинними». Також у деяких компаніях побільшало роботи для логістів, робочих, кваліфікованого персоналу, інженерів.
Карантин не мав особливого впливу на «польових» працівників: менеджери з продажу і агрономи продовжують працювати в звичайному докарантинному режимі.

Роботи істотно додалося в керівників функцій у зв'язку з переведенням офісних співробітників на віддалений режим роботи. Практика показала, що навіть системні компанії до такого форс-мажору були не готові.
Що це означає
Цікаві факти
50% великих компаній вказали, що у навантаженні співробітників нічого не змінилось.
Водночас 16,7% великих компаній вказали, що роботи стало більше у топ-менеджменту. У малих компаніях він також отримав більше навантаження — на це вказали 28,6% респондентів.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Наталя Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
Як справи в «Кернел» під час кризи?
Ми поспілкувалися з Наталією Кульчицькою, керівником департаменту персоналу Кернел, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на аграрний ринок України.
У першому кварталі календарного року світова економіка перейшла в стадію рецесії, викликану глобальною кризою, зокрема і через коронавірус. Відповідно, всі ліквідності у ринках звужуються, товарні ланцюги порушуються. Кернел увійшов у цей турбулентний період з достатньо сильним балансом та позицією на ринку. Компанія має достатньо запасів соняшника для забезпечення роботи олійноекстракційних заводів і достатній обсяг товарів для забезпечення роботи портів, логістики, трейдингу.

Незважаючи на всі можливі ризики, наші підприємства працюють і працюватимуть безперебійно, без скорочення персоналу, зниження заробітних плат чи переведення співробітників у відпустки за власний рахунок. Кожен співробітник працює або віддалено, або на виробництві із повним забезпеченням належними засобами захисту.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
керівник департаменту персоналу
На відміну від більшості компаній, Кернел не призупиняв процес підбору персоналу в період карантину. В рекрутингу ми повністю перейшли на онлайн-систему. Ще до введення обмежень у країні почали проводити співбесіди в Skype, Microsoft Teams або Zoom, щоб не наражати на небезпеку кандидатів та співробітників.

Зараз є багато інструментів, які дозволяють визначитись із потенційними кандидатами, зробити їм job offer, і жодного разу не зустрітись офлайн. Дистанційна робота призвела до того, що оцінка кандидатів також мала перейти в новий формат, тому нещодавно ми впровадили Web Assessment Сenter.
Які зміни відбуваються в процесах рекрутингу?
Тепер ми маємо досвід у проведенні адаптаційних зустрічей в онлайн-форматі і бачимо в цьому великі перспективи, адже це економія часу та ресурсів. Нові співробітники отримують все необхідне для початку роботи — організоване робоче місце, пакет новачка, а також повну інформацію про компанію, цінності, правила. Крім того, спеціальний чат-бот надає підказки з типових питань у період адаптації.
Як відбувається адаптація?
Для утримання лідерських позицій і надалі команда зосередиться на: стабільній безперебійній роботі для забезпечення продовольчої безпеки країни та збереженні робочих місць; завершенні стратегічних інвестиційних проєктів; швидкоокупних проєктах із мінімально необхідними інвестиціями для підтримання обсягів та якості продукції; оптимальному підході до планування витрат при бюджетуванні на наступний рік.

На початку 2020 року Кернел запустив першу чергу Трансгрейнтермінала. В березні ми завантажили на ньому близько 120 тисяч тонн, в травні плануємо перевалку 250 тисяч тонн. Запуск цих потужностей на повну силу є стратегічно важливим для компанії. Вже сьогодні Трансбалктермінал і Трансгрейнтермінал дозволяють Кернел експортувати рекордні для України 650 тисяч тонн на місяць. Але наше завдання ще амбітніше — перевалка 1 мільйона тонн на місяць у пік сезону.

Крім того, команди Кернел зосередяться на завершенні ще двох масштабних інвестпроектів — будівництво та запуск Старокостянтинівського ОЕЗ до кінця 2021 року, а також запуск у промислову експлуатацію турбін на наших олійноекстракційних заводах і продаж електроенергії за зеленим тарифом.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Більшість агропромисловців зберегли обсяги роботи для всього персоналу
Водночас у третині компаній дещо поменшало роботи для низькокваліфікованого персоналу, менеджерів середньої ланки, юристів, маркетологів тощо.
Оскільки обсяги виробництва та продажів загалом не знизилися, а деякі показники навіть зросли, враховуючи попит на продукти харчування, — обсяг роботи лишився стабільним у більшості компаній (або навіть зріс).
Що це означає
Цікаві факти
Більшість компаній зі штатом від 250 співробітників (78,8%) відповіла, що у них все як завжди.
Така ж відповідь була і у 71,4% компаній, які мають до 50 співробітників.
Все залишилось, як і було, у 40% середніх компаній. Водночас, 20% із них вказали, що роботи стало менше у менеджерів середньої ланки.
Дивіться більше інсайтів в нашому
Половина компаній у агросекторі зберегли навантаження працівників
У 15% компаній навантаження зменшилося на 20%, водночас стільки ж респондентів вказали на те, що навантаження значно зросло (до 50% або навіть у рази).
Загалом навантаження працівників виробництва лишилося стабільним. Підвищення навантаження пов'язане скоріше з переходом на віддалений режим роботи та стосується насамперед менеджменту — що підтверджує і графік, адже набагато більше часу інвестується в комунікації (гадаю, приблизно на 20%). Щодо HR-фахівців, навантаження також дещо зросло — з огляду на те, що збільшився потік кандидатів.
Що це означає
Цікаві факти
Відзначають збільшення навантаження на персонал в рази лише у 4,2% великих агрокомпаній.
У половини маленьких компаній змін не відбулося, а в чверті — навантаження зменшилося на 40%.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Навантаження зросло до 50% у 14,3% середніх організацій.
Переважна більшість агропромисловців утримали «докризові» зарплати
Водночас у частині компаній довелося дещо зменшити фінансову винагороду працівників: або відмовитися від виплати бонусів, або скоротити зарплати (переважно на 10%).
За нашими спостереженнями, рівень зарплат залишився на докарантинному рівні. Хоча в деяких компаніях у торгового персоналу посилилися KPI по роботі з дебіторською заборгованістю.
Що це означає
Цікаві факти
У 91,7% великих компаній ситуація із заплатами не погіршилася; 4,2% — прибрали бонуси; 4,2% — вдалися до скорочення заробітної плати на 10%.
Цікаво, що в середніх агрокомпаніях криза не вплинула на заробітні плати.
20% маленьких компаній залишили працівників без бонусів.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Наталя Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
Переважна більшість респондентів зберегла стабільний дохід
Серед представників компаній — керівників, HR-директорів, рекрутерів тощо, — таких більше 88%. Погіршився добробут 10% респондентів.
Результат опитування здається логічним і відображає загальний тренд: аграрні компанії зберегли відносну стабільність у період карантину з погляду бізнесу, а відтак — і політику щодо винагороди працівників, зокрема, тих, які є респондентами дослідження.
Що це означає
Цікаві факти
Рівень доходу залишився без змін у 90% малих компаній.
Лише одна з опитаних великих організацій відзначила, що дохід покращився.
Дивіться більше інсайтів у нашому
В одній компанії із чисельністю персоналу до 20 осіб дохід погіршився.
Більшість компаній з агропромисловості збережуть соцпакети
На це вказали майже 75% респондентів. Водночас 15% скорочувати нічого — соціальних пакетів у персоналу і не було. Незначно спростити цю опцію мусили 8,5% агро-роботодавців.
Більшість агрокомпаній не планують скорочувати соцпакет — і це зрозуміло. Класичний соцпакет — транспорт, харчування, медичне страхування тощо (набір опцій різний) дійсно допомагає утримувати персонал, і бізнеси не хочуть втрачати цю перевагу.
Що це означає
Цікаві факти
Чверть малих організацій не мали соціального пакету.
Незначне спрощення соціального пакету відбулося у 8,3% великих агрокомпаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Актуальним соціальний пакет залишається у 66,7% середніх компаній.
Як справи в «UKRAVIT» під час кризи?
Ми поспілкувалися з Оленою Артазей, Human Resources Director UKRAVIT, і дізналися, як компанія почуває себе під час карантину, і як криза вплинула на аграрний ринок України.
Компанія UKRAVIT — український виробник препаратів для хімічного захисту сільськогосподарських приватного секторів. Відповідно карантин припав на сезон, коли аграрії починають працювати в полі, і роботи у наших колег як ніколи багато. Тому якщо взяти в цілому, то ми переформатували роботу лише офісних працівників.

З початку карантину ми перевели їх на віддалений режим роботи. Наради, зустрічі, співбесіди — все в онлайн, також обмежили відрядження. А ось наші регіональні представництва (а це наші продажі, виробництво та Інститут здоров'я рослин) працюють сьогодні в повну силу. Адже завод виробляє продукцію, а наші менеджери «в полях» її продають.
Як зміни, пов'язані з новою ситуацією, вплинули на вашу компанію?
Олена Артазей
Human Resources Director
Ми працюємо в агросфері. Це дуже важливий сектор у країні. Це стратегічний напрямок і він не може зупинитись або призупинитись. Так, можуть настати важкі часи, але тут сподіваємось, що держава підтримає аграріїв, а ми в свою чергу забезпечимо їх якісними продуктами.
Чим ваша ситуація відрізняється від середньої по ринку?
Переконана, що сьогодні найважче вижити дрібному бізнесу, а саме таким напрямкам, як HoReCa, івент-компанії, велика кількість маленьких магазинчиків, нелегкі часи йдуть для компаній, які надають консультаційні послуги, рекламні агенції тощо. Список можна доповнювати й далі. Але карантинна криза колись скінчиться і знову почнеться розвиток. Все циклічно.
Кому, на вашу думку, гірше за інших? Чому?
На мою думку, непогано себе почувають великі виробники продуктів харчування, весь Retail, нафтова галузь, онлайн магазини, кур'єрські служби, аграрка тощо. Але знову ж таки, все відносно. Все може вмить змінитись, якщо держава не буде регулятором та підтримкою бізнесам.
Які бізнеси, на вашу думку, почуваються краще за інших? Чому?
Сьогодні компанія готова розвиватись у напрямку прямих продажів. Звичайно, будуть переглядатись проекти, які були в планах, можливо, вони заморозяться на певний час. Але це ще не рішення. Безумовно, бізнес буде звертати увагу на операційні витрати та оптимізувати їх. Що стосується компанії в цілому, то звичайно, віддалений режим роботи згодом поверне бізнес на новий етап. Скорочення працівників не передбачається, але можливо якась частина перейде на віддалений режим роботи на постійній основі. Всі ці питання зараз обговорюються з колегами. Переконана, що така тенденція всіх бізнесів в Україні і не тільки. Що стосується інвестування в працівників, то тут UKRAVIT не скорочує нічого. Ми готові інвестувати в розвиток та навчання, адже це людський капітал компанії.
На чому компанія готова заощаджувати та у що продовжить інвестувати?
Які зміни відбуваються в рекрутингу?
Що стосується рекрутингу, то ми продовжуємо пошук менеджерів з продажу, обліковців та агрономів. Адже компанія до карантину активно розвивала регіональні представництва. Ми поки йдемо майже за планом, так як і бюджетували в 2020 році. Звичайно, ми трохи збавили темпи і закриваємо в першу чергу критично важливі вакансії.
Щодо «недовантажених» працівників агрокомпаній — майже 90% у відпустках
Більшість за рахунок роботодавця, а також без збереження зарплати та частково за рахунок компанії. Також серед заходів — зменшення доходу та звільнення (до них вдалися по 5,6% роботодавців).
В аграрному напрямку підібрати кваліфікований персонал на низку спеціальностей — складне завдання. Тому більшість компаній націлені на максимальне збереження команди. Зазвичай навантаження залишається на докарантинному рівні, і потрібна максимальна залученість усіх учасників команди.

Масштабних скорочень наразі також не передбачається. Якщо у співробітника є запас відпускних днів — його відправляють в оплачувану відпустку, якщо ні — за свій рахунок.

Що це означає
Цікаві факти
Відправили працівників у відпустку коштом компанії 66,7% середніх організацій.
16,7% працівників великих агрокомпаній пішли у відпустку за власний рахунок.
Частково оплачують відпустку працівникам 20% малих опитаних компаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Наталя Щетініна
Консультант з підбору персоналу, індустріальний напрямок АНКОР Україна
Більшість працівників агропромисловості, що працюють віддалено, зберегли продуктивність
Водночас третина роботодавців відзначили, що дистанційний режим погіршив якість роботи колективу, і невелика частина навіть помітила позитивні зміни.
Більшість компаній легко адаптувалися до віддаленої роботи і вважають її продуктивною. Особисто я вважаю, що це короткостроковий ефект. В довгостроковій перспективі командна робота в офісі має значно вищий рівень залученості та продуктивності.
Що це означає
Цікаві факти
60% малих компаній відзначають, що віддаленість негативно впливає на ефективність роботи.
Продуктивніше працюють у віддаленому режимі 14,3% середніх компаній.
Про те, що продуктивність не змінилася, зазначають 77,8% великих агрокомпаній.
Дивіться більше інсайтів у нашому
Партнер рекрутингової компанії AgriPersonnel
Більшість агрокомпаній поверне персонал в офіси після карантину
61% респондентів запевнили, що повернуться до звичного режиму праці, щойно це стане можливим. Кожний п'ятий роботодавець залишить опцію віддаленого режиму роботи для певних категорій персоналу.
Більшість роботодавців аграрної сфери планують повернутися до звичного формату роботи, і це підтверджує наш досвід — центральний офіс працюватиме онлайн тільки до завершення карантину.

«Світ стане іншим» — це не про агросектор: борошно молотиметься, гречка сіятиметься, і найефективніше керувати цими процесами, коли команда разом фізично. Звичайно, можливі і виключення — зокрема, гнучкий та віддалений графік, зважаючи на побажання окремих фахівців.
Що це означає
Цікаві факти
Планують повернутися до звичайного формату, щойно це стане можливим, 77,8% великих компаній.
28,6% з опитаних середніх агрокомпаній не працюють віддалено.