Як себе почуває IT-ринок
у новій реальності
Ми провели перше в Україні масштабне дослідження IT-галузі в новій реальності, й ділимося з вами результатами опитування 112 компаній,
статистикою robota.ua, коментарями учасників ринку та визнаних експертів.
Кандидати відновили свою активність
до докризового рівня, роботодавці ще на півшляху
Попит на професії повернувся на докризові пропорції, що може свідчити про повноцінне повернення
до звичного ритму роботи майже всіх IT-компаній України.
112 IT-компаній відповіли на 31 питання
З 7 по 10 липня 2020 року ми в robota.ua провели перше в Україні масштабне опитування IT-галузі в новій реальності. На нашу анкету відповіли 112 компаній різного розміру — від маленьких студій до великих корпорацій. Різної спеціалізації — від аутсорсу до продуктових компаній. Відповіді надавали різні люди — від власників компаній до HR-ів.

Ми підготували для вас дешборд, в якому ви можете подивитися результати опитування під різними кутами — ситуацію як у маленьких аутсорсах, так і у великих продуктових компаніях. Або відповіді тільки власників. Будь-які комбінації фільтрів згори.
Який розмір компанії?
Яке саме IT?
Роль відповідаючих на опитування
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
Третина IT-компаній розраховують на завершення кризи до кінця року
Водночас чверть організацій не відчувають кризи. Очікують, що криза буде і в 2021 році, майже 9% компаній.
На мою думку, графік відображає реальну ситуацію на ринку. Так, третина респондентів відзначили, що чекають на другу хвилю кризи. І хоча наша компанія продовжує активно рости — з огляду на ситуацію, яка склалася в бізнесах деяких наших партнерів, розуміємо, що друга хвиля цілком вірогідна.

Також цікаво, що, наприклад, в Game Development майже вдвічі більший відсоток тих компаній, які взагалі не відчули кризу. У них довгий цикл розробки та фінансування, і попит на їхній продукт під час карантину зріс. Проте варто зауважити, що ця галузь є сферою розваг, а відтак і представники цієї підгалузі, якщо криза триватиме довго, можуть відчути погіршення ситуації.

Аутсорсингові компанії, навіть великі гравці, також відчувають необхідність готуватися до нової хвилі кризи, адже їхній бізнес залежить від стану справ клієнтів, зазвичай — також великих гравців на ринку в різних галузях.

Chief Product Officer в Techiia holding
Що це означає
Цікаві факти
11,1% невеликих компаній вважають, що криза в самому розпалі, але закінчиться наприкінці літа.
Половина IT-організацій з чисельністю персоналу 500+ чекають на другу хвилю та розраховують на завершення кризи до кінця року.
16,7% середніх компаній (100-250 співробітників) вважають, що складні часи вже позаду.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У половини опитаних компаній змін не відбулося все добре
Про поліпшення ситуації повідомляє третина компаній. Лише 5,4% організацій вказали, що ситуація погіршується.
Зараз більшість компаній ще не повернулися до офісів, і як ситуація буде розвиватися надалі — незрозуміло. Наприклад, ми у Wirex R&D перейшли на роботу з дому до кінця року. Працювати з офісу можна тільки у виключних випадках і за згодою менеджера. Дуже багато кандидатів одним із перших ставлять питання про те, чи є можливість працювати з дому повністю або частково. А отже, їм наразі не так важливо, який у компанії офіс.

За час карантину наша адміністративна команда встигла зробити все, щоб покращити добробут в нашому офісі: провели генеральні прибирання приміщення, чистки кондиціонерів, встановили додаткові системи очищення та іонізатори повітря тощо. Снеки в офісі лишилися, але в індивідуальному пакуванні, згідно з новими нормами. Також ми підготували для всіх особисті столові прибори та чашки. Значно посилилися санітарні норми в компанії — майже на кожному кроці з'явилися антисептики, збільшилася кількість прибирань, а також ввели вимірювання температури всім, хто приходить до офісу.

Що це означає
Цікаві факти
Половина компаній з чисельністю персоналу 50-100 співробітників відзначають, що змін не відбулося — все добре. Лише в одній такій організації ситуація погіршується.
В 41,7% невеликих IT-компаній ситуація поліпшується. Аналогічна ситуація у половини компаній з чисельністю персоналу 250-500 співробітників.
Ірина Безкоровайна
Talent acquisition manager, Wirex
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Значне збільшення вакансій спостерігають у третини компаній
Чверть опитаних організацій відкривають нові вакансії, але обережно. Менше 10% компаній вказали, що вакансій значно поменшало.
Гадаю, графік відображає реальну ситуацію на ринку праці в IT-секторі. Наприклад, у нашій компанії лише два тижні на початку карантину тривав період, коли ми шукали людей, проводили співбесіди та робили оффери, але без дати. А згодом легко повернулися до звичайного ритму, адже ще до карантину налаштували процеси рекрутингу та онбордингу віддалено.

Щодо вакансій, ми наразі не шукаємо людей на певні позиції, але це пов'язано не з карантином, а з запланованою заздалегідь внутрішньою трансформацією. Водночас додалися й нові вакансії, які стали актуальними з відкриттям нових напрямків, насамперед пов'язаних із маркетингом. Так, ми створили окрему Art Marketing Team.

Щодо інших ігрових компаній, ситуація з вакансіями в них схожа: або така ж, як і до карантину, або навіть є нові вакансії, або вакансій немає тільки тому, що всі вони були закриті раніше.

HR manager, Gameloft
Що це означає
Цікаві факти
41,2% великих компаній зазначили, що вакансій стало значно більше.
18,2% середніх організацій (50-100 співробітників) відкривають нові вакансії, але обережно.
Лише одна невелика компанія вказала, що вакансій значно поменшало.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Проектувальників, розробників та програмістів потребує третина опитаних компаній
11,4% IT-компаній нікого не почали шукати більше. Спеціалістів з маркетингу та просування потребують майже 9% організацій.
Сфера інформаційних технологій, зокрема розробки програмного забезпечення, не відчула сильного впливу пандемії. Одна з причин: український IT-бізнес достатньо диверсифікований і орієнтований на замовників з найрізноманітніших галузей. Відповідно, ще на початку карантину ми говорили про те, що компанії будуть переорієнтовуватися з постраждалих від карантину індустрій (роздрібна торгівля, туризм, логістика тощо) на користь сфер, які переживають зараз бурхливе зростання. Наприклад, онлайн-рішення для навчання, конференц-зв'язку, трансляції відеоконтенту, електронної комерції, телекомунікацій, а також медицини.

Водночас якогось технологічного прориву в цих сферах поки не відбулося, тому попит на послуги технічних фахівців можна порівняти з докарантинним періодом. Що і показують результати опитування: попит на фахівців у сфері «проектування та розробка» залишається стабільним.

Щодо компанії GlobalLogic, ми спостерігаємо поступове зростання попиту на розробників embedded-рішень. Також у період карантину попитом користувалися full stack-розробники (Node, React, etc). Компаніям з диверсифікованим портфелем проектів, таким як GlobalLogic, загалом потрібні ті ж фахівці, що й до початку глобального карантину.

Що це означає
Цікаві факти
Третина компаній з чисельністю персоналу до 50 співробітників нікого не почала шукати більше.
Попит на HR-ів та рекрутерів зріз у 16,7% середніх організацій.
Третина компаній з чисельністю персоналу 500+ шукають більше проектувальників, розробників та програмістів.
Head of Talent Acquisition Group, GlobalLogic Ukraine
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Третина організацій зазначила, що нікого не почали шукати менше
10,7% компаній менше потребують управлінців (менеджерів, директорів всіх ланок). В HR та рекрутинг менше набирають фахівців 8,3% компаній.
Складно зрозуміти, чому серед усіх категорій фахівців, потреба в яких поменшала, відзначили насамперед управлінців. Можна припустити, що це пов'язано з призупиненням компаніями багатьох проектів. Бізнеси сфокусувалися на підтримці процесів та напрямків, які вже були налагоджені до кризи. А найм нових менеджерів зазвичай відбувається під час швидкого росту та в період важливих змін. Водночас попит у багатьох компаній не змінився взагалі — зокрема, в нашій компанії, як і раніше, активно наймають різні категорії талантів.
Що це означає
Цікаві факти
Не потребує управлінців (менеджерів та директорів усіх ланок) майже третина (27,3%) середніх компаній.
Набір заморожений взагалі у чверті організацій з чисельністю персоналу до 20 співробітників.
Переважна більшість великих компаній (70,6%) нікого не почали шукати менше.
Chief Product Officer в Techiia holding
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Третина компаній відзначає незначне збільшення кандидатів
У чверті організацій кандидатів на вакансії стало значно більше. Про помітне зменшення кандидатів відмічають лише у 5% IT-компаній.
Це ілюзія, яку можна спостерігати під час кожної кризи: є думка, що у складні часи кандидатів стане безмежна кількість. Але згідно останніх досліджень Universum, у цьому та наступному році наймати нових співробітників стане важче. Сильні професіонали залишаються працювати у своїх компаніях і менш схильні ризикувати та розглядати нові можливості. Компанії будь-якими методами намагаються утримати ключових співробітників, декому з них навіть у кризу переглянули зарплати. На ринку стало більше кандидатів з аутсорс- та аутстаф-компаній — з проектів, які не вижили в кризу, або тих найменш ефективних фахівців, яких скоротили в першу чергу.
Що це означає
Цікаві факти
Майже половина великих IT-компаній спостерігають незначне збільшення активності кандидатів.
Значно поменшало кандидатів у 11,1% організацій з чисельністю персоналу 100-250 співробітників.
В 11,1% невеликих компаній ситуація з початком карантину не змінилася.
Ірина Безкоровайна
Talent acquisition manager, Wirex
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У половини IT-компаній рівень експертизи кандидатів не змінився
Погіршився середній рівень кандидатів у чверті організацій. У 12,5% компаній — покращився.
Не змінився зовсім. Боротьба за хороших фахівців у IT триває: компанії переманюють одна в одної таланти, рівень цієї боротьби тільки зростає щороку і, на мою думку, навіть підсилиться, людей буде важче знаходити та втримувати.

Маю враження, що загалом кандидати ставилися обережно до нових офферів тільки протягом перших двох тижнів карантину, а згодом все стало так, як і було.

Що це означає
Цікаві факти
Рівень експертизи кандидатів не змінився у 59,3% невеликих компаній.
Третина організацій з чисельністю персоналу до 100 співробітників зазначає, що середній рівень кандидатів погіршився. Аналогічна ситуація у третини компаній 500+.
Лише одна велика компанія зазначає, що середній рівень кандидатів покращився.
HR manager, Gameloft
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Більшість кандидатів хочуть отримувати березневу заробітну плату
16,1% кандидатів просять меншу винагороду за працю, ніж у березні; 12,5% кандидатів — більшу.
Результати опитування і наші власні спостереження цілком збігаються. Побажання кандидатів до розміру компенсації залишилися без змін. Ні на початку карантину, ні в період його послаблення зниження рівня компенсацій на ринку не відбулося.

Як завжди, кваліфіковані фахівці коштують дорого, і для зміни компанії їм потрібен більш вагомий аргумент, ніж мінімальна надбавка в грошах.

Крім того, кількість вакансій в IT-сфері зростає, отже, кандидати відчувають себе потрібними. Конкуренція з боку компаній за кваліфікованих фахівців залишається, тож ті не мають жодних причин демпінгувати. Їхні очікування щодо розміру компенсацій лишаються стабільними.

Що це означає
Цікаві факти
Переважна більшість (88,9%) великих організацій зазначає, що кандидати просять березневу заробітну плату. Аналогічна ситуація у 66,7% середніх компаній.
Лише дві невеликі IT-компанії вказали, що кандидати просять більшу заробітну плату, ніж у березні.
Head of Talent Acquisition Group, GlobalLogic Ukraine
Майже чверть компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників зазначають, що кандидати просять меншу заробітну плату, ніж у березні.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Як зараз справи в компанії АВЕБ порівняно з березнем-квітнем 2020 р.?
Ми надаємо послуги з контекстної реклами та займаємося просуванням сайтів у пошуковій видачі. Як і в багатьох схожих компаніях, коли почався карантин, відбувся відтік клієнтів, адже ніхто не знав, як буде розвиватися ситуація, та багато хто зайняв позицію очікування. Проте через 1,5-2 місяці підприємці зрозуміли, що все затягнеться невідомо на який термін, отже, сидіти та чекати немає можливості — щоб вижити, бізнесу треба рухатися далі. Отже, почалася активізація діяльності: власники бізнесів або повернулися до старих планів, або переформатували їх. Більше того, карантин та обмеження в пересуванні, необхідність перебувати вдома — все це створило умови для активного розвитку онлайн-каналів, щоб задовольняти низку потреб у споживачів. Відтак бізнес онлайн став ще більш значущим каналом. Тож попит на наші послуги знову став актуальним.

Водночас два місяці очікування дещо обмежили фінансові можливості деяких клієнтів, у декого змінилася стратегія — більш актуальними стали заходи, які дозволяють залучати свого споживача «тут і зараз».
Наталія Колесник
менеджер з персоналу компанії «АВЕБ»
Чи змінилось щось у процесах рекрутингу?
У нас завжди була можливість працювати віддалено, насамперед у людей, які живуть поза Києвом. Важливо було приїжджати в офіс тільки під час 3-місячного випробувального терміну, ми, зі свого боку, надавали колегам-новачкам житло. Це важливо, щоб зануритися в нашу культуру, увійти в робочий потік — так адаптація проходить ефективніше. Наразі ми змінили це правило: ми так само запрошуємо на роботу кандидатів з інших міст, але вже без цієї умови. Водночас це потребує більш активної участі керівників та HR у процесах адаптації, навчання, наставництва. Зокрема — обов'язкові щоденні комунікації онлайн, щоб розуміти, наскільки успішно новачок адаптується до роботи, чи є складнощі, з чим потрібна допомога...

Ми швидко зрозуміли, що нові умови триватимуть мінімум до кінця року, тому намагалися знайти і нові можливості пошуку. Зокрема, розширили географію — почали шукати кандидатів у Польщі, Білорусі, Азербайджані.

Раніше зустрічі переважно відбувалися особисто — зараз сформувалася звичка проводити співбесіди онлайн. Також при зустрічі уточнюємо, чи має кандидат технічні можливості та навички для ефективної віддаленої роботи. Тим, кому не вистачає якогось обладнання, ми надаємо необхідну техніку.
Чи змінилась комунікація зі співробітниками?
Керівники всіх відділів проводять систематично онлайн-мітинги, які замінили комунікації в офісі. Підвищилася якість таких зустрічей, адже вкрай важливо, щоб усі працівники були в курсі змін та нововведень, своєчасно інформували керівників про складнощі.

Зустрічатися командою особисто можливості немає і ми заохочуємо більше питань вирішувати «голосом»: коли чуєш колегу, а не читаєш переписку, це створює «ефект присутності», допомагає людям відчувати себе частиною компанії навіть на відстані.
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Певний час ми роздумували над можливістю зробити віддалену роботу постійною практикою, адже команда довела, що може працювати відповідально та ефективно вдома. Проте досвід показав, що людям бракує живого спілкування. Ми вирішили зберегти офіс, проте будемо ставитися до питання присутності в ньому більш гнучко — наприклад, можна буде приїжджати не щодня, а двічі на тиждень, зважаючи на потреби та побажання кожного працівника.
Які заходи запровадили в офісі (на виробництві) для безпеки здоров'я співробітників та клієнтів?
З початком карантину ми перевели на віддалену роботу всіх працівників, які мали користуватися громадським транспортом, і це правило чинне досі.

Закуповували для працівників захисні багаторазові маски, санітайзери, окуляри, антисептики, підготували інструкції щодо необхідності дотримуватися правил гігієни. Забезпечили прибиральниць необхідними миючими дезінфікуючими засобами. Для деяких працівників, які працюють в офісі, ми придбали велосипед, електросамокат, деяким компенсуємо витрати на таксі.

Також надаємо поради щодо того, як правильно організувати роботу вдома, щоб не розмивалися межі робочого та особистого часу, як «перемикатися» — ефективно працювати та якісно відпочивати, адже інакше є ризик вигорання. Багато робимо для того, щоб у працівників був гарний настрій. Наприклад, коли святкували 13-річчя компаніі в червні, надіслали смаколики віддаленим працівникам, пригостили колег, які перебували в офісі. А о 18:30 всі вийшли на зв'язок — влаштували онлайн-свято, щоб засвідчити, що навіть на відстані ми — разом.


Більшість IT-компаній пропонують кандидатам докарантинні заробітні плати
5,4% — пропонують менше, ніж на початку карантину; 4,5% — більше.
Переважна більшість респондентів відзначила, що пропозиції щодо винагороди не змінилися, і це логічно. Водночас кандидатів на ринку стало більше, проте навряд чи змінилася частка саме фахівців з високим рівнем кваліфікації. Також криза не була такою тривалою, щоб примусити кандидатів знизити свої очікування.

Згідно з графіками, дещо знизити пропозицію кандидатам мусили аутсорсингові локальні невеликі бізнеси, які, певно, не мали фінансової подушки. За моїми прогнозами, традиційна індексація ринку — 10% на рік, наприкінці цього року може бути меншою, але певний зріст ми все одно побачимо.

Що це означає
Цікаві факти
Лише дві невеликі компанії пропонують кандидатам більшу заробітну плату, ніж на початку карантину.
Переважна більшість (81,8%) середніх організацій пропонують березневі заробітні плати. Аналогічна ситуація у 100% компаній з чисельністю персоналу до 500 співробітників.
Лише одна IT-організація 500+ пропонує меншу винагороду за працю, ніж на початку карантину.
Chief Product Officer в Techiia holding
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Кількість співробітників не змінилася у 43% IT-компаній
Водночас про незначне збільшення команди (до 30%) повідомили 41% організацій. Значно побільшало людей у колективі (більше 30%) лише у 5,4% IT-компаній.
На період карантину ми переглянули наші плани по хайрингу, деякі позиції поставили на паузу, по деяким, навпаки, почали пошук. Але загалом коллектив за період карантину збільшився.
Що це означає
Цікаві факти
У половини компаній 500+ кількість співробітників не змінилася.
Про незначне збільшення колективу (до 30%) повідомляє половина організацій з чисельністю персоналу до 250 співробітників.
18,5% невеликих компаній повідомляють про незначне зменшення колективу (до 30%).
Ірина Безкоровайна
Talent acquisition manager, Wirex
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Майже в половини організацій навантаження на колектив не змінилося
Третина компаній відзначає невелике збільшення навантаження; 12,5% — спостерігають значне збільшення.
Власне обсяг роботи, за відгуками менеджерів, не змінився. Проте, оскільки робота стала віддаленою – а ми, наприклад, все ще на карантині і не плануємо повертатися в офіс – є процеси, які стали займати більше часу. Наприклад, через певні технічні нюанси.
Що це означає
Цікаві факти
У третини невеликих IT-компаній навантаження на колектив трохи збільшилося.
У чверті організацій з чисельністю персоналу до 250 співробітників навантаження значно збільшилося.
У третини компаній 500+ навантаження не змінилося; водночас 11,1% таких організацій зазначили, що навантаження на персонал значно зменшилося.
HR manager, Gameloft
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Роботи стало більше в HR-ів, рекрутерів та управлінців
Побільшало роботи майже однаково в проектувальників, розробників, програмістів (11,9%); тих, хто займається продажами (10,3%); спеціалістів з маркетингу та просування (10%).
Ми бачимо, що в 70% випадків у IT-індустрії роботи не поменшало ні в кого — це передбачувано, оскільки в період перебудови на віддалену роботу всім довелося докласти додаткових зусиль для налагодження ефективних процесів і внутрішньокомандної взаємодії, а також зберегти поточний бізнес-пайплайн (клієнти, проекти).

Також на певний період часу сповільнився найм нових співробітників, і це пояснює невелике зниження завантаження функцій, що відповідають за залучення талантів. Якщо ж результати звузити до групи компаній-респондентів, що оперують в міжнародному полі (представництва міжнародних і глобальних компаній), то тут зниження завантаження ще менше: для 85% респондентів нічого не змінилося — роботи всім вистачає.

І це легко пояснити більшою мобільністю в розподілі бізнесу за географічним критерієм.

Що це означає
Цікаві факти
Про те, що роботи стало більше в HR-ів та рекрутерів, зазначає чверть великих компаній.
В управлінців (менеджерів та директорів усіх ланок) побільшало роботи в 41,7% організацій до 20 співробітників у штаті.
У третини середніх компаній (до 100 співробітників) роботи не побільшало ні в кого.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У переважній більшості компаній ні в кого зі співробітників роботи не поменшало
Про зменшення навантаження на HR-ів та рекрутерів повідомляють менше 10% компаній. Роботи стало менше і в тестувальників — у 4,2% організацій.
Згідно з даними, роботи поменшало, зокрема, в рекрутерів. Якщо встановити фільтр, побачимо, що це — саме ті компанії, які заморозили набір, різного розміру та підгалузей, тобто все логічно. Загалом же не можна виокремити професійні напрямки, в яких масово знизилося завантаження. Навпаки — за рахунок динамічності ринку, проактивності, пошуку нових можливостей в багатьох компаніях роботи значно побільшало.
Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості середніх компаній (83,3%) ні в кого не поменшало роботи; аналогічна ситуація у 100% організацій з чисельністю персоналу 500+.
Однаковий відсоток невеликих компаній (по 7,4%) зазначили, що роботи стало менше у тестувальників та продажників.
Chief Product Officer в Techiia holding
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У більшості IT-компаній заробітні плати після пом'якшення карантину не змінилися
Про незначне підвищення зарплат повідомляють менше 10% компаній; менше 1% значно підвищили зарплати.
Я спостерігаю дві тенденції: або зарплати взагалі не змінилися; або компанії відверто озвучили команді, що не знають, як буде розвиватися ситуація, і щоб не збанкрутіти, треба зменшити зарплати, наприклад, на 10%, доки стан справ не стане керованим. І коли це сталося й відновилися інвестиції, людям повернули колишній рівень винагороди. У нашій компанії виплати залишилися на докарантинному рівні і продовжують переглядатися згідно внутрішніх політик компанії.
Що це означає
Цікаві факти
У переважній більшості невеликих компаній (85,2%) зарплати після пом'якшення карантину не змінилися.
Лише одна компанія до 500 співробітників на борту скасувала/зменшила бонуси та інші плюшки.
Ірина Безкоровайна
Talent acquisition manager, Wirex
13,6% організацій з чисельністю персоналу до 100 співробітників повернули чи збільшили бонуси та інші плюшки.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
У переважній більшості компаній соціальний пакет не змінився
10% організацій повідомляють про незначне покращення; 8% зазначили, що соцпакет трохи зменшився.
Соцпакети дещо змінилися тому, що є опції, які неможливо надавати при дистанційній роботі, наприклад, компенсацію за обіди, які готувала кейтерингова компанія. Але деякі компанії, і наша серед них, планують навіть доповнити соцпакети новими опціями. Наприклад, ми плануємо додати офіційну кількість днів для віддаленої роботи за узгодженням з менеджерами. Ця можливість стане актуальною після повернення з карантину — адже всі процеси та системи налаштовані для продуктивної роботи з дому.
Що це означає
Цікаві факти
У більшості компаній 500+ (66,7%) соціальний пакет не змінився.
Значне покращення соцпакету відбулося лише в одній компаній з чисельністю персоналу до 20 співробітників.
У третини IT-організацій з менш ніж 250 співробітниками на борту соцпакет трохи покращився.
HR manager, Gameloft
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Більше половини IT-компаній зазначають, що роботи достатньо у всіх
Перекваліфіковують співробітників на інші спеціальності 13% компаній. 10% організацій переводять таких працівників на часткову зайнятість.
Оскільки IT-галузь практично не відчула впливу карантину, питання про те, що робити з незавантаженими фахівцями, наразі неактуальне. Це підтверджують і результати опитування: у переважної більшості респондентів у компаніях всім вистачає роботи.

Якщо ж певна кількість фахівців звільняється (наприклад, після завершення проекту) — завжди є можливість тимчасово підключити їх до розвитку внутрішніх R&D-проектів компанії або ж залучити на допомогу sales-команді для отримання нового бізнесу або розвитку існуючого. Також компанії використовують цю можливість для розвитку і підвищення кваліфікації тимчасово незайнятих фахівців: навчання новим навичкам, аж до зміни стека технологій на користь більш затребуваних на ринку. Це допомагає не тільки утримувати людей в компанії, а й інвестувати в майбутнє зростання бізнесу.

Що це означає
Цікаві факти
66,7% компаній з чисельністю персоналу до 250 співробітників вказали, що у всіх достатньо роботи.
11,1% невеликих організацій перекваліфіковують співробітників на інші спеціальності.
Head of Talent Acquisition Group, GlobalLogic Ukraine
Переводять незавантажених співробітників на часткову зайнятість 17,6% великих компаній.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою
Як зараз справи в компанії Voki Games порівняно з березнем-квітнем 2020 р.?
Для нас, як і для інших компаній, карантин став викликом. Треба було в короткі терміни адаптуватися до нової реальності — за декілька днів перевести 250 людей на віддалену роботу та закрити офіс. Тому бажання «переїжджати» не було — тільки необхідність. Завдяки злагодженій роботі всієї команди, нам це вдалося. Зокрема, ми прагнули забезпечити людей комфортними умовами для роботи вдома, тому провели швидке опитування — кому бракує певної техніки чи меблів, придбали та доставили працівникам усе необхідне. Також на початку карантину ми прийняли рішення, окрім вже існуючого медстрахування, повністю оплачувати лікування від вірусу в повному обсязі.

Нам було вкрай важливо зберегти продуктивність та бойовий дух команди, адже карантин було оголошено за 1,5 місяці до релізу гри Manor Matters, над якою команда працювала два роки. Нам вдалося вчасно випустити гру, і загалом справи йдуть дуже добре — розпочали роботу над новим проектом, відкрили новий офіс в Одесі (пощастило, що приміщення ми знайшли до кризи). Ефективність роботи команди навіть трохи зросла. Гадаю, допомогло те, що команда була надзвичайно «заряджена» запуском гри — натхнення та мотивація допомогли сфокусуватися на справі, а не на карантині.

У нинішніх умовах адаптивного карантину ми вже відкрили офіс, проте для обмеженої кількості працівників — наприклад, щоб мали змогу зручно працювати люди, яким складно зосередитися вдома (якщо є маленькі діти, замало місця тощо).
HR Director,
VOKI Games
Чи змінилось щось у процесах рекрутингу?
Наша індустрія не так сильно постраждала від кризи, як інші — гейм-девелопмент навіть зростав. На відміну від багатьох компаній, які заморозили рекрутинг, ми навпаки активно розширюємо команду — з початку карантину виросли вже на 20% і продовжуємо запрошувати людей, адже активно працюємо над новою грою.

Водночас більшість рекрутинг-процесів переведені в онлайн: і HR, і технічні інтерв'ю проводяться віддалено (раніше зустрічі проводился в офісі). Онбординг також проводиться здебільшого онлайн: новачки приїжджають в офіс тільки спочатку, щоб заповнити документи в кадровому відділі (це дуже важливо, адже ми повністю «біла» компанія). Подальші процеси відбуваються з дому: People Partner проводить онлайн-зустріч, де розповідає про компанію, допомагає налаштувати інструменти, надає листок адаптації. Надалі співробітника супроводжує керівник.
Чи змінилась комунікація зі співробітниками?
Всі процеси комунікації ми перевели в онлайн вже задовго до початку кризи — користуємося таск-менеджерськими програмами та корпоративним чатом. Навіть коли фізично перебували в одному приміщенні і творили разом, всі процеси фіксували за допомогою цих технологій.

Також ми щомісяця випускаємо яскравий дайджест, де розповідаємо про свої успіхи та плани — це дуже допомагає підтримувати позитивний настрій та єдиний інформаційний простір.

Окрім робочих, колеги також створили багато «кава-поінтів» — неформальних чатів, де можна просто погомоніти. Наприклад, художники люблять малювати і одночасно спілкуватися одне з одним онлайн. Спостерігали багато кумедних ситуацій — наприклад, хтось із колег ділився в чаті, що так скучив за офісом, що купив собі такий же круасан, як на нашій кухні, а хтось надіслав фото чоловічків із Lego, які стоять у черзі за кавою.
Що для вашої компанії кардинально змінив карантин? Чи плануєте впроваджувати якісь зміни на повсякденній основі?
Ми плануємо більш гнучко ставитися до присутності в офісі. Запропонували команді три варіанти роботи: повністю віддалена робота, частково віддалена або робота в офісі. Колеги можуть обирати самі. Нам усім важливе живе спілкування, але деяким працівникам, особливо творчим, таким як художники та сценаристи, іноді комфортніше попрацювати вдома.
Які заходи запровадили в офісі (на виробництві) для безпеки здоров'я співробітників та клієнтів?
Ми дотримуємося абсолютно всіх рекомендацій МОЗ. Придбали маски, антисептики, кожні дві години проводимо прибирання та дезінфекцію приміщення, підготували інструкції, залишили в офісі тільки запаковану їжу. В офісі зараз працює приблизно 30% команди, ми дотримуємося соціальної дистанції, проводимо щоденний температурний скринінг. Протягом карантину розповідали, що треба робити, куди звертатися, якщо хтось помітить у себе ознаки захворювання.

Ми також відстежували емоційний стан команди — проводили невеликі опитування щодо рівня стресу та настрою, тримали зв'язок, ділилися порадами, як втримати баланс при роботі вдома (деякі колеги почали працювати набагато більше). Проводили багато бесід, надавали психологічну підтримку тим, хто мав таку потребу (наприклад, деякі колеги непросто переживали ізоляцію). В результаті такого індивідуального підходу та постійного коннекту з працівниками нам вдалося зберегти позитивний психологічний клімат та високу ефективність роботи в команді.
Дві третини IT-компаній працюють віддалено
Про те, що всі працюють у звичайному режимі, повідомляють 13,4% компаній. Менше половини колективу працюють віддалено в 11,6% організацій.
Всі співробітники досі працюють повністю віддалено переважно в аутсорсингових компаніях. І загалом цей тренд, гадаю, закріпиться на ринку — компанії продовжать лібералізувати політику віддаленої роботи в усьому світі. Найпоширенішим варіантом буде гнучкий підхід — тобто бізнеси пропонуватимуть працювати віддалено частково, за бажанням працівників, а офіси все частіше перетворюватимуться на хаби та коворкінги.
Що це означає
Цікаві факти
Більшість невеликих організацій (66,7%) з чисельністю персоналу до 20 співробітників вказали, що всі працюють віддалено.
Чверть IT-організацій до 100 співробітників на борту відмітили, що всі працюють у звичайному режимі.
Chief Product Officer в Techiia holding
Третина компаній 500+ зазначає, що більше половини колективу працюють віддалено.
Дізнайтеся більше про ринок праці з Прозорою Роботою