Як себе почуває фарма-ринок
у новій реальності
Ми провели перше в Україні масштабне дослідження фармацевтичної галузі
в новій реальності, й ділимося з вами результатами опитування 76 компаній,
статистикою robota.ua, коментарями учасників ринку та визнаних експертів.
Роботодавці й кандидати значно активніше шукають одне одного влітку, ніж навесні
Після помітного зниження кількості вакансій і резюме у квітні розпочалося поступове відновлення в травні. Наразі і роботодавці, і пошукачі активні на ринку праці – шукають таланти та роботу
76 фарма-компаній відповіли на 31 питання
З 7 по 10 липня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування фармацевтичної промисловості в новій реальності.
На нашу анкету відповіли 76 компаній різного розміру — від маленьких оптик до великих мереж аптек. Різної спеціалізації — від виробників до дистриб'юторів. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дешборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких виробників, так і у великих мережевих компаніях. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яка саме фарма?
Роль відповідаючих на опитування
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
Відсоток компаній, які очікують на завершення кризи до кінця року, – вищий
Майже 16% фармацевтичних організацій очікують, що криза буде і в 2021 році. 13,2% – вважають, що криза в самому розпалі, але закінчиться наприкінці літа.
Минула найгостріша фаза кризи, етап невизначеності, коли бізнесу під впливом обставин доводилось у швидкому темпі вносити зміни і адаптуватись до них, знаходити нові ефективні способи роботи. З результатів дослідження ми бачимо, що майже половина роботодавців готується до другої хвилі кризи, і сподівається на її завершення вже до кінця цього року. А більше 15% очікують, що криза продовжиться у 2021 році.

Більшість компаній зараз вже мають плани дій, щоб бути готовими до різних сценаріїв розвитку подій. Водночас стратегічні плани формуються у компаніях незалежно від розміру та спеціалізації.

Лілія Дубас
керівниця відділу
по роботі з персоналом,
«Тева Україна»
Що це означає
Цікаві факти
Половина фармацевтичних компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників чекають на другу хвилю та розраховують, що криза завершиться до кінця року.
Кожна п'ята невелика компанія (до 20 співробітників) вважає, що криза в самому розпалі, але добігає завершення наприкінці літа.
13,3% великих організацій (до 500 співробітників) очікують, що криза буде і в 2021 році. Водночас такий же відсоток компаній кризи не відчули.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У більшості компаній ситуація поліпшується
Справи йдуть стабільно добре майже в 16% фармацевтичних організацій; в 14,5% – ситуація протилежна.
Завдяки правильним і своєчасним рішенням, професійній команді наша компанія змогла зберегти свої позиції. Ба більше, на карантині ми думали не тільки про те, як зберегти свою команду. Наша компанія ініціювала соціальний проект, спрямований на боротьбу з коронавірусом, підтримку лікарів і пацієнтів. Ініціативу топ-менеджменту підтримали співробітники групи компаній по всьому світу. Загальна сума допомоги склала більше 21 млн у гривневому еквіваленті.
Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості (70,6%) компаній 500+ ситуація поліпшується.
У кожній п'ятій невеликій організації з чисельністю персоналу до 50 співробітників відзначають, що змін не відбулося – все добре.
Наталія Бурда
керівник департаменту персоналу групи компаній «Кусум»
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Водночас все було погано, погано і залишилося (але продовжують працювати) лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
Майже в третини компаній ситуація з вакансіями "докарантинна"
Чверть таких організацій відкривають нові вакансії, але обережно. У кожній п'ятій фармацевтичній компанії вакансій значно поменшало.
Під час карантину платоспроможність населення знизилася, тому люди ставляться до покупок більш виважено, купують насамперед препарати першої необхідності в невеликій кількості. Через це більшість компаній призупинили розвиток масштабних витратних проектів та сфокусувалися на розвитку продуктового портфелю, що затребуваний ринком у поточній ситуації, а також на оптимізації внутрішніх процесів та діджиталізації. Тому компанії насамперед шукають заміну працівникам, які звільнилися, та обережно відкривають нові вакансії, розуміючи, що така ринкова ситуація тимчасова. Але водночас попит у деяких компаній зріс − зокрема, наша компанія активно наймає працівників для розвитку стратегічно важливих напрямків незалежно від карантину.
директор з управління персоналом, «ФІТОФАРМ»
Що це означає
Цікаві факти
Чверть середніх компаній (до 250 співробітників) зазначає, що ситуація з вакансіями не змінилася.
Набір заморозили повністю у кожній п'ятій невеликій фармацевтичній організації.
У 46,7% великих фармацевтичних компаній вакансій значно поменшало.
Анна Головата
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Майже у чверті компаній попит на фахівців загалом зберігся
У кожній п'ятій організації потребують більше польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних працівників). Ще 10% компаній активніше шукають кур'єрів, експедиторів, водіїв, працівників на склад.
Ситуація на фармацевтичному ринку стабільна, тому і попит на працівників високий. Аптеки майже не зачинялися, попит на ліки та засоби індивідуального захисту навіть зростав; враховуючи національну традицію самолікування, а не тільки за рекомендаціями лікарів – і поготів. Перспективи розвитку у всіх секторах фармринку (виробники, імпортери, роздрібні мережі тощо) позитивні.

Логічно, що в 22% компаній жодну категорію фахівців не почали шукати більше, адже і скорочень, вірогідно, не було. Зростання попиту на медпредставників можна пояснити тим, що в період карантину був обмежений доступ до медичних закладів та особистих зустрічей із лікарями, тому пошук призупинили, а тепер можливості відновилися, і спостерігається явище відкладеного попиту на фахівців.

Що це означає
Цікаві факти
У третини великих фармацевтичних компаній (до 500 співробітників) попит на фахівців зберігся.
Чверть організацій з чисельністю персоналу до 100 співробітників активніше шукають кур'єрів, водіїв, експедиторів, працівників на склад.
Попит на польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних представників) зріс у третини невеликих організацій (до 50 співробітників).
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
керуючий партнер рекрутингової компанії WORLD STAFF
У значній частині компаній нікого не почала шукати менше
Ще 12% організацій менше потребують управлінців (менеджерів та директорів усіх ланок). Набір заморожений взагалі в 11% фармацевтичних компаній.
Можна стверджувати, що криза не мала визначального впливу на потребу у талантах серед роботодавців фармацевтичної галузі. Після вимушеної зупинки у пошуку нових співробітників у порівнянні з березнем, більшість компаній відновили активний пошук.

Порівняно з місяцями суворого карантину, помітно зросла кількість вакансій спеціалістів середньої ланки та у відділах продажів. Щодо відділів продажів, це може бути пов'язано з відновленням зустрічей з клієнтами віч-на-віч, що є більш традиційною та звичною моделлю проведення візитів.

Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості невеликих організацій (71,4%) нікого не почали шукати менше.
Чверть компаній 500+ менше потребують управлінців (менеджерів та директорів усіх ланок).
Лілія Дубас
керівниця відділу
по роботі з персоналом, «Тева Україна»
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Чверть середніх фармацевтичних компаній до 250 співробітників у штаті вказали, що набір заморожений взагалі.
У значній частині організацій кандидатів трохи побільшало
У кожній п'ятій компанії кандидатів на вакансії стало значно більше. Майже у 16% фармацевтичних компаній активність кандидатів "докарантинна".
Найбільша активність серед пошукачів у нашій галузі спостерігалася в квітні-травні. Наразі активність зменшилася, але це очікувано, зважаючи на середину літа.

Але загалом ринок праці змінився. З'являються нові цікаві кандидати і стало більше кандидатів, готових розглядати пропозиції. Зараз для компаній гарний час, щоб поповнити свої ряди професійними кадрами.

Що це означає
Цікаві факти
41,7% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників відмічають незначне збільшення кількості кандидатів.
Активність кандидатів "докарантинна" у третини великих компаній.
У кожній п'ятій невеликій організації кандидатів трохи поменшало.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Наталія Бурда
керівник департаменту персоналу групи компаній «Кусум»
У половини компаній рівень експертизи кандидатів не змінився
Водночас майже у чверті організацій середній рівень кандидатів покращився; у 17% компаній ситуація протилежна.
Кількість кандидатів на ринку праці значно зросла. Водночас у вільному пошуку опинилися гідні кандидати з високим рівнем експертизи. Якщо узагальнити, то рівень експертизи кандидатів у процентному співвідношенні не змінився щодо кількості розглянутих кандидатів. Завдяки цьому зараз у фінал виходить у середньому більше кандидатів, ніж було раніше.
Що це означає
Цікаві факти
У кожній п'ятій невеликій організації (до 50 співробітників) середній рівень кандидатів покращився.
У переважній більшості (70,6%) компаній 500+ рівень не змінився.
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 100 співробітників середній рівень кандидатів погіршився.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Анна Головата
директор з управління персоналом, «ФІТОФАРМ»
Більшість кандидатів хочуть отримувати березневу заробітну плату
Кожен п'ятий кандидат, за спостереженнями роботодавців, збільшив очікування. Ще 13% готові погодитися на меншу заробітну плату.
Більше половини опитаних компаній відзначили, що запити пошукачів не змінилися порівняно з березнем, і це відповідає поточній ситуації на ринку праці в фармацевтичному секторі.
Що це означає
Цікаві факти
Чверть компаній з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначають, що кандидати просять меншу заробітну плату, ніж у березні.
Більшість (66,7%) великих організацій (до 500 співробітників) зазначають, що кандидати просять березневу заробітну плату.
Анна Головата
директор з управління персоналом, «ФІТОФАРМ»
Кожна п'ята невелика компанія (до 50 співробітників) вказала, що кандидати хочуть отримувати більше.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Як зараз справи в компанії порівняно з березнем-квітнем?
Значних змін порівняно з весною не відчутно, бо ми продовжуємо дотримуватися досить суворого карантину та працювати, як це і було на початку.
Олександра Айнагоз
Чи змінилось щось у процесах рекрутингу?
Ми відчуваємо деяку скутість кандидатів при прийнятті рішення про перехід, що викликано, на наш погляд, передчуттям певної кризи. Ми продовжуємо пошук майже по всіх напрямках, окрім декількох польових, але розуміємо, що ситуація може змінитися в майбутньому.
Чи змінилась комунікація зі співробітниками?
Ми постійно на зв'язку зі співробітниками, надаємо достатньо інформації про подальші дії та підтримуємо психологічне здоров'я команд. Нашим головним офісом навіть було прийнято рішення про надання вихідного дня для усієї компанії 31 липня. Це не відпустка, а подарунок за завзяту роботу у цей непростий для всіх час.
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Ми змогли адаптуватися до нових реалій. Вже зараз думаємо про більш ефективне використання офісного простору та плануємо більше гнучкості в підходах до звичайного робочого дня. Багатьом співробітникам до душі формат роботи з дому, а хтось, навпаки, хоче повернутися в офіс. Сподіваюсь, ми як компанія зможемо задовольнити побажання більшості.
Які заходи впровадили в офісі (на виробництві) для безпеки здоров'я співробітників та клієнтів?
В офіс ми їздимо тільки у разі крайньої потреби. Усі робочі місця тепер розташовані тільки по діагоналі, є обмеження щодо кількості людей у переговорних кімнатах, санітайзери і нагадування про дистанцію й миття рук по всьому офісу. Ми навіть прибрали зайві меблі, щоб не було спокуси порушити нові норми. Окрім того, обов'язкове вимірювання температури вдома до виїзду на роботу та вже у бізнес-центрі. Для нас важливе здоров'я співробітників, тому правила такі.
Переважна більшість компаній зберегла "докарантинні" пропозиції кандидатам
Таких 77,6%. Водночас 10,5% фармацевтичних організацій були змушені запропонувати кандидатам менші суми, ніж на початку карантину; 4% – пропонують більше.
Загалом пропозиції заробітних плат у галузі залишились на "докарантинному" рівні. Роботодавці схильні до підтримки рівня оплати праці, який би відповідав настроям та очікуванням кандидатів. Судячи з графіку, деякі компанії з невеликим штатом співробітників (до 50) вимушені були знизити свої зарплатні пропозиції. Цікаво, що декілька з опитаних компаній, навпаки, пропонують вищий рівень заробітних плат.

У майбутньому перегляд зарплатних пропозицій може залежати від: збільшення кількості та якості кандидатів, пришвидшення процесу закриття вакансій та вірогідної зміни медіани ринку.

Що це означає
Цікаві факти
88,2% організацій 500+ пропонують березневі заробітні плати. Аналогічна ситуація у 60% невеликих компаній.
Лише одна компанія з чисельністю персоналу до 250 співробітників змушена пропонувати кандидатам менші суми, ніж на початку карантину.
Лілія Дубас
керівниця відділу
по роботі з персоналом, «Тева Україна»
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У більшості організацій кількість співробітників не змінилася
Майже у чверті компаній співробітників трохи поменшало (до 30%); незначне збільшення команди (до 30%) спостерігають у 14,5% організацій.
Щодо нашої компанії, карантин не вплинув на зміну штату. Ми зберегли весь колектив. На карантині ми активно проводили онлайн-співбесіди на відкриті вакансії. Тому, щойно вийшли з віддаленої роботи, відновили прийом нових співробітників. Також у нас заплановане розширення штату на другу половину цього року.
Що це означає
Цікаві факти
64,3% невеликих компаній (до 50 співробітників) зазначає, що кількість людей не змінилася. Аналогічна ситуація у половини організацій з чисельністю персоналу до 100 співробітників.
У третини компаній до 500 співробітників на борту людей трохи поменшало (до 30%).
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Наталія Бурда
керівник департаменту персоналу групи компаній «Кусум»
У значній частині компаній навантаження не змінилося
Незначне збільшення навантаження спостерігають у третини фармацевтичних організацій. У 14,5% компаній навантаження трохи зменшилося.
Більше 40% опитаних компаній відзначили, що навантаження не змінилося, а друга найбільша група відповідей (32%) − відзначають, що навантаження дещо зросло. Це об'єктивно відображає ситуацію на ринку праці в фармацевтичній галузі.
Що це означає
Цікаві факти
У третини фармацевтичних компаній до 500 співробітників на борту навантаження на колектив трохи збільшилося.
Навантаження на колектив не змінилося у 80% невеликих організацій (до 20 співробітників).
Лише в одній компанії з чисельністю персоналу до 250 співробітників навантаження значно зменшилося.
Анна Головата
директор з управління персоналом, «ФІТОФАРМ»
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У значній частині компаній зросли обсяги роботи в управлінців, фахівців з маркетингу та просування, фінансистів
Майже в однакового відсотка компаній побільшало роботи для HR-ів та рекрутерів, польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних представників).
Навантаження на управлінців пояснюється тим, що багато компаній перевели команди на віддалений режим роботи, а отже, треба було швидко та ефективно адаптувати людей до змін, підсилити заходи безпеки. З огляду на те, що попит лишився та бізнес активно працював, а також на високий рівень конкуренції в фармсекторі, працювати менеджменту доводилося дуже інтенсивно, навіть у дистанційному режимі.
керуючий партнер рекрутингової компанії WORLD STAFF
Що це означає
Цікаві факти
Те, що роботи стало більше в спеціалістів з маркетингу та просування, зазначає чверть організацій до 250 співробітників у штаті.
Працювати стали більше HR-и та рекрутери у 29,4% компаній 500+.
У 28,6% невеликих компаній (до 50 співробітників) роботи не побільшало ні в кого.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У значній частині організацій зберегли обсяги роботи для всього персоналу
Водночас дещо поменшало роботи для польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних представників) – 12,6% компаній; HR-ів та рекрутерів – 11,6%.
Майже всі роботодавці зазначають, що роботи не поменшало. За час карантину всі адаптувались до нових умов. До того ж, віддалений та онлайн формати роботи довели високу ефективність та стимулюють розвиток інших цифрових напрямків роботи та нових проектів, які потребують залучення додаткових ресурсів.
Що це означає
Цікаві факти
Лише одна невелика компанія (до 50 співробітників) вказала, що роботи стало менше у наукового персоналу.
У чверті організацій до 100 співробітників на борту поменшало роботи у польових спеціалістів (мерчендайзерів, медичних представників).
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Лілія Дубас
керівниця відділу
по роботі з персоналом, «Тева Україна»
У 46,7% компаній до 500 співробітників у штаті ні в кого не поменшало роботи.
У переважній більшості організацій зарплати після пом'якшення карантину не змінилися
Таких 80,3%. 9,2% організацій трохи зменшили зарплати; 5,3% – трохи підвищили. Повернули/збільшили бонуси співробітникам майже 3% фармацевтичних компаній.
Під час карантину і зараз усі гарантії з виплати заробітних плат співробітникам залишилися без змін. Зарплати всім співробітникам виплачуються в повному обсязі і своєчасно. Всі заплановані зміни по заробітним платам до кінця року будуть проведені у встановлені терміни.
Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості (70,6%) компаній 500+ зарплати після пом'якшення карантину не змінилися. Аналогічна ситуація у 80% невеликих організацій (до 20 співробітників).
Наталія Бурда
керівник департаменту персоналу групи компаній «Кусум»
Скасували чи зменшили бонуси лише в одній компанії до 100 співробітників на борту.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У переважній більшості компаній соцпакет не змінився
Таких 85,5%. Майже у 8% організацій соціальний пакет трохи зменшився; 2,6% – повідомляють про незначне покращення соціального пакета.
Соцпакети здебільшого не змінилися, тому що більшість компаній продовжують працювати і підтримувати своїх працівників. Але у деяких компаній соцпакет трохи зменшився: наприклад, виключені обіди, які не надаються у зв'язку з дистанційною роботою працівників. Проте є компанії, які планують розширити соцпакет. Наприклад, наша компанія планує застрахувати працівників від COVID-19.
Що це означає
Цікаві факти
Лише в одній компанії до 100 співробітників на борту соцпакет трохи зменшився.
Одна невелика організація повідомляє про значне зменшення соціального пакета.
У переважній більшості (93,3%) компаній до 500 співробітників на борту соціальний пакет не змінився.
Анна Головата
директор з управління персоналом, «ФІТОФАРМ»
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У значній частині організацій роботи достатньо у всіх співробітників
Переводять таких співробітників на часткову зайнятість 13,7% компаній. Ще майже 12% – відправляють у відпустку за власний рахунок.
Оскільки компанії в фармацевтичному секторі зберегли відносно стабільні бізнес-показники, логічно, що обсягів роботи в багатьох гравців ринку не поменшало, а отже і вживати заходів щодо незавантажених працівників не було потреби. До таких заходів, як часткова зайнятість, відпустка чи перекваліфікація, вдалися окремі компанії, але їх значно менше порівняно з тими, в яких наразі все стабільно.
Що це означає
Цікаві факти
Кожна п'ята велика компанія до 500 співробітників на борту перекваліфіковує таких працівників.
40% невеликих організацій (до 20 співробітників) не роблять нічого.
58,3% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників вказали, що у всіх достатньо роботи.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
керуючий партнер рекрутингової компанії WORLD STAFF
Як зараз справи в компанії порівняно з березнем-квітнем?
Перші місяці карантину були найважчими для всіх. І для бізнесу, і для людей, яким довелось переналаштовуватись на новий формат роботи, і для наших клієнтів, які не могли прийти в лабораторію та пройти дослідження в зв'язку із суворими обмеженнями, що діяли на початку карантину. Багато людей відкладали свої візити до лабораторії в зв'язку із обмеженням роботи лікарів та лікувальних закладів та неможливістю отримати консультацію та лікування після проведення обстежень у нас.

Дозвіл на проведення дослідження на COVID-19 на рівні із державними лабораторіями Центру громадського здоров'я МОЗ, який ми отримали однією із перших приватних лабораторій, дозволив нам включитись у боротьбу з коронавірусом. А велика технологічна база та 22-річний досвід у дослідженнях, у тому числі ПЛР-методом, дав можливість швидко забезпечити проведення дослідження на коронавірус для населення. Спочатку ми проводили дослідження виключно для підтвердження факту хвороби – через виїзний сервіс «Виклик медсестри додому» (тим клієнтам, хто захворів, має симптоми або контактував із хворим на COVID-19), трохи пізніше – і для тих, хто є здоровим і кому потрібно мати підтвердження відсутності коронавірусної хвороби. Наприклад, тим, кому потрібно вилетіти за кордон (ДІЛА має міжнародну сертифікацію на відповідність стандарту ISO 15189 і більшість країн, які дозволили в'їзд, визнають підтверджений негативний результат від лабораторії виключно з такою сертифікацією). Або тим, хто, навпаки, повертається додому та змушений знаходитись на самоізоляції протягом 14 днів (ДІЛА має право подавати дані про негативний результат в ЦГЗ для зняття із самоізоляції з додатком "Дій Вдома").

Для бізнесів, які продовжували працювати навіть під час карантину, було впроваджено корпоративні програми, які дозволили не допустити розповсюдження інфекції та забезпечити роботодавцю безперебійність та безпеку виробничого процесу.

Крім того, поступове послаблення карантинних обмежень дало можливість нашим клієнтам відновити візити до лабораторії для скринінгу стану свого здоров'я або моніторингу ефективності лікування. Ми переглянули діючі програми досліджень та сформували нові, більш доступні. Почали створювати багато корисного та професійного контенту (у нас у компанії багато медичних працівників), щоб підтримати наших клієнтів під час карантину та забезпечити перевіреною інформацією і щодо коронавірусу, і щодо загальних питань, пов'язаних із діагностикою здоров'я. Зараз компанія стабільна, ми рухаємося вперед, та разом з колегами у медичній галузі стоїмо на шляху боротьби з COVID-19.
Юлія Бондаренко
начальник сектору підбору персоналу відділу управління персоналом
медичної лабораторії ДІЛА
Як змінились бізнес-показники за період карантину?
Ми повернулись до докарантинних показників. І дякуємо клієнтам, які зберегли довіру до нас і підтримали нас в особливо складний період. Боротьба із коронавірусом триває, і ще не час розслаблятись.

Деякі країни Західної Європи, які вже успішно подолали інфекцію, знову почали фіксувати спалахи коронавірусу та різке зростання випадків хвороби. Тому зараз значна частина наших зусиль направлена на розробку алгоритму діагностування та забезпечення доступності ПЛР-діагностики на COVID-19 у Києві та інших містах України. Ми – медична лабораторія з серйозною експертизою та досвідом у діагностиці, в тому числі вірусних інфекцій. Чим швидше ми впораємось із COVID-19, тим швидше всі бізнеси зможуть відновити свою роботу. Продовжуємо розвивати лабораторну галузь, дбати про здоров'я людей та робити якісну лабораторну діагностику доступною для українців.
Чи змінилось щось у процесах рекрутингу?
Рекрутинг у компанії повністю відновився, ми повернулися до планів підбору, які були на початку року. Відновлюємо все, що було поставлено на паузу під час карантину, впроваджуємо нові дослідження та розширюємо існуючі. Відкриваємо нові відділення мережі. Тож нам потрібні нові фахівці.

Шукаємо кваліфікований персонал, такий як: медсестри, лаборанти, лікарі-лаборанти, продакт-менеджери.

Відділ підбору персоналу інтенсивно працює, щоб задовольнити потребу і функцій, і клієнтів.

Для НR-процесів почали активніше використовувати технології зв'язку, месенджери, адже треба бути постійно в режимі онлайн. Більшість співбесід проводимо в Microsoft Teams, Zoom.
Чи змінилась комунікація зі співробітниками?
Комунікація зі співробітниками перейшла в дистанційний формат. Безпека та здоров'я співробітників – головний пріоритет компанії. Майже всі співробітники офісу перейшли в формат віддаленої роботи. Керівникам та співробітникам довелося швидко набувати нових навичок та компетенцій, адаптуватися до змін та умов, з якими вони раніше не стикалися. Керівники підрозділів перейшли на дистанційне управління командами, опанували Microsoft Teams, Zoom та інші засоби зв'язку. На початку карантину було складно тим, хто вперше працював з дому, але зараз можна сказати, що відповідальність наших співробітників та злагодженість праці дає гарний результат. Ми вже звикли до зустрічей та нарад в онлайн-режимі. Для підтримки та інформування співробітників щодо новин компанії впроваджена система регулярних комунікацій. У повідомленнях співробітники дізнаються про результати роботи всієї компанії за тиждень, нові проекти, плани та зміни. Це також підтримка та подяка всім працівникам, які знаходяться як на першій лінії – нашим медсестрам, виробництву, логістиці, так і всім іншим функціям, що допомагають бізнесу успішно функціонувати в цей непростий період. Такі комунікації дозволяють навіть на відстані відчувати підтримку та бути разом.
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Кардинальних змін зазнали всі підрозділи нашої компанії. Ми відмовились від одного з офісів та перевели співробітників офісу на віддалений формат. Робота у такому режимі буде зберігатися до кінця року. Переглянули процеси, що можливо, перевели у електронний формат.

Ми пришвидшились у запуску нових ініціатив та проектів. Наші корпоративні коучі перейшли на дистанційне навчання новачків, з'явилася потреба в нових навчальних програмах. Зараз розробляємо курси для співробітників за допомогою системи дистанційного навчання. Розуміємо, що найближчим часом це – один із необхідних аспектів розвитку персоналу.
Які заходи впровадили в офісі (на виробництві) для безпеки здоров'я співробітників та клієнтів?
У всіх офісах, виробничих майданчиках лабораторії та відділеннях лабораторної діагностики з'явились нові вимоги щодо дотримання санітарних норм, максимально посилено заходи безпеки.

Організовано наявність засобів індивідуального захисту та антисептиків, проведення щоденного моніторингу температури, прибирання, контроль за станом здоров'я співробітників. Наша компанія дуже ретельно підходить до закупівлі засобів індивідуальної захисту, щоб унеможливити ризик зараження.

Ми дбаємо про безпеку і наших клієнтів, і співробітників, розділяємо потоки клієнтів, вимагаємо під час візиту у відділення дотримуватись маскового режиму та соціальної дистанції. Приймаємо клієнтів тільки за наявності медичної маски на обличчі. Подбали, щоб засоби індивідуального захисту, маски та рукавички були доступними у всіх відділеннях мережі на випадок, якщо клієнт забув або не має своїх, і пропонуємо їх використовувати при візиті у наше відділення. Це вже добре відпрацьований формат, що забезпечує надійний захист співробітників і клієнтів у відділеннях ДІЛА протягом останніх місяців.

Піклуємось за стан здоров'я наших співробітників та їхні родини. В компанії впроваджено безкоштовне діагностування на COVID-19.
У половині компаній всі працюють у звичайному режимі
Менше половини колективу працюють віддалено майже у чверті організацій. У кожній п'ятій фармацевтичній компанії більше половини колективу працюють віддалено.
Половина опитаних роботодавців поступово повернулась у звичний режим роботи. Водночас майже чверть компаній продовжують роботу переважно у віддаленому форматі. Це викликано турботою про безпеку співробітників.

Важливо зазначити, що аптечні мережі стверджують про відсутність змін через неможливість організації дистанційної роботи, враховуючи природу бізнесу.

Один із наших ключових пріоритетів – безпека співробітників. Тому в перший день карантину всі працівники компанії були переведені у віддалений режим роботи. Наш досвід доводить, що дистанційна робота є дуже ефективною та стимулює на нові досягнення. Ми імплементували нові цифрові комунікаційні та навчальні платформи, почали проводити віддалені візити. До карантину ми пропонували співробітникам 3 дні дистанційної роботи на місяць, а сьогодні вже обговорюємо збільшення їх кількості.

Що це означає
Цікаві факти
У кожній п'ятій компанії до 50 співробітників на борту менше половини колективу працюють віддалено.
Лише одна фармацевтична організація 500+ вказала, що всі працюють віддалено.
Лілія Дубас
керівниця відділу
по роботі з персоналом, «Тева Україна»
У третини компаній чисельністю персоналу до 250 співробітників всі працюють у звичайному режимі. Аналогічна ситуація у переважній більшості (71,4%) невеликих організацій.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою