Як себе почуває Retail-ринок
у новій реальності
Ми провели перше в Україні масштабне дослідження Retail-галузі в новій реальності, й ділимося з вами результатами опитування 131 компанії,
статистикою robota.ua, коментарями учасників ринку та визнаних експертів.
Роботодавці й кандидати значно активніше шукають одне одного влітку, ніж навесні.
Після суттєвого зниження кількості вакансій і резюме у квітні почалось поступове її відновлення у травні. Зараз обидві категорії — і роботодавці, і пошукачі — активні на ринку праці.
131 Retail-компанія відповіла на 31 питання
З 7 по 10 липня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування Retail-галузі в новій реальності. На нашу анкету відповіла 131 компанія різного розміру — від маленьких точок до великих мереж. Різної спеціалізації — від моди до продовольчих товарів. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дешборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких бутіках, так і у торговельних центрах. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яка саме торгівля?
Роль відповідаючих на опитування
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
Менше половини Retail-компаній очікують на завершення кризи до кінця року
17,4% організацій вважають, що складні часи вже позаду; 8,7% кризи не відчули.
Криза, яку спричинила пандемія коронавірусу, стала найбільшою за останні 75 років. Про це повідомляють міжнародні офіційні джерела. Обмежувальні заходи, які змушені застосовувати всі сектори економіки України, призвели до падіння споживчого попиту. Звісно, це гостро відчули на собі і компанії в секторі рітейлу.

Проте наразі спостерігаємо позитивну тенденцію. Водночас прогнозуємо другу хвилю кризи, в менших масштабах, наприкінці року. А отже, говорити про те, що криза минула, зарано.

Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
Що це означає
Цікаві факти
14,3% середніх компаній (до 100 співробітників на борту) вважають, що складні часи вже позаду.
Переважна більшість (71,4%) невеликих організацій чекають на другу хвилю та розраховують, що криза завершиться до кінця року.
11,4% компаній 500+ очікують, що криза буде і в 2021 році.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У більшості компаній ситуація поліпшується
Водночас у 13% Retail-компаній ситуація протилежна. І тільки окремі організації зазначили, що все було погано — погано і лишилося (але продовжують працювати).
Майже 66% опитаних компаній відзначили, що добробут покращується. Загалом відповідь на це питання залежить насамперед від того, в якій саме підгалузі працює бізнес — чи був зачинений у період карантину. Наприклад, наші магазини продовжували працювати і працюють зараз, а отже, показники продажів лишаються стабільними (хоча попит уже не такий високий, як на початку карантину — показники вирівнялися). Ми не скорочували штат магазинів і навіть сформували зовнішній кадровий резерв, адже кандидатів на посади саме в продуктовому рітейлі як стабільній галузі стало більше. А відтак і добробут таких компаній зберігся на колишньому рівні.
Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості (74,3%) компаній 500+ ситуація йде на покращення.
Лише в одній організації з чисельністю персоналу до 250 співробітників все було погано — погано і залишилося (але продовжують працювати).
керівник групи організації процесу підбору,
Retail Group
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Про погіршення ситуації повідомляють 15,8% невеликих компаній.
Майже у третини роботодавців вакансій стало значно більше
Ще чверть організацій відкривають нові вакансії, але обережно. У кожній п'ятій Retail-компанії ситуація з вакансіями "докарантинна".
В рітейлі відкривається багато нових вакансій, адже продуктовий та фармацевтичний сектори й не припиняли свою роботу в період карантину, поступово відновлюються й інші галузі. У деяких компаній потреба в персоналі зросла після відкриття, адже частина співробітників не дочекалися пом'якшення карантину та знайшли нову роботу. Є й такі компанії, які вирішили підсилити команду, адже вибір кандидатів, що активно шукають роботу, наразі більший.
HR-директор, Union Group
Що це означає
Цікаві факти
Заморозили набір повністю 10,5% невеликих організацій.
У кожній п'ятій компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників вакансій значно поменшало.
8,7% великих компаній прибрали деякі вакансії, але більшість залишилися. Лише одна невелика компанія вказала, що вакансій значно поменшало.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Чверть Retail-компаній потребують більше продажників
21,4% організацій активніше шукають касирів, продавців, охоронців. У 13,6% компаній попит на фахівців загалом зберігся.
Помітних змін структури попиту на персонал на ринку рітейлу загалом не відбулося. У зв'язку зі специфікою бізнесу, потреба в персоналі роботодавців залишилася на колишньому рівні (зокрема, практика нашої компанії саме така).
Що це означає
Цікаві факти
Третина компаній до 500 співробітників на борту активніше шукають продажників.
Попит на фахівців зберігся у кожній п'ятій компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
У 42,9% невеликих організацій попит зріс на фронтлайн (касирів, продавців, охоронців).
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
У значній частині Retail-компаній поменшало вакансій для управлінців, фронтлайн, логістів, продажників
У більш ніж третини організацій нікого не почали шукати менше.
Структура попиту загалом збереглася, адже ситуація в рітейлі відносно стабільна. Менш активно залучають персонал ті компанії, діяльність яких була призупинена під час карантинних обмежень.

У деяких компаніях це може бути зумовлено курсом на оптимізацію, стандартизацію, автоматизацію. Наприклад, ми запровадили ролі адміністраторів проектів, ведемо карти робочого дня, викорінюємо процеси-паразити, ще активніше використовуємо спеціалізовані програми тощо. Однак у нашому випадку йдеться саме про підвищення ефективності роботи, а не зменшення попиту на певні категорії персоналу.

Водночас наразі стали ширшими можливості залучення кваліфікованих кандидатів — активних пошукачів, готових до діалогу щодо роботи в рітейлі, стало значно більше.

Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості (85,7%) невеликих організацій з чисельністю персоналу до 50 співробітників нікого не почали шукати менше. Аналогічна ситуація у 64,3% середніх компаній.
Однаковий відсоток компаній 500+ (по 8,6% відповідно) менше потребують продажників, юристів, логістів.
керівник групи організації процесу підбору,
Retail Group
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У більш ніж третини організацій кандидатів на вакансії значно побільшало
36,2% компаній повідомляють про незначне збільшення кількості кандидатів. У 10% організацій ситуація з активністю кандидатів не змінилася.
За моїми спостереженнями, кількість кандидатів збільшилася, проте не можна стверджувати, що стало більше саме кваліфікованих та ефективних, тобто релевантних кандидатів. Насамперед тому, що в кризові часи компанії скорочують здебільшого працівників із найнижчими показниками ефективності, і вони виходять на ринок. А найпродуктивніших, навпаки, утримують.
Що це означає
Цікаві факти
Лише одна компанія до 500 співробітників на борту вказала, що кандидатів трохи поменшало.
57,1% невеликих організацій повідомляють про незначне збільшення кандидатів.
Активність кандидатів "докарантинна" у 12,5% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
HR-директор, Union Group
У половини Retail-компаній рівень експертизи кандидатів не змінився
Водночас середній рівень кандидатів погіршився у чверті організацій. У кожній п'ятій компанії — покращився.
Рівень не змінився, вимоги залишилися докризовими, але розширилися можливості пошуку кандидатів.

За нашими спостереженнями, у зв'язку з кризою в суміжних галузях бізнесу на ринку праці збільшилася кількість кваліфікованих кандидатів на різні позиції, які в цей період були відкритими до діалогу щодо роботи в рітейлі.

Що це означає
Цікаві факти
Рівень експертизи кандидатів не змінився у 43,8% організацій з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
15,8% невеликих організацій (до 20 співробітників) вказали, що середній рівень кандидатів погіршився.
Повідомляють про покращення середнього рівня кандидатів 17,4% компаній до 500 співробітників на борту.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
Більшість кандидатів хочуть отримувати березневу заробітну плату
Чверть кандидатів, за спостереженнями роботодавців, просять меншу винагороду за працю в порівнянні з березнем; 15,9% хочуть отримувати більше.
Фінансові очікування не зменшилися значно, проте стали більш гнучкими — тобто пошукачі готові обговорювати їх, а звичний «приріст» зарплати на кожному новому місці роботи наразі не гарантований. Кандидати знають, яка ситуація в компанії, з відкритих джерел, і частіше готові поступитися певним відсотком винагороди в обмін на стабільність роботодавця — саме це наразі є ключовою перевагою на ринку праці.
Що це означає
Цікаві факти
У кожній п'ятій компанії 500+ повідомляють, що кандидати хочуть отримувати більше, ніж у березні.
Третина середніх компаній (до 250 співробітників) вказала, що у кандидатів запит на зарплату менший, ніж у березні.
керівник групи організації процесу підбору,
Retail Group
Більшість (71,4%) невеликих організацій зазначають, що кандидати просять березневу заробітну плату. Аналогічна ситуація у 85,7% організацій з чисельністю персоналу до 100 співробітників.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Як зараз справи в компанії ЖЖУК порівняно з березнем-квітнем?
Завдяки працівникам роздрібної мережі та фронт-офісу, компанія відновила на 100% роботу магазинів ЖЖУК, а з червня повноцінно повернула до роботи бек-офіс. За планом розвитку покриття території, впродовж травня-червня відкрили 20 нових магазинів. Упевнені, що спільними зусиллями наш амбітний план до кінця року буде виконаний.
Наталія Чорній
директор з персоналу, роздрібна мережа гаджетів «ЖЖУК»
Чи змінилося щось у процесах рекрутингу?
Значних змін у процесах рекрутингу ми не спостерігаємо. Співбесіди онлайн, які значно економлять час, ми практикували до початку карантину, інтерв'ю в офісі організовуємо тільки для тих кандидатів, з ким живе спілкування не можна замінити віртуальним. Варто зазначити, що воронка кандидатів значно зросла, однак релевантність резюме на такому ж рівні, як і до карантину. Для себе плануємо фокусуватися на соціальному рекрутингу, оскільки стрічка новин у соцмережах — ще один спосіб найняти саме того, хто нам потрібен. З огляду на умови, змінили пріоритетність критеріїв при виборі кандидата:
Чи змінилася комунікація з працівниками?
Із впровадженням віддаленої роботи через карантин ми зрозуміли, що означені процеси потрібно підсилювати та вдосконалювати, адже інформаційний вакуум не лише демотивує працівника, а й провокує деструктивні процеси в команді: чутки, дезінформація та відсутність зворотного зв'язку. Тому ми визначили вектори основної комунікації:
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Три місяці карантину показали, що не всім працівникам потрібен офіс, і не всі зможуть повернутися до попереднього режиму роботи. Ще до початку карантину в компанії формат remote work застосовувався активно, віддалена робота не була для нас новиною. Відповідно, адаптація відбулася швидко. На початку червня було прийнято рішення щодо повноцінного повернення функціональної роботи працівників, враховуючи теперішні реалії: небезпеку інфікування, транспортні колапси, і важливо — зі збереженням продуктивності. Для зменшення офісного навантаження ми запропонували працівникам кілька форматів роботи, від індивідуального графіка, внесення корективів у функціональну роботу, до гнучкої обідньої перерви та можливості й надалі використовувати в повсякденній роботі інструменти для онлайн-зустрічей. Кожен керівник напрямку на своєму рівні організовує роботу з працівниками індивідуально, адже відділи мають специфіку. Щодо співробітників, які виховують малолітніх дітей, насамперед їм надається можливість віддаленої роботи. Також працівник може привести з собою на роботу дитину: в нас є комфортна зона відпочинку, де дітей можна залишити з мінімальним наглядом.
відповідальність (під час віддаленої роботи ця навичка особливо необхідна); залученість (залучений співробітник — продуктивний співробітник);
self-менеджмент (той, хто працює поза офісом, має вміти самостійно контролювати свій час і завдання, бути менеджером для самого себе);
комунікативність (необхідно не тільки вміти встановлювати гарні взаємини з усіма учасниками команди, а й підтримувати їх онлайн: швидко відповідати на повідомлення, бути завжди на зв'язку, вміти переключатися між чатами);
здатність працювати з digital-інструментами (новому працівнику просто необхідно бути з цифровими технологіями на «ти»).
функціональний напрямок — це надання суто робочої інформації, що необхідна всім працівникам або певним групам (вже є);
загальний напрямок — це надання внутрішньої загальної інформації, що стосується всіх працівників. Зараз ми активно розробляємо електронне видання, яке допоможе нам мінімізувати ризики розривів комунікацій, властивих як періоду трансформації, так і формату роботи оut of office.
Не варто також забувати, що життя — це не тільки робота, тому ми розглядаємо цей канал як можливість популяризувати спільне позаробоче життя. Це видання готуватиметься за участі працівників із різних відділів, і спільний продукт дозволить нам стати ближче, не зважаючи на фізичну відстань; іміджевий напрямок — це розвиток іміджу внутрішнього бренду роботодавця через активність у соціальних мережах; напрямок зворотного зв'язку — це надання працівникам можливості висловити свою думку, поділитися ідеями — власне, бути почутими. Але якщо раніше працівник мав заповнити певну форму, щоб надати свою пропозицію, та чекати на фідбек, то тепер цей процес реалізований через Telegram-bot, а динаміку розгляду ідей та їх статус можна відслідковувати через IdeaBoard на навчальному корпоративному порталі.
Які заходи впровадили в офісі для безпеки здоров'я та клієнтів?
Офіс компанії додатково закупив засоби для дезінфекції рук. Щодня проводиться обробка офісу та місць загального користування дезинфікуючими засобами. Закликаємо працівників дотримуватися індивідуального захисту та обробляти свої робочі столи та оргтехніку.
Як змінилися бізнес-показники за період карантину?
Друга половинна 2020 року стала для нас значним випробуванням, нам доводиться ставати більш гнучкими та приймати нові умови. Ми усвідомлюємо, які втрати понесли на початку карантину, проте у нас є чітке розуміння, як долати перешкоди, куди рухатися і як розвивати бізнес, аби надолужити втрачене. Свої подальші кроки ми робимо на рівні мікропланування для можливості оперативного прийняття рішень.
Переважна більшість Retail-працедавців зберегли "докарантинні" пропозиції кандидатам
Таких 86,2%. І тільки 8,7% компаній були змушені запропонувати кандидатам на вакансії менші суми, ніж раніше; майже 3% пропонують більше.
Ситуація дійсно залишилася стабільною — пропонована роботодавцями фінансова винагорода не змінилася, як і очікування фахівців. Торги якщо і доречні, то незначно — фахівці готові поступатися фінансовими очікуванням хіба що на кілька відсотків.
Що це означає
Цікаві факти
Переважна більшість (90,6%) організацій до 250 співробітників на борту пропонують березневі заробітні плати.
Пропонують більшу винагороду за працю, ніж на початку карантину, 5,7% компаній 500+.
15,8% невеликих компаній змушені пропонувати менше, ніж на початку карантину.
HR-директор, Union Group
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У значній частині організацій кількість співробітників не змінилася
Незначне зменшення людей у колективі (до 30%) спостерігають у майже третини компаній. Водночас про незначне збільшення команди (до 30%) зазначає чверть організацій.
У компаніях, які працювали навіть у період суворого карантину, кількість співробітників загалом не змінилася. Наприклад, завдяки тому, що ми працюємо в галузі продуктового рітейлу, обсяги роботи залишилися на колишньому рівні, а відтак і потреби в працівниках не змінилися.
Що це означає
Цікаві факти
57,9% невеликих компаній (до 20 співробітників) зазначають, що кількість людей не змінилася.
У кожній п'ятій компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників повідомляють, що працівників стало трохи менше (до 30%).
Значно побільшало співробітників (більше 30%) лише в одній компанії до 500 співробітників.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
Майже у половини Retail-організацій навантаження на колектив трохи збільшилося
Не змінилося навантаження у третини компаній. У 15,9% організацій навантаження значно збільшилося.
Загалом навантаження лишилося на колишньому рівні в більшості компаній з сектору рітейлу, і це підтвердили результати опитування. Зростання обсягів роботи може бути пов'язане насамперед із внутрішніми факторами в певному бізнесі, наприклад, неефективним розподілом функцій, а не загальною ситуацією на ринку.
Що це означає
Цікаві факти
У кожній п'ятій компанії 500+ навантаження значно збільшилося.
Навантаження не змінилося у 28,6% невеликих організацій.
Половина компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників повідомляє про незначне збільшення навантаження.
керівник групи організації процесу підбору,
Retail Group
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У кожній п'ятій компанії зросли обсяги роботи в HR-ів та рекрутерів
Водночас у 9,4% організацій обсяги роботи залишилися «докарантинними». Також у значного відсотка компаній побільшало роботи для управлінців, продажників, фахівців з маркетингу та просування.
Навантаження лишилося загалом таким самим. Щодо категорій, які відзначені в графіку як такі, де стало більше роботи (HR-и та управлінці) — результат зрозумілий.

Рекрутери активно наймають персонал, HR-и та керівники зосередилися на підвищенні ефективності процесів роботи з людьми, дбають про їхню безпеку, здоров'я, емоційний стан, організацію праці, залучення та утримання талантів.

Щодо маркетингу та продажів — результат також очікуваний: багато бізнесів перейшли в онлайн, відповідно, цим функціям потрібно аналізувати ринок, шукати нові канали просування та продажів тощо.

Водночас ситуація нова — бізнес ніколи не працював саме в таких умовах, тому треба шукати нові інструменти та підходи, швидко адаптуватися до змін.

HR-директор, Union Group
Що це означає
Цікаві факти
Про те, що роботи стало більше в управлінців зазначає 59,4% організацій до 250 співробітників у штаті.
У 36,8% невеликих компаній (до 20 співробітників) роботи не побільшало ні в кого.
HR-и та рекрутери працювати стали більше у 39,1% компаній до 500 співробітників у штаті.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Переважна більшість Retail-організацій зберегли обсяги роботи для всього персоналу
Таких 77,6%. Водночас у чверті компаній дещо поменшало роботи, зокрема, для продажників, логістів, фронтлайн, фахівців з маркетингу та просування тощо.
Говорити про зменшення обсягів роботи можливо лише в розрізі запровадження дистанційних елементів виконання співробітниками функціоналу, що, звісно, передбачає перегляд планів робіт та оптимізації деяких бізнес-процесів. Але у будь якому разі безпосередньо торговий персонал українських рітейлів не відчув на собі зменшення робочого навантаження.
Що це означає
Цікаві факти
У 95,7% компаній до 500 співробітників на борту ні в кого не поменшало роботи. Аналогічна ситуація у 85,7% невеликих організацій.
У кожній п'ятій компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників роботи стало менше у продажників.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
У більшості Retail-організацій зарплати після пом'якшення карантину не змінилися
11,4% організацій повідомляють про незначне зменшення зарплат. 10% компаній повернули чи збільшили бонуси співробітникам.
Майже 60% опитаних компаній відзначили, що винагорода співробітників у секторі рітейлу лишилася на колишньому рівні. Саме така політика є найпоширенішою, згідно з моїми спостереженнями.
Що це означає
Цікаві факти
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників повідомляють про незначне підвищення зарплат.
У 62,9% компаній 500+ зарплати після пом'якшення карантину не змінилися.
керівник групи організації процесу підбору,
Retail Group
Повернули чи збільшили бонуси в одній невеликій організації (до 20 співробітників).
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У переважній більшості компаній соцпакет не змінився
Таких 87%. Майже 10% організацій зазначили, що соцпакет трохи зменшився. Лише одна компанія повідомляє про значне покращення соціального пакета.
Соцпакети в багатьох компаніях переглянули. Наприклад, ми наразі проводимо інвентаризацію бенефітів — зробимо акцент на віддаленій роботі, адже частина колективу продовжить працювати в такому форматі. Це потребує включення в соцпакет додаткових пільг та привілеїв. Компанії, бізнес яких постраждав від карантинних обмежень, певно, змушені будуть відмовитися від частини опцій.
Що це означає
Цікаві факти
У 100% компаній 500+ соціальний пакет не змінився.
Про незначне зменшення соцпакета повідомляють 14,3% невеликих організацій (до 50 співробітників).
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 250 співробітників соцпакет значно покращився.
HR-директор, Union Group
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У половини Retail-організацій роботи достатньо у всіх співробітників
10,2% організацій переводять таких співробітників на часткову зайнятість. Звільняють незавантажених працівників 3% компаній.
У багатьох компаніях з рітейлу, які продовжили працювати й на карантині, наразі співробітники виконують свій звичний функціонал, незавантажених немає. Наприклад, для компанії цінний кожний співробітник, і навіть у разі виникнення незавантаженості співробітників було б розглянуто варіант крос-функціонального розширення обов'язків.
Що це означає
Цікаві факти
Лише одна організація з чисельністю персоналу до 250 співробітників відправляє незавантажених працівників у відпустку за рахунок компанії.
У відпустку за власний рахунок відправляють незавантажених працівників 10,5% невеликих організацій.
73,9% компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників вказали, що у всіх достатньо роботи.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Людмила Чорноморець-Лісовська
директор департаменту управління персоналом, «ЕКО маркет»
Як зараз справи в компанії БІЛЛА Україна порівняно з березнем-квітнем 2020 р.?
Ми поступово повертаємося до звичайного, «докарантинного» режиму роботи, як за показниками продажів, так і за навантаженням.

Зараз сильного ажіотажу серед покупців, як було на початку карантину, не спостерігається. Водночас відчинилися крамниці, що були закриті в період суворих карантинних обмежень, як, наприклад, у торгівельних центрах.

Щодо Офісу, то він функціонує в умовах адаптивного карантину, частина команди все ще працює у віддаленому режимі, частина відповідно до змінних графіків, аби мінімізувати ризики поширення захворювання.
Олена Бєлкіна
керівник HR-департаменту ПІІ «БІЛЛА Україна»
Чи змінилось щось у процесах рекрутингу?
Суттєвих змін у практиках набору не відбулося — він, як і раніше, відбувається в плановому режимі, і в супермаркетах, і в офісі згідно з потребами в персоналі. Протягом карантину наші супермаркети продовжували активно працювати, щоб громадяни могли отримати все необхідне, тому і процес рекрутингу не зупинявся. Але відбулися певні зміни в самих підходах, практично весь рекрутинг перейшов в онлайн, зокрема, співбесіди наразі теж відбуваються онлайн.
Чи змінилась комунікація зі співробітниками?
Які заходи запровадили в офісі (на виробництві) для безпеки здоров'я співробітників та клієнтів?
По-перше, ми заздалегідь підготували інформаційну компанію щодо поступового повернення працівників в офіс, розробили графіки, пам'ятки та інфо-постери. Частина нашого колективу (близько 10%) досі працюють віддалено (наприклад, колеги, в яких є маленькі діти). Ми запровадили всі необхідні заходи безпеки в супермаркетах, на складах та в офісі, а саме соціальне дистанціювання (трохи переформатували робочі місця), дотримання гігієни, масочний режим, температурний скринінг, рідина для дезінфекції в зручних місцях тощо. Також ще до карантину ми почали пропонувати колегам «імунну корзинку» з чаєм, імбиром, медом, лимоном. Один з наших принципів: «Найголовніше для нас — люди!». Тому безпека людей має найважливіше значення, і ми робимо все можливе, а інколи неможливе, щоб наші працівники і клієнти відчували себе безпечно.
У нашій компанії комунікація — це одна з основних лідерських компетенцій, тому ми завжди приділяли і приділяємо цьому максимум уваги. Комунікація з працівниками під час карантину велася постійно і цей тренд досі зберігається задля запобігання поширення, так би мовити, «чутки-менеджменту» та задля забезпечення колективу перевіреною інформацією, а відтак — зберігати спокій навіть у нестабільній ситуації. Рада директорів ПІІ «БІЛЛА Україна» активно спілкується з усіма працівниками і надає відповідну підтримку. Ми створили групи в месенджерах, де ділимося новинами щодо коронавірусу з офіційних джерел, проводимо регулярні зустрічі онлайн, а зараз і офлайн, і звичайно — багато спілкуємося з працівниками супермаркетів, які перебували на «першій лінії». Ми цінуємо відданість наших співробітників і внесок, який кожен постійно робить, забезпечуючи покупців продуктами харчування, тому постійно висловлюємо подяку і надаємо їм підтримку. Оскільки психічне здоров'я грає таку ж важливу роль, як і фізичний стан працівників.
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Ми будемо активніше використовувати практики віддаленої роботи. Раніше мотиваційна опція «хоум-офіс» була доступна переважно найкращим працівникам чотири рази на місяць. Проте багатьом колегам, за їхніми відгуками, комфортніше працювати саме в офісі.

Також ми почали активніше використовувати онлайн-формат в HR-процесах —рекрутингу, адаптації, навчанні працівників тощо. Плануємо перевести деякі тренінги, зокрема welcome-тренінг та інші професійні, в онлайн формат та активніше використовувати нашу систему дистанційного навчання (e-learning).
У половині компаній всі працюють у звичайному режимі
Менше половини колективу працюють віддалено у майже третині організацій. У 2,2% компаній працюють віддалено всі.
Більшість компаній у секторі рітейлу вже повернулися до звичного формату роботи — працівники, які були переведені на віддалений режим, наразі поступово повертаються в офіси (з дотриманням вимог щодо захисту здоров'я).
Що це означає
Цікаві факти